"Tää eettisyys on jo niinku opon työn ytimessä" opinto-ohjaajien käsityksiä ohjaustyön eettisistä ristiriidoista

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä erilaisista tavoista, joilla opinto-ohjaajat käsittävät ohjaustyön eettiset ristiriidat ja miten he ovat niitä ratkaisseet. Tuomalla esille käsityksiä haluamme nostaa keskusteluun ohjaustyötä tekevien näkemyksiä ja kokemuksia aiheesta. Tutkimus ed...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Jaakonaho, Kaisa, Manninen, Merja
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66593
_version_ 1826225712044965888
author Jaakonaho, Kaisa Manninen, Merja
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Jaakonaho, Kaisa Manninen, Merja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Jaakonaho, Kaisa Manninen, Merja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Jaakonaho, Kaisa
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä erilaisista tavoista, joilla opinto-ohjaajat käsittävät ohjaustyön eettiset ristiriidat ja miten he ovat niitä ratkaisseet. Tuomalla esille käsityksiä haluamme nostaa keskusteluun ohjaustyötä tekevien näkemyksiä ja kokemuksia aiheesta. Tutkimus edustaa laadullista ja aineistolähtöistä tutkimusperinnettä. Tutkimuksen lähestymistapa on fenomenografinen. Tutkimusaineisto kerättiin fokusryhmäkeskusteluin. Näihin osallistui 12 opinto-ohjaajaa, jotka työskentelivät eri kouluasteilla. Fokusryhmäkeskusteluja järjestettiin kolme. Tämän tutkimuksen mukaan opinto-ohjaajien käsitykset ohjaustyön eettisistä ristiriidoista kiteytyvät neljään erilaiseen käsitystapaan. Eettiset ristiriidat voidaan nähdä joko 1) haastavina, 2) herättelevinä, 3) neuvoteltavissa olevina tai 4) ratkaistavissa olevina. Eettisten ristiriitojen käsitystapojen erot ilmenivät kahdeksan eri ulottuvuuden kautta, joita olivat tunnistaminen, ohjaustarpeet, arviointipositio, luottamuksellisuus, opettajayhteisön jäsenyys, rakenteissa toimiminen, ammatillisuuden rajat sekä arvonäkökulmat. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että opinto-ohjaajien käsitykset ohjaustyön eettisistä ristiriidoista vaihtelivat suuresti. Eroavaisuudet osoittavat, että käsitykset eivät ole jumiutuneet eettisten ristiriitojen tunnistamiseksi vaan kuvastavat myös ymmärrystä opinto-ohjaajan autonomiasta sekä toimintamahdollisuuksista. Tuloksista käy ilmi, että eettiset ristiriidat kuuluvat ohjaustyöhön, ja että eettisyys on opinto-ohjaajan työn ytimessä. Tuloksia voidaan hyödyntää ohjaustyössä ja ohjauksen koulutuksessa.
first_indexed 2019-12-02T21:06:24Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kettunen, Jaana", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jaakonaho, Kaisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Manninen, Merja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-12-02T08:34:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-12-02T08:34:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66593", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 erilaisista tavoista, joilla opinto-ohjaajat k\u00e4sitt\u00e4v\u00e4t ohjausty\u00f6n eettiset ristiriidat ja miten he ovat niit\u00e4 ratkaisseet. Tuomalla esille k\u00e4sityksi\u00e4 haluamme nostaa keskusteluun ohjausty\u00f6t\u00e4 tekevien n\u00e4kemyksi\u00e4 ja kokemuksia aiheesta. \nTutkimus edustaa laadullista ja aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 tutkimusperinnett\u00e4. Tutkimuksen l\u00e4hestymistapa on fenomenografinen. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin fokusryhm\u00e4keskusteluin. N\u00e4ihin osallistui 12 opinto-ohjaajaa, jotka ty\u00f6skenteliv\u00e4t eri kouluasteilla. Fokusryhm\u00e4keskusteluja j\u00e4rjestettiin kolme. \nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen mukaan opinto-ohjaajien k\u00e4sitykset ohjausty\u00f6n eettisist\u00e4 ristiriidoista kiteytyv\u00e4t nelj\u00e4\u00e4n erilaiseen k\u00e4sitystapaan. Eettiset ristiriidat voidaan n\u00e4hd\u00e4 joko 1) haastavina, 2) her\u00e4ttelevin\u00e4, 3) neuvoteltavissa olevina tai 4) ratkaistavissa olevina. Eettisten ristiriitojen k\u00e4sitystapojen erot ilmeniv\u00e4t kahdeksan eri ulottuvuuden kautta, joita olivat tunnistaminen, ohjaustarpeet, arviointipositio, luottamuksellisuus, opettajayhteis\u00f6n j\u00e4senyys, rakenteissa toimiminen, ammatillisuuden rajat sek\u00e4 arvon\u00e4k\u00f6kulmat. \nTutkimustulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 opinto-ohjaajien k\u00e4sitykset ohjausty\u00f6n eettisist\u00e4 ristiriidoista vaihtelivat suuresti. Eroavaisuudet osoittavat, ett\u00e4 k\u00e4sitykset eiv\u00e4t ole jumiutuneet eettisten ristiriitojen tunnistamiseksi vaan kuvastavat my\u00f6s ymm\u00e4rryst\u00e4 opinto-ohjaajan autonomiasta sek\u00e4 toimintamahdollisuuksista. Tuloksista k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 eettiset ristiriidat kuuluvat ohjausty\u00f6h\u00f6n, ja ett\u00e4 eettisyys on opinto-ohjaajan ty\u00f6n ytimess\u00e4. Tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 ohjausty\u00f6ss\u00e4 ja ohjauksen koulutuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-12-02T08:34:47Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-12-02T08:34:47Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "85", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "eettinen ristiriita", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "eettisyys ohjauksessa", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"T\u00e4\u00e4 eettisyys on jo niinku opon ty\u00f6n ytimess\u00e4\" : opinto-ohjaajien k\u00e4sityksi\u00e4 ohjausty\u00f6n eettisist\u00e4 ristiriidoista", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201912025081", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus (neuvonta ja opastus)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eettisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66593
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:03Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/63883857-89b9-4581-ba8f-9cc95a282532\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201912025081.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jaakonaho, Kaisa Manninen, Merja "Tää eettisyys on jo niinku opon työn ytimessä" : opinto-ohjaajien käsityksiä ohjaustyön eettisistä ristiriidoista eettinen ristiriita eettisyys ohjauksessa Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 ohjaus (neuvonta ja opastus) käsitykset eettisyys opinto-ohjaajat opinto-ohjaus fenomenografia
title "Tää eettisyys on jo niinku opon työn ytimessä" : opinto-ohjaajien käsityksiä ohjaustyön eettisistä ristiriidoista
title_full "Tää eettisyys on jo niinku opon työn ytimessä" : opinto-ohjaajien käsityksiä ohjaustyön eettisistä ristiriidoista
title_fullStr "Tää eettisyys on jo niinku opon työn ytimessä" : opinto-ohjaajien käsityksiä ohjaustyön eettisistä ristiriidoista "Tää eettisyys on jo niinku opon työn ytimessä" : opinto-ohjaajien käsityksiä ohjaustyön eettisistä ristiriidoista
title_full_unstemmed "Tää eettisyys on jo niinku opon työn ytimessä" : opinto-ohjaajien käsityksiä ohjaustyön eettisistä ristiriidoista "Tää eettisyys on jo niinku opon työn ytimessä" : opinto-ohjaajien käsityksiä ohjaustyön eettisistä ristiriidoista
title_short "Tää eettisyys on jo niinku opon työn ytimessä"
title_sort tää eettisyys on jo niinku opon työn ytimessä opinto ohjaajien käsityksiä ohjaustyön eettisistä ristiriidoista
title_sub opinto-ohjaajien käsityksiä ohjaustyön eettisistä ristiriidoista
title_txtP "Tää eettisyys on jo niinku opon työn ytimessä" : opinto-ohjaajien käsityksiä ohjaustyön eettisistä ristiriidoista
topic eettinen ristiriita eettisyys ohjauksessa Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 ohjaus (neuvonta ja opastus) käsitykset eettisyys opinto-ohjaajat opinto-ohjaus fenomenografia
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education eettinen ristiriita eettisyys eettisyys ohjauksessa fenomenografia käsitykset ohjaus (neuvonta ja opastus) opinto-ohjaajat opinto-ohjaus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66593 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201912025081
work_keys_str_mv AT jaakonahokaisa tääeettisyysonjoniinkuopontyönytimessäopintoohjaajienkäsityksiäohjaustyöneettisis