Sosiaali- ja terveysalan työpaikkaohjaajien käsitykset työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjauksesta ja ammatillisen koulutuksen reformista

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää sosiaali- ja terveysalan perustutkinto-opiskelijoita ohjaavien työpaikkaohjaajien erilaisia käsityksiä työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjauksesta sekä tarkastella sitä, millaisena tuore ammatillisen koulutuksen reformi näyttäytyy heille työpaikkaohjauk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Silvennoinen, Kaisa
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66658
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää sosiaali- ja terveysalan perustutkinto-opiskelijoita ohjaavien työpaikkaohjaajien erilaisia käsityksiä työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjauksesta sekä tarkastella sitä, millaisena tuore ammatillisen koulutuksen reformi näyttäytyy heille työpaikkaohjauksen näkökulmasta. Tutkimus oli laadullinen ja sen lähestymistapana sovellettiin fenomenografiaa. Tutkimukseen osallistui kuusi sosiaali- ja terveysalalla työskentelevää ja työnsä ohessa myös työpaikkaohjaajana toimivaa henkilöä. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja analysoitiin fenomenografisen analyysin sekä laadullisen sisällönanalyysin avulla. Työpaikkaohjaajien käsitysten mukaan työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjaus oli ammattiin opettamista, opiskelijalähtöisiä toimintatapoja, työpaikan ja myös oppilaitoksen vastuuta opiskelijan ohjauksesta sekä kiinteä osa ohjaajien omaa työtä. Erilaiset ohjausta haastavat ja mahdollistavat tekijät liittyivät työpaikkaohjaajien käsityksissä niin opiskelijaan, ohjaajaan, työhön ja työyhteisöön, koulutusohjelman sisältöön ja rakenteisiin kuin opettajilta saatuun tukeen. Työpaikkaohjauksen näkökulmasta ammatillisen koulutuksen reformin nähtiin tuoneen enimmäkseen haasteita työpaikoille ja erilaisiin ohjauksen käytäntöihin. Tulosten perusteella reformia koskeva tiedonsaanti oli kuitenkin vaih- televaa ja uudistusten jalkautuminen kentälle vielä keskeneräistä. Siksi tarkempi reformin arviointi työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjauksen näkökulmasta oli vielä haastavaa. Aihetta tulisikin tutkia jatkossa lisää, myös muiden ohjauk- sessa mukana olevien toimijoiden sekä eri koulutusalojen näkökulmista.