Lastuna laineilla vai oman työnsä kapteenina näkökulmia opettajien työhyvinvointiin

Tutkielman aiheena oli opettajien työhyvinvointi. Tarkoituksena oli pyrkiä kuvaamaan, ymmärtämään ja tulkitsemaan luokanopettajien ja aineenopettajien kokemuksia työhyvinvointia edistävistä ja heikentävistä tekijöistä. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka tieteenfilosofisena lähtö...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Väkeväinen, Katariina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66629
_version_ 1826225696168476672
author Väkeväinen, Katariina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Väkeväinen, Katariina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Väkeväinen, Katariina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Väkeväinen, Katariina
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman aiheena oli opettajien työhyvinvointi. Tarkoituksena oli pyrkiä kuvaamaan, ymmärtämään ja tulkitsemaan luokanopettajien ja aineenopettajien kokemuksia työhyvinvointia edistävistä ja heikentävistä tekijöistä. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka tieteenfilosofisena lähtökohtana oli fenomenologis- hermeneuttinen tutkimus. Tutkimusaineisto koostui neljän luokanopettajan ja neljän aineenopettajan haastatteluista. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Aineiston analyysi tapahtui Perttulan (1995) kuvaaman viisivaiheisen mallin mukaan, joka pohjautuu Giorgin fenomenologisen psykologian analyysimenetelmään. Tutkielman tulosten mukaan opettajat kokivat kiireen ja työmääränsä lisääntyneen. Oppilasaineksen heterogeenistyminen ja inkluusio olivat laajentaneet opettajan tehtävää enemmän kasvatukselliseen suuntaan aiheuttaen uupumusta ja riittämättömyyden tunnetta. Yhteistyö kodin ja moniammatillisten työryhmien kanssa oli lisännyt työtä ja pidentänyt työpäivää. Hyvä työyhteisö oli edistänyt työhyvinvointia ja oli vaikuttanut työn mielekkyyden kokemiseen. Samoin haastavissa oppilastilanteissa ja sisäilmaongelmien keskellä työyhteisön tuki koettiin merkittäväksi. Johtaminen ja esimiestyö tulivat esiin edistävinä ja heikentävinä tekijöinä. Erityisesti tiedonkulkuun ja nopeisiin muutoksiin opettajat toivoivat johdon taholta parempaa reagointia, joka antaisi aikaa toiminnan järjestelyyn ilman asioiden ja kiireen kasautumista.
first_indexed 2019-12-04T21:08:31Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Leivo, Marjaana", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "V\u00e4kev\u00e4inen, Katariina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-12-04T07:38:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-12-04T07:38:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66629", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman aiheena oli opettajien ty\u00f6hyvinvointi. Tarkoituksena oli pyrki\u00e4 kuvaamaan, ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n ja tulkitsemaan luokanopettajien ja aineenopettajien\nkokemuksia ty\u00f6hyvinvointia edist\u00e4vist\u00e4 ja heikent\u00e4vist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4.\nTutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka tieteenfilosofisena\nl\u00e4ht\u00f6kohtana oli fenomenologis- hermeneuttinen tutkimus. Tutkimusaineisto\nkoostui nelj\u00e4n luokanopettajan ja nelj\u00e4n aineenopettajan haastatteluista. Aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Aineiston analyysi tapahtui Perttulan (1995) kuvaaman viisivaiheisen mallin mukaan,\njoka pohjautuu Giorgin fenomenologisen psykologian analyysimenetelm\u00e4\u00e4n.\nTutkielman tulosten mukaan opettajat kokivat kiireen ja ty\u00f6m\u00e4\u00e4r\u00e4ns\u00e4 lis\u00e4\u00e4ntyneen. Oppilasaineksen heterogeenistyminen ja inkluusio olivat laajentaneet opettajan teht\u00e4v\u00e4\u00e4 enemm\u00e4n kasvatukselliseen suuntaan aiheuttaen uupumusta ja riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myyden tunnetta. Yhteisty\u00f6 kodin ja moniammatillisten ty\u00f6ryhmien kanssa oli lis\u00e4nnyt ty\u00f6t\u00e4 ja pident\u00e4nyt ty\u00f6p\u00e4iv\u00e4\u00e4. Hyv\u00e4 ty\u00f6yhteis\u00f6 oli\nedist\u00e4nyt ty\u00f6hyvinvointia ja oli vaikuttanut ty\u00f6n mielekkyyden kokemiseen. Samoin haastavissa oppilastilanteissa ja sis\u00e4ilmaongelmien keskell\u00e4 ty\u00f6yhteis\u00f6n\ntuki koettiin merkitt\u00e4v\u00e4ksi. Johtaminen ja esimiesty\u00f6 tulivat esiin edist\u00e4vin\u00e4 ja\nheikent\u00e4vin\u00e4 tekij\u00f6in\u00e4. Erityisesti tiedonkulkuun ja nopeisiin muutoksiin opettajat toivoivat johdon taholta parempaa reagointia, joka antaisi aikaa toiminnan j\u00e4rjestelyyn ilman asioiden ja kiireen kasautumista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-12-04T07:38:44Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-12-04T07:38:44Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "79", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6ss\u00e4 jaksaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6n mielekkyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lastuna laineilla vai oman ty\u00f6ns\u00e4 kapteenina : n\u00e4k\u00f6kulmia opettajien ty\u00f6hyvinvointiin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201912045118", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "jaksaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aineenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66629
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:17Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/792c1213-af83-4e67-bbe9-3f463fed3a17\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201912045118.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Väkeväinen, Katariina Lastuna laineilla vai oman työnsä kapteenina : näkökulmia opettajien työhyvinvointiin työssä jaksaminen työn mielekkyys Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 jaksaminen työhyvinvointi opettajat aineenopettajat luokanopettajat
title Lastuna laineilla vai oman työnsä kapteenina : näkökulmia opettajien työhyvinvointiin
title_full Lastuna laineilla vai oman työnsä kapteenina : näkökulmia opettajien työhyvinvointiin
title_fullStr Lastuna laineilla vai oman työnsä kapteenina : näkökulmia opettajien työhyvinvointiin Lastuna laineilla vai oman työnsä kapteenina : näkökulmia opettajien työhyvinvointiin
title_full_unstemmed Lastuna laineilla vai oman työnsä kapteenina : näkökulmia opettajien työhyvinvointiin Lastuna laineilla vai oman työnsä kapteenina : näkökulmia opettajien työhyvinvointiin
title_short Lastuna laineilla vai oman työnsä kapteenina
title_sort lastuna laineilla vai oman työnsä kapteenina näkökulmia opettajien työhyvinvointiin
title_sub näkökulmia opettajien työhyvinvointiin
title_txtP Lastuna laineilla vai oman työnsä kapteenina : näkökulmia opettajien työhyvinvointiin
topic työssä jaksaminen työn mielekkyys Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 jaksaminen työhyvinvointi opettajat aineenopettajat luokanopettajat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education aineenopettajat jaksaminen luokanopettajat opettajat työhyvinvointi työn mielekkyys työssä jaksaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66629 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201912045118
work_keys_str_mv AT väkeväinenkatariina lastunalaineillavaiomantyönsäkapteeninanäkökulmiaopettajientyöhyvinvointiin