Lapsen varhaiskasvatussuunnitelman laadinta ja merkitys pedagogisessa tiimityössä

Tutkimuksessa selvitettiin varhaiskasvatuksen opettajien ja lastenhoitajien käsityksiä lasten varhaiskasvatussuunnitelmien (vasu) laadinnan toteutumisesta ja lapsen vasun merkityksestä pedagogisessa tiimityössä. Tarkoituksena oli kartoittaa, millaisia vahvuuksia ja haasteita on varhaiskasvatuslain m...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mäkelä, Anne
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66579
_version_ 1828193086495260672
author Mäkelä, Anne
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mäkelä, Anne Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mäkelä, Anne Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mäkelä, Anne
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa selvitettiin varhaiskasvatuksen opettajien ja lastenhoitajien käsityksiä lasten varhaiskasvatussuunnitelmien (vasu) laadinnan toteutumisesta ja lapsen vasun merkityksestä pedagogisessa tiimityössä. Tarkoituksena oli kartoittaa, millaisia vahvuuksia ja haasteita on varhaiskasvatuslain mukaisesti toteutetussa lasten vasujen laadintaprosessissa. Lisäksi selvitettiin, millainen merkitys lapsen vasulla on pedagogiikassa varhaiskasvatuksen opettajien ja lastenhoitajien mielestä. Tutkimus pohjautui laadulliseen lähestymistapaan ja sen kontekstina oli varhaiskasvatuslaki, jossa määritetään lasten varhaiskasvatussuunnitelmien laadinta varhaiskasvatuksen opettajan vastuulle. Tutkimuksen kohdejoukoksi valikoituivat varhaiskasvatuksen opettajat ja lastenhoitajat (n=10). Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla (n=6), jotka toteutettiin yksilö – ja ryhmähaastatteluina. Tuloksissa ilmenee, että lasten vasujen laadintaan liittyy vahvuuksia ja haasteita, joilla on merkitystä kasvattajien työssä jaksamiseen ja lasten edun toteutumiseen. Tutkimusaineiston perusteella lapsen varhaiskasvatussuunnitelman merkitys hahmottuu varhaiskasvatuksen opettajille ja lastenhoitajille ristiriitaisena. Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma koetaan osittain hyödyllisenä, mutta samaan aikaan sen pedagogisessa soveltamisessa on rajoituksia. Riittämättömät mahdollisuudet toteuttaa pedagogista suunnittelua ja toimintaa lasten vasujen pohjalta vähentävät varhaiskasvatussuunnitelman koettua merkitystä työssä. Lapsen yksilöllisyyden huomioiminen on tärkeää varhaiskasvatuksen pedagogiikassa, joten kasvattajatiimien vasutyötä tulee kehittää.
first_indexed 2024-09-11T08:51:57Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Raittila, Raija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4kel\u00e4, Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-11-29T11:00:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-11-29T11:00:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66579", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa selvitettiin varhaiskasvatuksen opettajien ja lastenhoitajien k\u00e4sityksi\u00e4 lasten varhaiskasvatussuunnitelmien (vasu) laadinnan toteutumisesta ja lapsen vasun merkityksest\u00e4 pedagogisessa tiimity\u00f6ss\u00e4. Tarkoituksena oli kartoittaa, millaisia vahvuuksia ja haasteita on varhaiskasvatuslain mukaisesti toteutetussa lasten vasujen laadintaprosessissa. Lis\u00e4ksi selvitettiin, millainen merkitys lapsen vasulla on pedagogiikassa varhaiskasvatuksen opettajien ja lastenhoitajien mielest\u00e4.\nTutkimus pohjautui laadulliseen l\u00e4hestymistapaan ja sen kontekstina oli varhaiskasvatuslaki, jossa m\u00e4\u00e4ritet\u00e4\u00e4n lasten varhaiskasvatussuunnitelmien laadinta varhaiskasvatuksen opettajan vastuulle. Tutkimuksen kohdejoukoksi valikoituivat varhaiskasvatuksen opettajat ja lastenhoitajat (n=10). Aineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla (n=6), jotka toteutettiin yksil\u00f6 \u2013 ja ryhm\u00e4haastatteluina.\nTuloksissa ilmenee, ett\u00e4 lasten vasujen laadintaan liittyy vahvuuksia ja haasteita, joilla on merkityst\u00e4 kasvattajien ty\u00f6ss\u00e4 jaksamiseen ja lasten edun toteutumiseen. Tutkimusaineiston perusteella lapsen varhaiskasvatussuunnitelman merkitys hahmottuu varhaiskasvatuksen opettajille ja lastenhoitajille ristiriitaisena. Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma koetaan osittain hy\u00f6dyllisen\u00e4, mutta samaan aikaan sen pedagogisessa soveltamisessa on rajoituksia. Riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6m\u00e4t mahdollisuudet toteuttaa pedagogista suunnittelua ja toimintaa lasten vasujen pohjalta v\u00e4hent\u00e4v\u00e4t varhaiskasvatussuunnitelman koettua merkityst\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4. Lapsen yksil\u00f6llisyyden huomioiminen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 varhaiskasvatuksen pedagogiikassa, joten kasvattajatiimien vasuty\u00f6t\u00e4 tulee kehitt\u00e4\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-11-29T11:00:06Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-11-29T11:00:06Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "92", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pedagoginen vastuu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lapsen varhaiskasvatussuunnitelman laadinta ja merkitys pedagogisessa tiimity\u00f6ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201911295067", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tiimity\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagoginen suunnittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66579
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:23Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d9a98b32-7dba-46f2-842d-52c8871d6a54\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201911295067.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäkelä, Anne Lapsen varhaiskasvatussuunnitelman laadinta ja merkitys pedagogisessa tiimityössä pedagoginen vastuu Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 tiimityö varhaiskasvatussuunnitelmat varhaiskasvatus pedagoginen suunnittelu päiväkodit
title Lapsen varhaiskasvatussuunnitelman laadinta ja merkitys pedagogisessa tiimityössä
title_full Lapsen varhaiskasvatussuunnitelman laadinta ja merkitys pedagogisessa tiimityössä
title_fullStr Lapsen varhaiskasvatussuunnitelman laadinta ja merkitys pedagogisessa tiimityössä Lapsen varhaiskasvatussuunnitelman laadinta ja merkitys pedagogisessa tiimityössä
title_full_unstemmed Lapsen varhaiskasvatussuunnitelman laadinta ja merkitys pedagogisessa tiimityössä Lapsen varhaiskasvatussuunnitelman laadinta ja merkitys pedagogisessa tiimityössä
title_short Lapsen varhaiskasvatussuunnitelman laadinta ja merkitys pedagogisessa tiimityössä
title_sort lapsen varhaiskasvatussuunnitelman laadinta ja merkitys pedagogisessa tiimityössä
title_txtP Lapsen varhaiskasvatussuunnitelman laadinta ja merkitys pedagogisessa tiimityössä
topic pedagoginen vastuu Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 tiimityö varhaiskasvatussuunnitelmat varhaiskasvatus pedagoginen suunnittelu päiväkodit
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus pedagoginen suunnittelu pedagoginen vastuu päiväkodit tiimityö varhaiskasvatus varhaiskasvatussuunnitelmat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66579 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201911295067
work_keys_str_mv AT mäkeläanne lapsenvarhaiskasvatussuunnitelmanlaadintajamerkityspedagogisessatiimityössä