Verkko toisen kielen itsenäisen opiskelun tukena kotoutumiskoulutuksen aikana

Tutkimuksessa tarkasteltiin digitaalisten välineiden hyödyntämistä oppimisen tukena maahanmuuttajien kotoutumiskoulutusten suomen kielen opinnoissa. Erityisen mielenkiinnon kohteena oli maahanmuuttajien oma näkökulma: mitkä tarjolla olevista avoimista verkko-oppimisympäristöistä osallistujat kokivat...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ivanov, Mirja
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66636
Description
Summary:Tutkimuksessa tarkasteltiin digitaalisten välineiden hyödyntämistä oppimisen tukena maahanmuuttajien kotoutumiskoulutusten suomen kielen opinnoissa. Erityisen mielenkiinnon kohteena oli maahanmuuttajien oma näkökulma: mitkä tarjolla olevista avoimista verkko-oppimisympäristöistä osallistujat kokivat mielekkäiksi myös vapaa-ajallaan, formaalin koulutuksen ulkopuolella. Tutkimus toteutettiin kotoutumiskoulutuksen ryhmissä kesällä 2019. Aineisto kerättiin ensin kyselylomakkeilla 33 kotoutumiskoulutuksen opiskelijalta. Kyselylomakkeet analysoitiin määrällisen tutkimuksen keinoin kesällä 2019 Jatkotutkimus tehtiin kyselylomakkeiden pohjalta valituille 20 opiskelijalle puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Haastattelut olivat yksilöhaastatteluja. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin periaatteita soveltamalla. Tutkimus osoitti, että verkko-oppimisympäristöjä hyödynnetään vielä varsin maltillisesti. Sosiaaliset tekijät olivat tutkimuksen kohderyhmälle tärkeät ja siksi fyysisesti yhdessä opiskeleminen koettiin verkko-opiskelua motivoivammaksi. Samoin perhe-elämä koettiin tärkeämmäksi ajankäytön kannalta. Motivaatiotekijät vaikuttivat myös verkko-oppimisympäristöjen valintaan niin, että suosittiin arjessa hyödyn tuottavia verkkoympäristöjä, esimerkiksi käännöstyökaluja. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että verkko-oppimisen onnistuminen vaatii huomion kiinnittämistä motivaatiotekijöihin esimerkiksi mielekkään aineiston avulla funktionaalisen kielenoppimisen keinoin ja yhteisöllisyyden kokemuksen aikaansaamiseen.