Toiminnanohjausjärjestelmän käytettävyys asiakastukiympäristössä: case Valtori

Käytettävyys on ollut yksi järjestelmäkehityksen huomion kohteista jo vuosikymmeniä. Nykyään monille organisaatioille välttämättömien toiminnanohjausjärjestelmien käytettävyyden tutkimus on kuitenkin vähäisempää. Malleja toiminnanohjausjärjestelmien käytettävyyden arviointiin on tutkimuksessa esitet...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Salomäki, Sanna, Pitkänen, Salla
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66581
_version_ 1826225717552087040
author Salomäki, Sanna Pitkänen, Salla
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Salomäki, Sanna Pitkänen, Salla Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Salomäki, Sanna Pitkänen, Salla Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Salomäki, Sanna
datasource_str_mv jyx
description Käytettävyys on ollut yksi järjestelmäkehityksen huomion kohteista jo vuosikymmeniä. Nykyään monille organisaatioille välttämättömien toiminnanohjausjärjestelmien käytettävyyden tutkimus on kuitenkin vähäisempää. Malleja toiminnanohjausjärjestelmien käytettävyyden arviointiin on tutkimuksessa esitetty vain vähän. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tarkastella, kuinka riittävä olemassaoleva käytettävyyden kriteeristö on nykyaikaisen järjestelmän käytettävyyden arvioinnissa. Aineisto kerättiin kartoittamalla Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtorin asiakastuen käyttäjien näkemyksiä toiminnanohjausjärjestelmä TOP:in käytettävyydestä. Teoriataustassa perehdytään lyhyesti toiminnanohjausjärjestelmän merkitykseen organisaation toiminnassa ja esitellään tutkimuksen kohteena olevan TOP-järjestelmän toiminnallisuutta. Kirjallisuuskatsauksessa keskitytään hyvän käytettävyyden määrittelyyn ja sen tarkasteluun toiminnanohjausjärjestelmissä. Aineistonkeruussa nojattiin pääasiassa laadullisiin tutkimusmenetelmiin hyödyntämällä menetelmien triangulaatiota: aineisto kerättiin havainnoimalla, verkkokyselyllä ja yksilöhaastatteluilla. Verkkokyselyyn vastasi 39 ja haastatteluun osallistui 37 käyttäjää, minkä lisäksi havainnoitiin käyttäjien viestintää yrityksen sisäisissä Skype-keskusteluryhmissä. Aineistona käytettiin myös TOP:ia käyttävien tutkimuksen toteuttajien havaintoja. Kerätyssä aineistossa käyttäjien havaitsemia ongelmia olivat TOP-järjestelmän haun vaikeakäyttöisyys ja hakutulosten vaikeaselkoisuus, järjestelmän epäintuitiivisuus ja epäloogisuus, hitaus sekä asiakkaan tunnistamisen heikkous. Järjestelmä oli ensikäyttäjälle vaikeakäyttöinen ja koulutusta järjestelmän käyttöön pidettiin välttämättömänä. Järjestelmän sisällä ei ollut myöskään riittävästi tietoa työtehtävistä suoriutumiseen. Aineiston pohjalta täydennettiin toiminnanohjausjärjestelmän käytettävyyden mallia uusilla komponenteilla: Tunnistaminen, Luokiteltavuus, Informatiivisuus, Loogisuus ja Luotettavuus. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää toiminnanohjausjärjestelmien suunnittelussa ja jo käytössä olevien järjestelmien käytettävyyden arvioinnissa.
first_indexed 2019-11-29T21:00:35Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Siponen, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Silvennoinen , Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salom\u00e4ki, Sanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pitk\u00e4nen, Salla", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-11-29T11:06:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-11-29T11:06:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66581", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "K\u00e4ytett\u00e4vyys on ollut yksi j\u00e4rjestelm\u00e4kehityksen huomion kohteista jo vuosikymmeni\u00e4. Nyky\u00e4\u00e4n monille organisaatioille v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00f6mien toiminnanohjausj\u00e4rjestelmien k\u00e4ytett\u00e4vyyden tutkimus on kuitenkin v\u00e4h\u00e4isemp\u00e4\u00e4. Malleja toiminnanohjausj\u00e4rjestelmien k\u00e4ytett\u00e4vyyden arviointiin on tutkimuksessa esitetty vain v\u00e4h\u00e4n. T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tarkastella, kuinka riitt\u00e4v\u00e4 olemassaoleva k\u00e4ytett\u00e4vyyden kriteerist\u00f6 on nykyaikaisen j\u00e4rjestelm\u00e4n k\u00e4ytett\u00e4vyyden arvioinnissa. Aineisto ker\u00e4ttiin kartoittamalla Valtion tieto- ja viestint\u00e4tekniikkakeskus Valtorin asiakastuen k\u00e4ytt\u00e4jien n\u00e4kemyksi\u00e4 toiminnanohjausj\u00e4rjestelm\u00e4 TOP:in k\u00e4ytett\u00e4vyydest\u00e4. Teoriataustassa perehdyt\u00e4\u00e4n lyhyesti toiminnanohjausj\u00e4rjestelm\u00e4n merkitykseen organisaation toiminnassa ja esitell\u00e4\u00e4n tutkimuksen kohteena olevan TOP-j\u00e4rjestelm\u00e4n toiminnallisuutta. Kirjallisuuskatsauksessa keskityt\u00e4\u00e4n hyv\u00e4n k\u00e4ytett\u00e4vyyden m\u00e4\u00e4rittelyyn ja sen tarkasteluun toiminnanohjausj\u00e4rjestelmiss\u00e4. Aineistonkeruussa nojattiin p\u00e4\u00e4asiassa laadullisiin tutkimusmenetelmiin hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 menetelmien triangulaatiota: aineisto ker\u00e4ttiin havainnoimalla, verkkokyselyll\u00e4 ja yksil\u00f6haastatteluilla. Verkkokyselyyn vastasi 39 ja haastatteluun osallistui 37 k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4\u00e4, mink\u00e4 lis\u00e4ksi havainnoitiin k\u00e4ytt\u00e4jien viestint\u00e4\u00e4 yrityksen sis\u00e4isiss\u00e4 Skype-keskusteluryhmiss\u00e4. Aineistona k\u00e4ytettiin my\u00f6s TOP:ia k\u00e4ytt\u00e4vien tutkimuksen toteuttajien havaintoja. Ker\u00e4tyss\u00e4 aineistossa k\u00e4ytt\u00e4jien havaitsemia ongelmia olivat TOP-j\u00e4rjestelm\u00e4n haun vaikeak\u00e4ytt\u00f6isyys ja hakutulosten vaikeaselkoisuus, j\u00e4rjestelm\u00e4n ep\u00e4intuitiivisuus ja ep\u00e4loogisuus, hitaus sek\u00e4 asiakkaan tunnistamisen heikkous. J\u00e4rjestelm\u00e4 oli ensik\u00e4ytt\u00e4j\u00e4lle vaikeak\u00e4ytt\u00f6inen ja koulutusta j\u00e4rjestelm\u00e4n k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n pidettiin v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00f6m\u00e4n\u00e4. J\u00e4rjestelm\u00e4n sis\u00e4ll\u00e4 ei ollut my\u00f6sk\u00e4\u00e4n riitt\u00e4v\u00e4sti tietoa ty\u00f6teht\u00e4vist\u00e4 suoriutumiseen. Aineiston pohjalta t\u00e4ydennettiin toiminnanohjausj\u00e4rjestelm\u00e4n k\u00e4ytett\u00e4vyyden mallia uusilla komponenteilla: Tunnistaminen, Luokiteltavuus, Informatiivisuus, Loogisuus ja Luotettavuus. Tutkimustuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 toiminnanohjausj\u00e4rjestelmien suunnittelussa ja jo k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 olevien j\u00e4rjestelmien k\u00e4ytett\u00e4vyyden arvioinnissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-11-29T11:06:28Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-11-29T11:06:28Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "152", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4ytett\u00e4vyyden kriteerit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ERP", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Toiminnanohjausj\u00e4rjestelm\u00e4n k\u00e4ytett\u00e4vyys asiakastukiymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4: case Valtori", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201911295069", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytett\u00e4vyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiminnanohjausj\u00e4rjestelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66581
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:35Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4014618c-0df7-4938-b83b-3f3e59472c13\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201911295069.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salomäki, Sanna Pitkänen, Salla Toiminnanohjausjärjestelmän käytettävyys asiakastukiympäristössä: case Valtori käytettävyyden kriteerit ERP Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 käytettävyys toiminnanohjausjärjestelmät
title Toiminnanohjausjärjestelmän käytettävyys asiakastukiympäristössä: case Valtori
title_full Toiminnanohjausjärjestelmän käytettävyys asiakastukiympäristössä: case Valtori
title_fullStr Toiminnanohjausjärjestelmän käytettävyys asiakastukiympäristössä: case Valtori Toiminnanohjausjärjestelmän käytettävyys asiakastukiympäristössä: case Valtori
title_full_unstemmed Toiminnanohjausjärjestelmän käytettävyys asiakastukiympäristössä: case Valtori Toiminnanohjausjärjestelmän käytettävyys asiakastukiympäristössä: case Valtori
title_short Toiminnanohjausjärjestelmän käytettävyys asiakastukiympäristössä: case Valtori
title_sort toiminnanohjausjärjestelmän käytettävyys asiakastukiympäristössä case valtori
title_txtP Toiminnanohjausjärjestelmän käytettävyys asiakastukiympäristössä: case Valtori
topic käytettävyyden kriteerit ERP Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 käytettävyys toiminnanohjausjärjestelmät
topic_facet 601 ERP Information Systems Science Tietojärjestelmätiede käytettävyyden kriteerit käytettävyys toiminnanohjausjärjestelmät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66581 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201911295069
work_keys_str_mv AT salomäkisanna toiminnanohjausjärjestelmänkäytettävyysasiakastukiympäristössäcasevaltori