Huomaa mitä sanon etnografinen tutkimus spontaanista AAC-avusteisesta kommunikoinnista

Tutkimuksen aiheena on AAC-menetelmiä kommunikoinnin tukena käyttävien kehitysvammaisten henkilöiden spontaani kommunikointi. Tutkimuksen tarkoitus on tutkia niitä keinoja, joita puhumaton henkilö käyttää tehdessään vuorovaikutuksellisia aloitteita. Lisäksi tutkin kommunikoinnin haasteita, joita AAC...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ruuska, Piritta
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66532
_version_ 1826225696167428096
author Ruuska, Piritta
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ruuska, Piritta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ruuska, Piritta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ruuska, Piritta
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen aiheena on AAC-menetelmiä kommunikoinnin tukena käyttävien kehitysvammaisten henkilöiden spontaani kommunikointi. Tutkimuksen tarkoitus on tutkia niitä keinoja, joita puhumaton henkilö käyttää tehdessään vuorovaikutuksellisia aloitteita. Lisäksi tutkin kommunikoinnin haasteita, joita AACmenetelmien avulla kommunikoivat kohtaavat. Tutkimus toteutettiin etnografisella tutkimusotteella. Aineisto kerättiin havainnoimalla eräällä erityisoppilaitoksella keväällä 2019. Tutkittavana oli kolme 16-22 -vuotiasta opiskelijaa. Tutkittavat kommunikoivat AAC-menetelmien avulla. Tulosten analyysi toteutettiin sisällönanalyysin menetelmin, käyttäen luokittelua ja teemoittelua. Saatujen tulosten perusteella AAC-menetelmin kommunikoivat kehitysvammaiset ovat aktiivisia tekemään spontaaneja kommunikoinnin aloitteita ja he käyttävät monipuolisesti erilaisia keinoja kommunikoinnissaan. Tästä huolimatta AAC-menetelmin kommunikoivat kohtaavat haasteita tullakseen oikein ymmärretyiksi, ilmaistakseen omaa tahtoa ja mielipahaa. Merkittävä haaste on myös vuorovaikutustilanteiden vähyys vertaisten kanssa. Tutkimus osoittaa AAC-menetelmin kommunikoivien tarpeellisuuden osallistua itseä koskevaan tutkimukseen. Henkilö, joka kommunikoi apuvälineiden avulla, on kykenevä kertomaan omista mielipiteistään ja näkemyksistään. Vammaistutkimuksen tehtävä on käyttää rohkeasti innovatiivisia ja osallistavia tutkimusmenetelmiä.
first_indexed 2019-11-27T21:01:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Oksanen, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ruuska, Piritta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-11-27T06:31:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-11-27T06:31:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66532", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen aiheena on AAC-menetelmi\u00e4 kommunikoinnin tukena k\u00e4ytt\u00e4vien kehitysvammaisten henkil\u00f6iden spontaani kommunikointi. Tutkimuksen tarkoitus on tutkia niit\u00e4 keinoja, joita puhumaton henkil\u00f6 k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 tehdess\u00e4\u00e4n vuorovaikutuksellisia aloitteita. Lis\u00e4ksi tutkin kommunikoinnin haasteita, joita AACmenetelmien avulla kommunikoivat kohtaavat. Tutkimus toteutettiin etnografisella tutkimusotteella. Aineisto ker\u00e4ttiin havainnoimalla er\u00e4\u00e4ll\u00e4 erityisoppilaitoksella kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2019. Tutkittavana oli kolme 16-22 -vuotiasta opiskelijaa. Tutkittavat kommunikoivat AAC-menetelmien avulla. Tulosten analyysi toteutettiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelmin, k\u00e4ytt\u00e4en luokittelua ja teemoittelua. Saatujen tulosten perusteella AAC-menetelmin kommunikoivat kehitysvammaiset ovat aktiivisia tekem\u00e4\u00e4n spontaaneja kommunikoinnin aloitteita ja he k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t monipuolisesti erilaisia keinoja kommunikoinnissaan. T\u00e4st\u00e4 huolimatta AAC-menetelmin kommunikoivat kohtaavat haasteita tullakseen oikein ymm\u00e4rretyiksi, ilmaistakseen omaa tahtoa ja mielipahaa. Merkitt\u00e4v\u00e4 haaste on my\u00f6s vuorovaikutustilanteiden v\u00e4hyys vertaisten kanssa. Tutkimus osoittaa AAC-menetelmin kommunikoivien tarpeellisuuden osallistua itse\u00e4 koskevaan tutkimukseen. Henkil\u00f6, joka kommunikoi apuv\u00e4lineiden avulla, on kykenev\u00e4 kertomaan omista mielipiteist\u00e4\u00e4n ja n\u00e4kemyksist\u00e4\u00e4n. Vammaistutkimuksen teht\u00e4v\u00e4 on k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 rohkeasti innovatiivisia ja osallistavia tutkimusmenetelmi\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-11-27T06:31:54Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-11-27T06:31:55Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "75", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuvakommunikointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "spontaani kommunikointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Huomaa mit\u00e4 sanon : etnografinen tutkimus spontaanista AAC-avusteisesta kommunikoinnista", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201911275026", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "etnografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukiviittomat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kehitysvammaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "puhetta tukeva ja korvaava kommunikaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viittomat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "piktogrammit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66532
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:14Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bad069c7-656d-41a3-80f3-3ee1e81d98f7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201911275026.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ruuska, Piritta Huomaa mitä sanon : etnografinen tutkimus spontaanista AAC-avusteisesta kommunikoinnista kuvakommunikointi spontaani kommunikointi Erityispedagogiikka Special Education 101 etnografia tukiviittomat kehitysvammaiset viestintä vuorovaikutus puhetta tukeva ja korvaava kommunikaatio viittomat piktogrammit
title Huomaa mitä sanon : etnografinen tutkimus spontaanista AAC-avusteisesta kommunikoinnista
title_full Huomaa mitä sanon : etnografinen tutkimus spontaanista AAC-avusteisesta kommunikoinnista
title_fullStr Huomaa mitä sanon : etnografinen tutkimus spontaanista AAC-avusteisesta kommunikoinnista Huomaa mitä sanon : etnografinen tutkimus spontaanista AAC-avusteisesta kommunikoinnista
title_full_unstemmed Huomaa mitä sanon : etnografinen tutkimus spontaanista AAC-avusteisesta kommunikoinnista Huomaa mitä sanon : etnografinen tutkimus spontaanista AAC-avusteisesta kommunikoinnista
title_short Huomaa mitä sanon
title_sort huomaa mitä sanon etnografinen tutkimus spontaanista aac avusteisesta kommunikoinnista
title_sub etnografinen tutkimus spontaanista AAC-avusteisesta kommunikoinnista
title_txtP Huomaa mitä sanon : etnografinen tutkimus spontaanista AAC-avusteisesta kommunikoinnista
topic kuvakommunikointi spontaani kommunikointi Erityispedagogiikka Special Education 101 etnografia tukiviittomat kehitysvammaiset viestintä vuorovaikutus puhetta tukeva ja korvaava kommunikaatio viittomat piktogrammit
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education etnografia kehitysvammaiset kuvakommunikointi piktogrammit puhetta tukeva ja korvaava kommunikaatio spontaani kommunikointi tukiviittomat viestintä viittomat vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66532 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201911275026
work_keys_str_mv AT ruuskapiritta huomaamitäsanonetnografinentutkimusspontaanistaaacavusteisestakommunikoinnista