Tuottojohtamisstrategian mukaisen dynaamisen hinnoittelun koettu oikeudenmukaisuus

Tuottojohtaminen on hinnoittelun ja kapasiteetinhallinnan strategia, joka pyrkii tuoton maksimointiin myyntiprosessissa, jonka ominaispiirteitä ovat rajattu kapasiteetti, satunnaisesti vaihtuva kysyntä ja tietty aikaväli, jonka aikana myynti voi tapahtua. Yksi tyypillinen keino toteuttaa tuottojohta...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Metsälä, Lari
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66585
_version_ 1828193086504697856
author Metsälä, Lari
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Metsälä, Lari Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Metsälä, Lari Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Metsälä, Lari
datasource_str_mv jyx
description Tuottojohtaminen on hinnoittelun ja kapasiteetinhallinnan strategia, joka pyrkii tuoton maksimointiin myyntiprosessissa, jonka ominaispiirteitä ovat rajattu kapasiteetti, satunnaisesti vaihtuva kysyntä ja tietty aikaväli, jonka aikana myynti voi tapahtua. Yksi tyypillinen keino toteuttaa tuottojohtamista on dynaaminen hinnoittelu, jossa tuotteen tai palvelun hinta vaihtelee esimerkiksi ostoajankohdasta tai jäljellä olevasta kapasiteetista riippuen. Tuottojohtamisstrategian mukainen dynaaminen hinnoittelu on yleistynyt selvästi viime vuosina eri toimialoilla. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät ovat yhteydessä asiakkaan kokemaan dynaamisen hinnoittelun oikeudenmukaisuuteen ja miten hinnoittelun koettu oikeudenmukaisuus on yhteydessä asiakastyytyväisyyteen ja uudelleenostoaikomukseen. Tutkimusaineisto kerättiin Kotipizzan kotiinkuljetuspalvelun dynaamisen hinnoittelun kampanjan yhteydessä. Sähköiseen kyselylomakkeeseen saatiin yhteensä 439 vastausta. Teorian pohjalta luotuja hypoteeseja testattiin rakenneyhtälömallinnuksella, joka toteutettiin IBM SPSS Amos-ohjelmalla. Tuloksista selvisi, että hinnoittelumenetelmien tuntemisella oli positiivinen yhteys ja kalliilla hintamielikuvalla negatiivinen yhteys dynaamisen hinnoittelun koettuun oikeudenmukaisuuteen. Toisin kuin aiemmissa tutkimuksissa, asiakasuskollisuus lisäsi hinnoittelun oikeudenmukaisuutta. Dynaamisen hinnoittelun koettu oikeudenmukaisuus vaikutti positiivisesti asiakastyytyväisyyteen. Tutkimus vahvistaa aiempaa näyttöä siitä, että dynaamisen hinnoittelun käyttöönotossa tulee huomioida erityisesti se, että asiakkaat eivät koe hinnoittelua epäoikeudenmukaisena. Suojattomuuden tunteen vaikutusta hinnan koettuun oikeudenmukaisuuteen ja hinnan koetun oikeudenmukaisuuden vaikutusta uudelleenostoaikomukseen ei voitu selvittää tässä tutkimuksessa. Näitä ilmiöitä olisi mielenkiintoista tutkia tarkemmin tulevaisuudessa.
first_indexed 2019-12-02T21:06:24Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Munnukka, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mets\u00e4l\u00e4, Lari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-12-02T06:33:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-12-02T06:33:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66585", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tuottojohtaminen on hinnoittelun ja kapasiteetinhallinnan strategia, joka pyrkii tuoton maksimointiin myyntiprosessissa, jonka ominaispiirteit\u00e4 ovat rajattu kapasiteetti, satunnaisesti vaihtuva kysynt\u00e4 ja tietty aikav\u00e4li, jonka aikana myynti voi tapahtua. Yksi tyypillinen keino toteuttaa tuottojohtamista on dynaaminen hinnoittelu, jossa tuotteen tai palvelun hinta vaihtelee esimerkiksi ostoajankohdasta tai j\u00e4ljell\u00e4 olevasta kapasiteetista riippuen. Tuottojohtamisstrategian mukainen dynaaminen hinnoittelu on yleistynyt selv\u00e4sti viime vuosina eri toimialoilla.\n T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mitk\u00e4 tekij\u00e4t ovat yhteydess\u00e4 asiakkaan kokemaan dynaamisen hinnoittelun oikeudenmukaisuuteen ja miten hinnoittelun koettu oikeudenmukaisuus on yhteydess\u00e4 asiakastyytyv\u00e4isyyteen ja uudelleenostoaikomukseen. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin Kotipizzan kotiinkuljetuspalvelun dynaamisen hinnoittelun kampanjan yhteydess\u00e4. S\u00e4hk\u00f6iseen kyselylomakkeeseen saatiin yhteens\u00e4 439 vastausta. Teorian pohjalta luotuja hypoteeseja testattiin rakenneyht\u00e4l\u00f6mallinnuksella, joka toteutettiin IBM SPSS Amos-ohjelmalla. \n Tuloksista selvisi, ett\u00e4 hinnoittelumenetelmien tuntemisella oli positiivinen yhteys ja kalliilla hintamielikuvalla negatiivinen yhteys dynaamisen hinnoittelun koettuun oikeudenmukaisuuteen. Toisin kuin aiemmissa tutkimuksissa, asiakasuskollisuus lis\u00e4si hinnoittelun oikeudenmukaisuutta. Dynaamisen hinnoittelun koettu oikeudenmukaisuus vaikutti positiivisesti asiakastyytyv\u00e4isyyteen. \n Tutkimus vahvistaa aiempaa n\u00e4ytt\u00f6\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 dynaamisen hinnoittelun k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notossa tulee huomioida erityisesti se, ett\u00e4 asiakkaat eiv\u00e4t koe hinnoittelua ep\u00e4oikeudenmukaisena. Suojattomuuden tunteen vaikutusta hinnan koettuun oikeudenmukaisuuteen ja hinnan koetun oikeudenmukaisuuden vaikutusta uudelleenostoaikomukseen ei voitu selvitt\u00e4\u00e4 t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa. N\u00e4it\u00e4 ilmi\u00f6it\u00e4 olisi mielenkiintoista tutkia tarkemmin tulevaisuudessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-12-02T06:33:06Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-12-02T06:33:06Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "54", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tuottojohtaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "dynaaminen hinnoittelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hinnoittelun koettu oikeudenmukaisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tuottojohtamisstrategian mukaisen dynaamisen hinnoittelun koettu oikeudenmukaisuus", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201912025073", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hinnoittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oikeudenmukaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hinnat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakasuskollisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66585
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:02Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/863bf59d-536d-49b1-83ef-45529ca4c645\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201912025073.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Metsälä, Lari Tuottojohtamisstrategian mukaisen dynaamisen hinnoittelun koettu oikeudenmukaisuus tuottojohtaminen dynaaminen hinnoittelu hinnoittelun koettu oikeudenmukaisuus Markkinointi Marketing 20423 hinnoittelu oikeudenmukaisuus hinnat asiakasuskollisuus
title Tuottojohtamisstrategian mukaisen dynaamisen hinnoittelun koettu oikeudenmukaisuus
title_full Tuottojohtamisstrategian mukaisen dynaamisen hinnoittelun koettu oikeudenmukaisuus
title_fullStr Tuottojohtamisstrategian mukaisen dynaamisen hinnoittelun koettu oikeudenmukaisuus Tuottojohtamisstrategian mukaisen dynaamisen hinnoittelun koettu oikeudenmukaisuus
title_full_unstemmed Tuottojohtamisstrategian mukaisen dynaamisen hinnoittelun koettu oikeudenmukaisuus Tuottojohtamisstrategian mukaisen dynaamisen hinnoittelun koettu oikeudenmukaisuus
title_short Tuottojohtamisstrategian mukaisen dynaamisen hinnoittelun koettu oikeudenmukaisuus
title_sort tuottojohtamisstrategian mukaisen dynaamisen hinnoittelun koettu oikeudenmukaisuus
title_txtP Tuottojohtamisstrategian mukaisen dynaamisen hinnoittelun koettu oikeudenmukaisuus
topic tuottojohtaminen dynaaminen hinnoittelu hinnoittelun koettu oikeudenmukaisuus Markkinointi Marketing 20423 hinnoittelu oikeudenmukaisuus hinnat asiakasuskollisuus
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi asiakasuskollisuus dynaaminen hinnoittelu hinnat hinnoittelu hinnoittelun koettu oikeudenmukaisuus oikeudenmukaisuus tuottojohtaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66585 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201912025073
work_keys_str_mv AT metsälälari tuottojohtamisstrategianmukaisendynaamisenhinnoittelunkoettuoikeudenmukaisuus