Luokanopettajan näkemykset pedagogisten asiakirjojen merkityksestä ja oppimisen tuen kirjaamisen haasteista

Tässä tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajien näkemyksiä pedagogisten asiakirjojen merkityksestä luokanopettajalle, oppilaalle ja oppilaan huoltajalle. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, millaisia haasteita luokanopettajat näkivät oppimisen tuen kirjaamisessa. Tutkimuksen aineisto kerättiin puo...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pelander, Irene
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66576
_version_ 1826225704826568704
author Pelander, Irene
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pelander, Irene Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pelander, Irene Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pelander, Irene
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajien näkemyksiä pedagogisten asiakirjojen merkityksestä luokanopettajalle, oppilaalle ja oppilaan huoltajalle. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, millaisia haasteita luokanopettajat näkivät oppimisen tuen kirjaamisessa. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimusaineisto koostui kuudesta luokanopettajan haastattelusta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimuksen tulosten mukaan luokanopettajat näkivät pedagogisten asiakirjojen selkeyttävän luokanopettajalle oppilaan tukitoimia ja toimivan apuna yhteistyössä eri tahojen kanssa. Oppilaalle asiakirjojen nähtiin tuovan mukanaan oikeuksia, kuten tukiresursseja. Oppilaan huoltajalle asiakirjojen nähtiin selkeyttävän koulun toimintaa ja tuovan varmuutta siitä, että oppilas saa tukea. Huoltajat olivat osallisina pedagogisten asiakirjojen laadinnassa, ja oppilaiden kohdalla osallisuus oli vaihtelevaa. Luokanopettajat kokivat keskeisiksi oppimisen tuen kirjaamiseen liittyviksi haasteiksi puutteet tuen resursoinnissa sekä epäselvyydet ja puutteet pedagogisten asiakirjojen lomakkeissa. Tulosten mukaan kouluilla saattaisi olla tarvetta tarkastella oppimisen ja koulunkäynnin tuen resursointia entistä tarkemmin. Tutkimuksen tulosten pohjalta voidaan todeta, että kolmiportaisen tuen pedagogisia asiakirjoja tulisi yksinkertaistaa ja selkeyttää. Lisäksi pedagogisten asiakirjojen lomakkeiden täyttämiseen tulisi perehdyttää niin koulussa työskenteleviä luokanopettajia kuin myös opettajaksi opiskelevia, sillä se on olennainen luokanopettajan työtehtävä.
first_indexed 2019-11-29T21:00:35Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rantala, Anja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pelander, Irene", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-11-29T10:45:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-11-29T10:45:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66576", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 pedagogisten asiakirjojen merkityksest\u00e4 luokanopettajalle, oppilaalle ja oppilaan huoltajalle. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa selvitettiin, millaisia haasteita luokanopettajat n\u00e4kiv\u00e4t oppimisen tuen kirjaamisessa. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimusaineisto koostui kuudesta luokanopettajan haastattelusta. Aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4. Tutkimuksen tulosten mukaan luokanopettajat n\u00e4kiv\u00e4t pedagogisten asiakirjojen selkeytt\u00e4v\u00e4n luokanopettajalle oppilaan tukitoimia ja toimivan apuna yhteisty\u00f6ss\u00e4 eri tahojen kanssa. Oppilaalle asiakirjojen n\u00e4htiin tuovan mukanaan oikeuksia, kuten tukiresursseja. Oppilaan huoltajalle asiakirjojen n\u00e4htiin selkeytt\u00e4v\u00e4n koulun toimintaa ja tuovan varmuutta siit\u00e4, ett\u00e4 oppilas saa tukea. Huoltajat olivat osallisina pedagogisten asiakirjojen laadinnassa, ja oppilaiden kohdalla osallisuus oli vaihtelevaa. Luokanopettajat kokivat keskeisiksi oppimisen tuen kirjaamiseen liittyviksi haasteiksi puutteet tuen resursoinnissa sek\u00e4 ep\u00e4selvyydet ja puutteet pedagogisten asiakirjojen lomakkeissa. Tulosten mukaan kouluilla saattaisi olla tarvetta tarkastella oppimisen ja koulunk\u00e4ynnin tuen resursointia entist\u00e4 tarkemmin. Tutkimuksen tulosten pohjalta voidaan todeta, ett\u00e4 kolmiportaisen tuen pedagogisia asiakirjoja tulisi yksinkertaistaa ja selkeytt\u00e4\u00e4. Lis\u00e4ksi pedagogisten asiakirjojen lomakkeiden t\u00e4ytt\u00e4miseen tulisi perehdytt\u00e4\u00e4 niin koulussa ty\u00f6skentelevi\u00e4 luokanopettajia kuin my\u00f6s opettajaksi opiskelevia, sill\u00e4 se on olennainen luokanopettajan ty\u00f6teht\u00e4v\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-11-29T10:45:22Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-11-29T10:45:22Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "69", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pedagogiset asiakirjat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tuen kirjaaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajan n\u00e4kemykset pedagogisten asiakirjojen merkityksest\u00e4 ja oppimisen tuen kirjaamisen haasteista", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201911295064", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dokumentointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kolmiportainen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66576
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:36Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2aaba5f0-7b41-43c2-9d74-40c69c543cc5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201911295064.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pelander, Irene Luokanopettajan näkemykset pedagogisten asiakirjojen merkityksestä ja oppimisen tuen kirjaamisen haasteista pedagogiset asiakirjat tuen kirjaaminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 dokumentointi kolmiportainen tuki luokanopettajat perusopetus
title Luokanopettajan näkemykset pedagogisten asiakirjojen merkityksestä ja oppimisen tuen kirjaamisen haasteista
title_full Luokanopettajan näkemykset pedagogisten asiakirjojen merkityksestä ja oppimisen tuen kirjaamisen haasteista
title_fullStr Luokanopettajan näkemykset pedagogisten asiakirjojen merkityksestä ja oppimisen tuen kirjaamisen haasteista Luokanopettajan näkemykset pedagogisten asiakirjojen merkityksestä ja oppimisen tuen kirjaamisen haasteista
title_full_unstemmed Luokanopettajan näkemykset pedagogisten asiakirjojen merkityksestä ja oppimisen tuen kirjaamisen haasteista Luokanopettajan näkemykset pedagogisten asiakirjojen merkityksestä ja oppimisen tuen kirjaamisen haasteista
title_short Luokanopettajan näkemykset pedagogisten asiakirjojen merkityksestä ja oppimisen tuen kirjaamisen haasteista
title_sort luokanopettajan näkemykset pedagogisten asiakirjojen merkityksestä ja oppimisen tuen kirjaamisen haasteista
title_txtP Luokanopettajan näkemykset pedagogisten asiakirjojen merkityksestä ja oppimisen tuen kirjaamisen haasteista
topic pedagogiset asiakirjat tuen kirjaaminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 dokumentointi kolmiportainen tuki luokanopettajat perusopetus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education dokumentointi kolmiportainen tuki luokanopettajat pedagogiset asiakirjat perusopetus tuen kirjaaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66576 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201911295064
work_keys_str_mv AT pelanderirene luokanopettajannäkemyksetpedagogistenasiakirjojenmerkityksestäjaoppimisentuenkirja