fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.author", "value": "Karjula, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-12-02T12:55:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-12-02T12:55:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66601", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 kvalitatiivisessa, aineistol\u00e4ht\u00f6isess\u00e4 tutkimuksessa suomalaisen koulutuksen digitalisaation merkityst\u00e4 ja kritiikki\u00e4 l\u00e4hestyt\u00e4\u00e4n opettajalehdess\u00e4 julkaistujen mielipidekirjoitusten ja\nkolumnien kautta. Merkitykset ovat rakentuneet temaattisen analyysin pohjalta. Hermeneuttiselle suuntaukselle ominaisesti tutkimuksessa pyrit\u00e4\u00e4n ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n ja tulkitsemaan\ntutkittavaa aineistoa.\nDigitalisaatio on tuonut mukanaan jatkuvan muutoksen tulevaisuuden ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n vaatimuksiin.\nPysy\u00e4ksemme muutoksessa mukana tarvitsemme osaajia muuttuviin tarpeisiimme. Koulu on\navainasemassa mahdollistamassa oppilaidensa digitaalisten taitojen kehittymisen. Jotta\nkehittyminen on mahdollista, tarvitsemme sen toteuttajiksi kaikki opettajamme. Haaste on siin\u00e4,\nkuinka saamme opettajamme vakuuttuneiksi digitaalisuuden mahdollisuuksista. Jotta\np\u00e4\u00e4semme k\u00e4siksi keinoihin, tarvitsemme tietoa siit\u00e4, millainen teknologia-ajattelu koulutuksen\ndigitalisaatiokeskustelun taustalla vallitsee.\nOpettaja-lehden mielipidekirjoituksissa ja kolumneissa koulutuksen digitalisaatio voidaan jakaa\nkuuteen merkitykseen: laite, ty\u00f6v\u00e4line, tiedonl\u00e4hde, oppimisen kohde, ty\u00f6skentely-ymp\u00e4rist\u00f6 ja\nty\u00f6skentelytapa. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa merkitykset n\u00e4hd\u00e4\u00e4n hierarkkisena keh\u00e4n\u00e4, jossa laite\nedustaa suppeinta ja ty\u00f6skentelytapa laajinta m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4\u00e4. Hierarkiassa laajempi keh\u00e4 pit\u00e4\u00e4\nsis\u00e4ll\u00e4\u00e4n kaikki sit\u00e4 suppeammat merkitykset. Merkityksiss\u00e4 on kaksi tasoa: Is\u00e4nt\u00e4-\nm\u00e4\u00e4ritelm\u00e4ss\u00e4 digitalisaatio n\u00e4hd\u00e4\u00e4n itseisarvoisena, ylh\u00e4\u00e4lt\u00e4p\u00e4in annettuna. Renkim\u00e4\u00e4ri-telm\u00e4ss\u00e4 koulutuksen digitalisaatio n\u00e4hd\u00e4\u00e4n v\u00e4linearvoisena, ja siin\u00e4 oppimisen prosessi on\nkeski\u00f6ss\u00e4. Kirjoitukset, jotka k\u00e4sitteliv\u00e4t koulutuksen digitalisaation is\u00e4nn\u00e4llist\u00e4 roolia, n\u00e4kiv\u00e4t\ndigitalisaation taakkana, kun taas kirjoitukset, jotka k\u00e4sitteliv\u00e4t sen rengin roolia, n\u00e4kiv\u00e4t enemm\u00e4n mahdollisuuksia.\nTutkimuksessa tullaan johtop\u00e4\u00e4t\u00f6kseen, ett\u00e4 mit\u00e4 laajemman merkityksen kirjoitus suomalaisen\nkoulutuksen digitalisaatiolle antaa, sit\u00e4 paremmin siin\u00e4 n\u00e4hd\u00e4\u00e4n digitalisaation kokonaisvaltainen merkitys niin opetukselle kuin oppimiselle. Kirjoitusten merkitysten laajuus vaikuttaa\nsiihen, n\u00e4ytt\u00e4ytyyk\u00f6 digitaalisuus taakkana vai mahdollisuutena. Tulosten mukaan parantamalla opettajien pedagogista osaamista teknologisten ratkaisujen ja oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen hy\u00f6dynt\u00e4misess\u00e4 opettajat saadaan mukaan toteuttamaan koulun digitalisaatiota. Yksitt\u00e4isten\nkeinojen ja konkreettisten sis\u00e4lt\u00f6jen l\u00f6yt\u00e4miseksi tarvitaan lis\u00e4tutkimusta kartoittamaan opettajien teknologia-ajattelua konkreettisella tasolla. Lis\u00e4ksi tarvitaan tutkimusta siit\u00e4, kuinka\nkeino\u00e4ly ja robotisaatio vaikuttavat tulevaisuuden kouluj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n ja taitovaatimuksiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-12-02T12:55:29Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-12-02T12:55:29Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "68", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tieto- ja viestint\u00e4teknologia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Suomalaisen koulutuksen digitalisaation merkitys ja kritiikki Opettaja-lehden mielipidekirjoituksissa ja kolumneissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201912025087", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusteknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tieto- ja viestint\u00e4tekniikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitalisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4tekniikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|