Suomalaisen koulutuksen digitalisaation merkitys ja kritiikki Opettaja-lehden mielipidekirjoituksissa ja kolumneissa

Tässä kvalitatiivisessa, aineistolähtöisessä tutkimuksessa suomalaisen koulutuksen digitalisaation merkitystä ja kritiikkiä lähestytään opettajalehdessä julkaistujen mielipidekirjoitusten ja kolumnien kautta. Merkitykset ovat rakentuneet temaattisen analyysin pohjalta. Hermeneuttiselle suuntaukselle...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Karjula, Johanna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66601
_version_ 1826225743503294464
author Karjula, Johanna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Karjula, Johanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Karjula, Johanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Karjula, Johanna
datasource_str_mv jyx
description Tässä kvalitatiivisessa, aineistolähtöisessä tutkimuksessa suomalaisen koulutuksen digitalisaation merkitystä ja kritiikkiä lähestytään opettajalehdessä julkaistujen mielipidekirjoitusten ja kolumnien kautta. Merkitykset ovat rakentuneet temaattisen analyysin pohjalta. Hermeneuttiselle suuntaukselle ominaisesti tutkimuksessa pyritään ymmärtämään ja tulkitsemaan tutkittavaa aineistoa. Digitalisaatio on tuonut mukanaan jatkuvan muutoksen tulevaisuuden työelämän vaatimuksiin. Pysyäksemme muutoksessa mukana tarvitsemme osaajia muuttuviin tarpeisiimme. Koulu on avainasemassa mahdollistamassa oppilaidensa digitaalisten taitojen kehittymisen. Jotta kehittyminen on mahdollista, tarvitsemme sen toteuttajiksi kaikki opettajamme. Haaste on siinä, kuinka saamme opettajamme vakuuttuneiksi digitaalisuuden mahdollisuuksista. Jotta pääsemme käsiksi keinoihin, tarvitsemme tietoa siitä, millainen teknologia-ajattelu koulutuksen digitalisaatiokeskustelun taustalla vallitsee. Opettaja-lehden mielipidekirjoituksissa ja kolumneissa koulutuksen digitalisaatio voidaan jakaa kuuteen merkitykseen: laite, työväline, tiedonlähde, oppimisen kohde, työskentely-ympäristö ja työskentelytapa. Tässä tutkimuksessa merkitykset nähdään hierarkkisena kehänä, jossa laite edustaa suppeinta ja työskentelytapa laajinta määritelmää. Hierarkiassa laajempi kehä pitää sisällään kaikki sitä suppeammat merkitykset. Merkityksissä on kaksi tasoa: Isäntä- määritelmässä digitalisaatio nähdään itseisarvoisena, ylhäältäpäin annettuna. Renkimääri-telmässä koulutuksen digitalisaatio nähdään välinearvoisena, ja siinä oppimisen prosessi on keskiössä. Kirjoitukset, jotka käsittelivät koulutuksen digitalisaation isännällistä roolia, näkivät digitalisaation taakkana, kun taas kirjoitukset, jotka käsittelivät sen rengin roolia, näkivät enemmän mahdollisuuksia. Tutkimuksessa tullaan johtopäätökseen, että mitä laajemman merkityksen kirjoitus suomalaisen koulutuksen digitalisaatiolle antaa, sitä paremmin siinä nähdään digitalisaation kokonaisvaltainen merkitys niin opetukselle kuin oppimiselle. Kirjoitusten merkitysten laajuus vaikuttaa siihen, näyttäytyykö digitaalisuus taakkana vai mahdollisuutena. Tulosten mukaan parantamalla opettajien pedagogista osaamista teknologisten ratkaisujen ja oppimisympäristöjen hyödyntämisessä opettajat saadaan mukaan toteuttamaan koulun digitalisaatiota. Yksittäisten keinojen ja konkreettisten sisältöjen löytämiseksi tarvitaan lisätutkimusta kartoittamaan opettajien teknologia-ajattelua konkreettisella tasolla. Lisäksi tarvitaan tutkimusta siitä, kuinka keinoäly ja robotisaatio vaikuttavat tulevaisuuden koulujärjestelmään ja taitovaatimuksiin.
first_indexed 2024-09-11T08:51:07Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Karjula, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-12-02T12:55:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-12-02T12:55:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66601", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 kvalitatiivisessa, aineistol\u00e4ht\u00f6isess\u00e4 tutkimuksessa suomalaisen koulutuksen digitalisaation merkityst\u00e4 ja kritiikki\u00e4 l\u00e4hestyt\u00e4\u00e4n opettajalehdess\u00e4 julkaistujen mielipidekirjoitusten ja\nkolumnien kautta. Merkitykset ovat rakentuneet temaattisen analyysin pohjalta. Hermeneuttiselle suuntaukselle ominaisesti tutkimuksessa pyrit\u00e4\u00e4n ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n ja tulkitsemaan\ntutkittavaa aineistoa.\nDigitalisaatio on tuonut mukanaan jatkuvan muutoksen tulevaisuuden ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n vaatimuksiin.\nPysy\u00e4ksemme muutoksessa mukana tarvitsemme osaajia muuttuviin tarpeisiimme. Koulu on\navainasemassa mahdollistamassa oppilaidensa digitaalisten taitojen kehittymisen. Jotta\nkehittyminen on mahdollista, tarvitsemme sen toteuttajiksi kaikki opettajamme. Haaste on siin\u00e4,\nkuinka saamme opettajamme vakuuttuneiksi digitaalisuuden mahdollisuuksista. Jotta\np\u00e4\u00e4semme k\u00e4siksi keinoihin, tarvitsemme tietoa siit\u00e4, millainen teknologia-ajattelu koulutuksen\ndigitalisaatiokeskustelun taustalla vallitsee.\nOpettaja-lehden mielipidekirjoituksissa ja kolumneissa koulutuksen digitalisaatio voidaan jakaa\nkuuteen merkitykseen: laite, ty\u00f6v\u00e4line, tiedonl\u00e4hde, oppimisen kohde, ty\u00f6skentely-ymp\u00e4rist\u00f6 ja\nty\u00f6skentelytapa. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa merkitykset n\u00e4hd\u00e4\u00e4n hierarkkisena keh\u00e4n\u00e4, jossa laite\nedustaa suppeinta ja ty\u00f6skentelytapa laajinta m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4\u00e4. Hierarkiassa laajempi keh\u00e4 pit\u00e4\u00e4\nsis\u00e4ll\u00e4\u00e4n kaikki sit\u00e4 suppeammat merkitykset. Merkityksiss\u00e4 on kaksi tasoa: Is\u00e4nt\u00e4-\nm\u00e4\u00e4ritelm\u00e4ss\u00e4 digitalisaatio n\u00e4hd\u00e4\u00e4n itseisarvoisena, ylh\u00e4\u00e4lt\u00e4p\u00e4in annettuna. Renkim\u00e4\u00e4ri-telm\u00e4ss\u00e4 koulutuksen digitalisaatio n\u00e4hd\u00e4\u00e4n v\u00e4linearvoisena, ja siin\u00e4 oppimisen prosessi on\nkeski\u00f6ss\u00e4. Kirjoitukset, jotka k\u00e4sitteliv\u00e4t koulutuksen digitalisaation is\u00e4nn\u00e4llist\u00e4 roolia, n\u00e4kiv\u00e4t\ndigitalisaation taakkana, kun taas kirjoitukset, jotka k\u00e4sitteliv\u00e4t sen rengin roolia, n\u00e4kiv\u00e4t enemm\u00e4n mahdollisuuksia.\nTutkimuksessa tullaan johtop\u00e4\u00e4t\u00f6kseen, ett\u00e4 mit\u00e4 laajemman merkityksen kirjoitus suomalaisen\nkoulutuksen digitalisaatiolle antaa, sit\u00e4 paremmin siin\u00e4 n\u00e4hd\u00e4\u00e4n digitalisaation kokonaisvaltainen merkitys niin opetukselle kuin oppimiselle. Kirjoitusten merkitysten laajuus vaikuttaa\nsiihen, n\u00e4ytt\u00e4ytyyk\u00f6 digitaalisuus taakkana vai mahdollisuutena. Tulosten mukaan parantamalla opettajien pedagogista osaamista teknologisten ratkaisujen ja oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen hy\u00f6dynt\u00e4misess\u00e4 opettajat saadaan mukaan toteuttamaan koulun digitalisaatiota. Yksitt\u00e4isten\nkeinojen ja konkreettisten sis\u00e4lt\u00f6jen l\u00f6yt\u00e4miseksi tarvitaan lis\u00e4tutkimusta kartoittamaan opettajien teknologia-ajattelua konkreettisella tasolla. Lis\u00e4ksi tarvitaan tutkimusta siit\u00e4, kuinka\nkeino\u00e4ly ja robotisaatio vaikuttavat tulevaisuuden kouluj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n ja taitovaatimuksiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-12-02T12:55:29Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-12-02T12:55:29Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "68", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tieto- ja viestint\u00e4teknologia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Suomalaisen koulutuksen digitalisaation merkitys ja kritiikki Opettaja-lehden mielipidekirjoituksissa ja kolumneissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201912025087", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusteknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tieto- ja viestint\u00e4tekniikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitalisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4tekniikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66601
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:35Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a5e5be79-aef9-43ab-b29a-f8fecbc16800\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201912025087.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Karjula, Johanna Suomalaisen koulutuksen digitalisaation merkitys ja kritiikki Opettaja-lehden mielipidekirjoituksissa ja kolumneissa tieto- ja viestintäteknologia Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opetusteknologia tieto- ja viestintätekniikka opettajat digitalisaatio viestintätekniikka
title Suomalaisen koulutuksen digitalisaation merkitys ja kritiikki Opettaja-lehden mielipidekirjoituksissa ja kolumneissa
title_full Suomalaisen koulutuksen digitalisaation merkitys ja kritiikki Opettaja-lehden mielipidekirjoituksissa ja kolumneissa
title_fullStr Suomalaisen koulutuksen digitalisaation merkitys ja kritiikki Opettaja-lehden mielipidekirjoituksissa ja kolumneissa Suomalaisen koulutuksen digitalisaation merkitys ja kritiikki Opettaja-lehden mielipidekirjoituksissa ja kolumneissa
title_full_unstemmed Suomalaisen koulutuksen digitalisaation merkitys ja kritiikki Opettaja-lehden mielipidekirjoituksissa ja kolumneissa Suomalaisen koulutuksen digitalisaation merkitys ja kritiikki Opettaja-lehden mielipidekirjoituksissa ja kolumneissa
title_short Suomalaisen koulutuksen digitalisaation merkitys ja kritiikki Opettaja-lehden mielipidekirjoituksissa ja kolumneissa
title_sort suomalaisen koulutuksen digitalisaation merkitys ja kritiikki opettaja lehden mielipidekirjoituksissa ja kolumneissa
title_txtP Suomalaisen koulutuksen digitalisaation merkitys ja kritiikki Opettaja-lehden mielipidekirjoituksissa ja kolumneissa
topic tieto- ja viestintäteknologia Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opetusteknologia tieto- ja viestintätekniikka opettajat digitalisaatio viestintätekniikka
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education digitalisaatio opettajat opetusteknologia tieto- ja viestintätekniikka tieto- ja viestintäteknologia viestintätekniikka
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66601 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201912025087
work_keys_str_mv AT karjulajohanna suomalaisenkoulutuksendigitalisaationmerkitysjakritiikkiopettajalehdenmielipideki