Oppilaan sukupuolen, luokka-tason, käyttäytymisen ja opettajan antaman kehuvan palautteen yhteys oppilaan oikeudenmukaisuuden kokemukseen

Tässä tutkimuksessa selvitettiin, ovatko oppilaan sukupuoli, luokka-aste, käyttäytyminen ja opettajan antama kehuva palaute yhteydessä oppilaan oikeudenmukaisuuden kokemukseen. Tutkimusaineistona käytettiin ProKoulu-hankkeessa vuosina 2013-2014 kerätty aineistoa, jossa 3.--6.-luokkalaiset oppilaat a...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nyholm, Anna-Mari
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66591
_version_ 1826225699708469248
author Nyholm, Anna-Mari
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nyholm, Anna-Mari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nyholm, Anna-Mari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nyholm, Anna-Mari
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa selvitettiin, ovatko oppilaan sukupuoli, luokka-aste, käyttäytyminen ja opettajan antama kehuva palaute yhteydessä oppilaan oikeudenmukaisuuden kokemukseen. Tutkimusaineistona käytettiin ProKoulu-hankkeessa vuosina 2013-2014 kerätty aineistoa, jossa 3.--6.-luokkalaiset oppilaat arvioivat omaa käyttäytymistään, koulun sääntöjen ja opettajan osoittaman kohtelun oikeudenmukaisuutta sekä opettajan antamaa kehuvaa palautetta. Aineisto analysoitiin määrällisesti yksi- ja kaksisuuntaisella varianssianalyysillä. Tulokset vahvistivat aiemmissa tutkimuksissa havaitun yhteyden sukupuolen sekä luokkatason ja oikeudenmukaisuuden kokemuksen välillä. Tämän lisäksi huomattiin, että käytöshäiriöiset ja ilman kehuvaa palautetta jäävät oppilaat kokivat kohtelunsa epäoikeudenmukaisemmaksi kuin eikäytöshäiriöiset ja kehuvaa palautetta saavat oppilaat. Sukupuolella ja käyttäytymisellä ei havaittu yhdysvaikutusta oikeudenmukaisuuden kokemukseen, sukupuolen ja kehuvan palautteen yhdysvaikutus oli tilastollisesti merkitsevä mutta vaikutukseltaan pieni. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että opettajan kehuvan palautteen lisääminen sopii yleisen tuen tukimuodoksi silloin, kun oppilaan oikeudenmukaisuuden kokemusta halutaan parantaa. Syitä oppilaiden vaihtelevien oikeudenmukaisuuden kokemusten taustalla on syytä selvittää tarkemmin laadullisella jatkotutkimuksella.
first_indexed 2019-12-02T21:06:24Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Nyholm, Anna-Mari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-12-02T08:20:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-12-02T08:20:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66591", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin, ovatko oppilaan sukupuoli, luokka-aste, k\u00e4ytt\u00e4ytyminen ja opettajan antama kehuva palaute yhteydess\u00e4 oppilaan oikeudenmukaisuuden kokemukseen.\nTutkimusaineistona k\u00e4ytettiin ProKoulu-hankkeessa vuosina 2013-2014 ker\u00e4tty aineistoa, jossa 3.--6.-luokkalaiset oppilaat arvioivat omaa k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4\u00e4n, koulun s\u00e4\u00e4nt\u00f6jen ja opettajan osoittaman kohtelun oikeudenmukaisuutta sek\u00e4 opettajan antamaa kehuvaa palautetta. Aineisto analysoitiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti yksi- ja kaksisuuntaisella varianssianalyysill\u00e4.\nTulokset vahvistivat aiemmissa tutkimuksissa havaitun yhteyden\nsukupuolen sek\u00e4 luokkatason ja oikeudenmukaisuuden kokemuksen v\u00e4lill\u00e4. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi huomattiin, ett\u00e4 k\u00e4yt\u00f6sh\u00e4iri\u00f6iset ja ilman kehuvaa palautetta j\u00e4\u00e4v\u00e4t oppilaat kokivat kohtelunsa ep\u00e4oikeudenmukaisemmaksi kuin eik\u00e4yt\u00f6sh\u00e4iri\u00f6iset ja kehuvaa palautetta saavat oppilaat. Sukupuolella ja k\u00e4ytt\u00e4ytymisell\u00e4 ei havaittu yhdysvaikutusta oikeudenmukaisuuden kokemukseen, sukupuolen ja kehuvan palautteen yhdysvaikutus oli tilastollisesti merkitsev\u00e4 mutta vaikutukseltaan pieni.\nTutkimuksen perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 opettajan kehuvan\npalautteen lis\u00e4\u00e4minen sopii yleisen tuen tukimuodoksi silloin, kun oppilaan oikeudenmukaisuuden kokemusta halutaan parantaa. Syit\u00e4 oppilaiden vaihtelevien oikeudenmukaisuuden kokemusten taustalla on syyt\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4 tarkemmin laadullisella jatkotutkimuksella.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-12-02T08:20:42Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-12-02T08:20:42Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "29", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kehuva palaute", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ProKoulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppilaan sukupuolen, luokka-tason, k\u00e4ytt\u00e4ytymisen ja opettajan antaman kehuvan palautteen yhteys oppilaan oikeudenmukaisuuden kokemukseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201912025079", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "palaute", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oikeudenmukaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytymish\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66591
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:12Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/189501e8-93a7-4d52-89c7-63fbc320fc6b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201912025079.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nyholm, Anna-Mari Oppilaan sukupuolen, luokka-tason, käyttäytymisen ja opettajan antaman kehuvan palautteen yhteys oppilaan oikeudenmukaisuuden kokemukseen kehuva palaute ProKoulu Erityispedagogiikka Special Education 101 oppilaat opettajat palaute oikeudenmukaisuus käyttäytyminen käyttäytymishäiriöt
title Oppilaan sukupuolen, luokka-tason, käyttäytymisen ja opettajan antaman kehuvan palautteen yhteys oppilaan oikeudenmukaisuuden kokemukseen
title_full Oppilaan sukupuolen, luokka-tason, käyttäytymisen ja opettajan antaman kehuvan palautteen yhteys oppilaan oikeudenmukaisuuden kokemukseen
title_fullStr Oppilaan sukupuolen, luokka-tason, käyttäytymisen ja opettajan antaman kehuvan palautteen yhteys oppilaan oikeudenmukaisuuden kokemukseen Oppilaan sukupuolen, luokka-tason, käyttäytymisen ja opettajan antaman kehuvan palautteen yhteys oppilaan oikeudenmukaisuuden kokemukseen
title_full_unstemmed Oppilaan sukupuolen, luokka-tason, käyttäytymisen ja opettajan antaman kehuvan palautteen yhteys oppilaan oikeudenmukaisuuden kokemukseen Oppilaan sukupuolen, luokka-tason, käyttäytymisen ja opettajan antaman kehuvan palautteen yhteys oppilaan oikeudenmukaisuuden kokemukseen
title_short Oppilaan sukupuolen, luokka-tason, käyttäytymisen ja opettajan antaman kehuvan palautteen yhteys oppilaan oikeudenmukaisuuden kokemukseen
title_sort oppilaan sukupuolen luokka tason käyttäytymisen ja opettajan antaman kehuvan palautteen yhteys oppilaan oikeudenmukaisuuden kokemukseen
title_txtP Oppilaan sukupuolen, luokka-tason, käyttäytymisen ja opettajan antaman kehuvan palautteen yhteys oppilaan oikeudenmukaisuuden kokemukseen
topic kehuva palaute ProKoulu Erityispedagogiikka Special Education 101 oppilaat opettajat palaute oikeudenmukaisuus käyttäytyminen käyttäytymishäiriöt
topic_facet 101 Erityispedagogiikka ProKoulu Special Education kehuva palaute käyttäytyminen käyttäytymishäiriöt oikeudenmukaisuus opettajat oppilaat palaute
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66591 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201912025079
work_keys_str_mv AT nyholmannamari oppilaansukupuolenluokkatasonkäyttäytymisenjaopettajanantamankehuvanpalautteenyht