Rehtoreiden kokemuksia koulun laatutyöstä

Suomen laissa määrätään, että perusopetuksen laatua tulee arvioida ja seurata, jotta koulun opetus ja oppilaiden oppiminen on mahdollisimman tasokasta. Laadunhallinnan toteutuksesta päättää kunta. Koulut itse kehittävät laatuaan muun muassa sisäisten ja ulkoisten arviointien avulla. Tutkimuksessa se...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hudd, Maria
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66605
_version_ 1826225712047063040
author Hudd, Maria
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hudd, Maria Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hudd, Maria Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hudd, Maria
datasource_str_mv jyx
description Suomen laissa määrätään, että perusopetuksen laatua tulee arvioida ja seurata, jotta koulun opetus ja oppilaiden oppiminen on mahdollisimman tasokasta. Laadunhallinnan toteutuksesta päättää kunta. Koulut itse kehittävät laatuaan muun muassa sisäisten ja ulkoisten arviointien avulla. Tutkimuksessa selvitettiin, millä tavalla koulun tasolla laatutyötä toteutetaan ja johdetaan. Tarkoituksena oli kuvata ja ymmärtää rehtoreiden kokemuksia koulun laatutyöstä ja sen johtamisesta. Tutkielma on toteutettu fenomenologis-hermeneuttista tutkimusotetta apuna käyttäen. Tutkimusaineisto koostuu kolmen länsisuomalaisen alakoulun rehtorin haastattelusta. Aineistokeruumenetelmänä on käytetty puolistrukturoitua teemahaastattelua. Aineisto on analysoitu Giorgion viisivaiheisen analyysimenetelmän avulla. Tutkielman tulosten mukaan koulun laatutyö on pienimuotoista toimintaa ja koulun yhteisiä päämääriä tavoiteltiin keskustelujen avulla. Koulun laatutyötä toteutettiin jaetun johtajuuden avulla. Rehtoreiden tärkeimpänä kokonaisvaltaisen laatutyön toteuttamiskeinona oli yhteisöllisyyden rakentaminen. Rehtorit näkivät opettajien työhön sitoutumisen vahvana laatua kohottavana tekijänä. Koulutuksen järjestäjän tuki ja visio puuttuivat koulun laatutyöstä. Rehtorit odottivat koulutuksen järjestäjiltä vahvempaa tukea muun muassa toiminnan arviointien hyödyntämisessä. Yhteiset laaduhallinta- ja itsearviointikäytänteet helpottaisivat koulujen ja koulutoimenjohdon sitoutumista laatutyöhön, jolloin koulun laatutyö näyttäytyisi koulun arjessa vahvana. Oppilaat ja huoltajat olisi mahdollista osallistaa systemaattiseen laatutyöhön, mikä taas laajentaisi jaetun johtajuuden käyttöä koulun ulkopuolelle.
first_indexed 2019-12-03T21:09:53Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Isosomppi, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hudd, Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-12-03T05:36:11Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-12-03T05:36:11Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66605", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suomen laissa m\u00e4\u00e4r\u00e4t\u00e4\u00e4n, ett\u00e4 perusopetuksen laatua tulee arvioida ja seurata, jotta koulun opetus ja oppilaiden oppiminen on mahdollisimman tasokasta. Laadunhallinnan toteutuksesta p\u00e4\u00e4tt\u00e4\u00e4 kunta. Koulut itse kehitt\u00e4v\u00e4t laatuaan muun muassa sis\u00e4isten ja ulkoisten arviointien avulla. Tutkimuksessa selvitettiin, mill\u00e4 tavalla koulun tasolla laatuty\u00f6t\u00e4 toteutetaan ja johdetaan. Tarkoituksena oli kuvata ja ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 rehtoreiden kokemuksia koulun laatuty\u00f6st\u00e4 ja sen johtamisesta. \r\nTutkielma on toteutettu fenomenologis-hermeneuttista tutkimusotetta apuna k\u00e4ytt\u00e4en. Tutkimusaineisto koostuu kolmen l\u00e4nsisuomalaisen alakoulun rehtorin haastattelusta. Aineistokeruumenetelm\u00e4n\u00e4 on k\u00e4ytetty puolistrukturoitua teemahaastattelua. Aineisto on analysoitu Giorgion viisivaiheisen analyysimenetelm\u00e4n avulla.\r\nTutkielman tulosten mukaan koulun laatuty\u00f6 on pienimuotoista toimintaa ja koulun yhteisi\u00e4 p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4ri\u00e4 tavoiteltiin keskustelujen avulla. Koulun laatuty\u00f6t\u00e4 toteutettiin jaetun johtajuuden avulla. Rehtoreiden t\u00e4rkeimp\u00e4n\u00e4 kokonaisvaltaisen laatuty\u00f6n toteuttamiskeinona oli yhteis\u00f6llisyyden rakentaminen. Rehtorit n\u00e4kiv\u00e4t opettajien ty\u00f6h\u00f6n sitoutumisen vahvana laatua kohottavana tekij\u00e4n\u00e4. \r\nKoulutuksen j\u00e4rjest\u00e4j\u00e4n tuki ja visio puuttuivat koulun laatuty\u00f6st\u00e4. Rehtorit odottivat koulutuksen j\u00e4rjest\u00e4jilt\u00e4 vahvempaa tukea muun muassa toiminnan arviointien hy\u00f6dynt\u00e4misess\u00e4. Yhteiset laaduhallinta- ja itsearviointik\u00e4yt\u00e4nteet helpottaisivat koulujen ja koulutoimenjohdon sitoutumista laatuty\u00f6h\u00f6n, jolloin koulun laatuty\u00f6 n\u00e4ytt\u00e4ytyisi koulun arjessa vahvana. Oppilaat ja huoltajat olisi mahdollista osallistaa systemaattiseen laatuty\u00f6h\u00f6n, mik\u00e4 taas laajentaisi jaetun johtajuuden k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 koulun ulkopuolelle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-12-03T05:36:11Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-12-03T05:36:11Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "79", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulun laatuty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laatuty\u00f6n johtaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "jaettu johtajuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Rehtoreiden kokemuksia koulun laatuty\u00f6st\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201912035092", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rehtorit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laatuty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtajuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu (ilmi\u00f6t)", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66605
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:26Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b07b92e9-50cb-4249-baf8-34cff2a482c9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201912035092.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hudd, Maria Rehtoreiden kokemuksia koulun laatutyöstä koulun laatutyö laatutyön johtaminen jaettu johtajuus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 johtaminen rehtorit laatutyö perusopetus johtajuus koulu (ilmiöt)
title Rehtoreiden kokemuksia koulun laatutyöstä
title_full Rehtoreiden kokemuksia koulun laatutyöstä
title_fullStr Rehtoreiden kokemuksia koulun laatutyöstä Rehtoreiden kokemuksia koulun laatutyöstä
title_full_unstemmed Rehtoreiden kokemuksia koulun laatutyöstä Rehtoreiden kokemuksia koulun laatutyöstä
title_short Rehtoreiden kokemuksia koulun laatutyöstä
title_sort rehtoreiden kokemuksia koulun laatutyöstä
title_txtP Rehtoreiden kokemuksia koulun laatutyöstä
topic koulun laatutyö laatutyön johtaminen jaettu johtajuus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 johtaminen rehtorit laatutyö perusopetus johtajuus koulu (ilmiöt)
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education jaettu johtajuus johtajuus johtaminen koulu (ilmiöt) koulun laatutyö laatutyö laatutyön johtaminen perusopetus rehtorit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66605 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201912035092
work_keys_str_mv AT huddmaria rehtoreidenkokemuksiakoulunlaatutyöstä