Summary: | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia ajatuksia luokanopettajaopiskelijoilla ja yliopistonopettajilla on laaja-alaisesta osaamisesta sekä miten vastaajat kokevat laaja-alaisen osaamisen POM-opinnoissa. Tavoitteena oli saada ajankohtaista tietoa siitä, minkälainen merkitys laaja-alaisella osaamisella ajatellaan olevan ja millaisena tämä osaaminen näyttäytyy opettajankoulutuksessa. Näin on mahdollista selvittää, kuinka opettajankoulutuslaitos valmistaa opettajaopiskelijoita opettamaan laaja-alaista osaamista.
Tätä tutkimusta lähestytään fenomenologisesta näkökulmasta käsin. Tutkimus on laadullinen ja aineisto on kerätty väittämillä, jotka muodostettiin hyödyntäen Norrenan (2015; 2016) teoksia. Aineisto koostuu kolmesta luokanopettajaopiskelijan kyselylomakevastauksesta sekä kahdesta yliopistonopettajan teemahaastattelusta. Aineisto analysoitiin teoriasidonnaisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimus osoitti, että yliopistonopettajat ja luokanopettajaopiskelijat ajattelevat laaja-alaisen osaamisen tärkeänä, mutta myös haastavana. Lisäksi tutkimus osoitti, että laaja-alaisen osaamisen rooli POM-opinnoissa on hyvin vaihtelevaa. Toiset opettajat pitävät laaja-alaista osaamista kaiken opetustyön ytimenä ja suunnittelun lähtökohtana, kun taas toiset haluavat painottaa oppiaineita. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että laaja-alaisen osaamisen käsittelemiseen tulisi kiinnittää yhä enemmän huomiota luokanopettajakoulutuksessa niin opettajaopiskelijoiden oman osaamisen kuin osaamisen ohjaamisen suhteen.
|