”Opiskelu tuntuu ensimmäistä kertaa siltä, että sillä on innostava päämäärä” yliopisto-opiskelijoiden näkemyksiä Hyvis–toimintamallin mukaisen hyvinvointineuvonnan vaikutuksesta opintojen edistymiseen ja opiskeluhyvinvointiin

Tämän pro gradu -tutkielman lähtökohtana oli tutkia Jyväskylän yliopistossa kehitetyn hyvis–toimintamallin mahdollisuuksia opintojen sujuvuuden ja opiskelijoiden opiskeluhyvinvoinnin edistämiseen, sekä tarkastella sitä, minkälaiset käytänteet parhaiten tukevat opiskelijan opiskelukykyä. Lähestymista...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kurki, Camilla
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66527
_version_ 1828193086475337728
author Kurki, Camilla
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kurki, Camilla Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kurki, Camilla Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kurki, Camilla
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman lähtökohtana oli tutkia Jyväskylän yliopistossa kehitetyn hyvis–toimintamallin mahdollisuuksia opintojen sujuvuuden ja opiskelijoiden opiskeluhyvinvoinnin edistämiseen, sekä tarkastella sitä, minkälaiset käytänteet parhaiten tukevat opiskelijan opiskelukykyä. Lähestymistavaksi tutkimusongelmaan valikoitui laadullinen sisällöntutkimus, ja aineistonkeruu tapahtui eläytymismenetelmän avulla (N= 44). Aineisto analysoitiin käyttämällä lähtökohtana aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tekstit typistettiin pelkistettyihin ilmauksiin, joille vuorostaan luotiin sopivat yläkäsitteet. Lopuksi yläkäsitteet jaettiin viiteen kategoriaan, jotka kuvasivat hyviksen vastaanotolle menon syitä, prosessin herättämiä tunteita, hyvinvoinnin ja opiskelujen sujuvuuden kannalta tehokkaita toimia, hyvinvoinnin ja opiskelujen sujuvuuden kannalta tehottomia toimia, sekä hyvikseen yhteydenoton seurauksia. Aineiston pohjalta luodun mallin teemat olivat samankaltaisia sekä 2010-luvulla tehtyjen Korkeakouluopiskelijoiden terveystutkimusten tulosten että opiskelukyvyn tetraedrimallin osa-alueiden kanssa. Hyvis–ohjauksen nähtiin parhaassa tapauksessa tukevan opiskelijan hyvinvointia ja opintojen sujuvuutta, ja matalan kynnyksen ohjaukselle nähtiin tarvetta yliopisto-opiskelijoiden keskuudessa opiskeluihin, käytäntöön ja henkilökohtaiseen elämään liittyvien ongelmien ratkaisemiseksi. Onnistuneessa ohjauksessa avun nähtiin olevan konkreettista ja kokonaisvaltaista, ja opiskelijan itse aktiivinen toimija. Epäonnistuneesta ohjauksesta sen sijaan puuttui konkreettisuus ja kokonaisvaltaisuus, ja opiskelija itse oli passiivinen toimija. Näkemyksiä toiminnan mahdollisuuksista voidaan hyödyntää hyvis–toiminnan kehittämisessä.
first_indexed 2024-09-11T08:50:42Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Puukari, Sauli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Penttinen, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kurki, Camilla", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-11-26T12:26:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-11-26T12:26:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66527", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman l\u00e4ht\u00f6kohtana oli tutkia Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistossa kehitetyn hyvis\u2013toimintamallin mahdollisuuksia opintojen sujuvuuden ja opiskelijoiden opiskeluhyvinvoinnin edist\u00e4miseen, sek\u00e4 tarkastella sit\u00e4, mink\u00e4laiset k\u00e4yt\u00e4nteet parhaiten tukevat opiskelijan opiskelukyky\u00e4. L\u00e4hestymistavaksi tutkimusongelmaan valikoitui laadullinen sis\u00e4ll\u00f6ntutkimus, ja aineistonkeruu tapahtui el\u00e4ytymismenetelm\u00e4n avulla (N= 44).\n\nAineisto analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 l\u00e4ht\u00f6kohtana aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. Tekstit typistettiin pelkistettyihin ilmauksiin, joille vuorostaan luotiin sopivat yl\u00e4k\u00e4sitteet. Lopuksi yl\u00e4k\u00e4sitteet jaettiin viiteen kategoriaan, jotka kuvasivat hyviksen vastaanotolle menon syit\u00e4, prosessin her\u00e4tt\u00e4mi\u00e4 tunteita, hyvinvoinnin ja opiskelujen sujuvuuden kannalta tehokkaita toimia, hyvinvoinnin ja opiskelujen sujuvuuden kannalta tehottomia toimia, sek\u00e4 hyvikseen yhteydenoton seurauksia. Aineiston pohjalta luodun mallin teemat olivat samankaltaisia sek\u00e4 2010-luvulla tehtyjen Korkeakouluopiskelijoiden terveystutkimusten tulosten ett\u00e4 opiskelukyvyn tetraedrimallin osa-alueiden kanssa.\n\nHyvis\u2013ohjauksen n\u00e4htiin parhaassa tapauksessa tukevan opiskelijan hyvinvointia ja opintojen sujuvuutta, ja matalan kynnyksen ohjaukselle n\u00e4htiin tarvetta yliopisto-opiskelijoiden keskuudessa opiskeluihin, k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6\u00f6n ja henkil\u00f6kohtaiseen el\u00e4m\u00e4\u00e4n liittyvien ongelmien ratkaisemiseksi. Onnistuneessa ohjauksessa avun n\u00e4htiin olevan konkreettista ja kokonaisvaltaista, ja opiskelijan itse aktiivinen toimija. Ep\u00e4onnistuneesta ohjauksesta sen sijaan puuttui konkreettisuus ja kokonaisvaltaisuus, ja opiskelija itse oli passiivinen toimija. N\u00e4kemyksi\u00e4 toiminnan mahdollisuuksista voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 hyvis\u2013toiminnan kehitt\u00e4misess\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-11-26T12:26:33Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-11-26T12:26:33Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "77", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hyvinvointiohjaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hyvis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opiskeluhyvinvointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Student Life", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dOpiskelu tuntuu ensimm\u00e4ist\u00e4 kertaa silt\u00e4, ett\u00e4 sill\u00e4 on innostava p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4\u201d : yliopisto-opiskelijoiden n\u00e4kemyksi\u00e4 Hyvis\u2013toimintamallin mukaisen hyvinvointineuvonnan vaikutuksesta opintojen edistymiseen ja opiskeluhyvinvointiin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201911265017", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus (neuvonta ja opastus)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelukyky", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "el\u00e4ytymismenetelm\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66527
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:10Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ca2dd514-571e-4dd8-a186-838f4c1e0b57\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201911265017.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kurki, Camilla ”Opiskelu tuntuu ensimmäistä kertaa siltä, että sillä on innostava päämäärä” : yliopisto-opiskelijoiden näkemyksiä Hyvis–toimintamallin mukaisen hyvinvointineuvonnan vaikutuksesta opintojen edistymiseen ja opiskeluhyvinvointiin hyvinvointiohjaus hyvis opiskeluhyvinvointi Student Life Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 ohjaus (neuvonta ja opastus) hyvinvointi opiskelijat opiskelukyky opiskelu eläytymismenetelmä
title ”Opiskelu tuntuu ensimmäistä kertaa siltä, että sillä on innostava päämäärä” : yliopisto-opiskelijoiden näkemyksiä Hyvis–toimintamallin mukaisen hyvinvointineuvonnan vaikutuksesta opintojen edistymiseen ja opiskeluhyvinvointiin
title_full ”Opiskelu tuntuu ensimmäistä kertaa siltä, että sillä on innostava päämäärä” : yliopisto-opiskelijoiden näkemyksiä Hyvis–toimintamallin mukaisen hyvinvointineuvonnan vaikutuksesta opintojen edistymiseen ja opiskeluhyvinvointiin
title_fullStr ”Opiskelu tuntuu ensimmäistä kertaa siltä, että sillä on innostava päämäärä” : yliopisto-opiskelijoiden näkemyksiä Hyvis–toimintamallin mukaisen hyvinvointineuvonnan vaikutuksesta opintojen edistymiseen ja opiskeluhyvinvointiin ”Opiskelu tuntuu ensimmäistä kertaa siltä, että sillä on innostava päämäärä” : yliopisto-opiskelijoiden näkemyksiä Hyvis–toimintamallin mukaisen hyvinvointineuvonnan vaikutuksesta opintojen edistymiseen ja opiskeluhyvinvointiin
title_full_unstemmed ”Opiskelu tuntuu ensimmäistä kertaa siltä, että sillä on innostava päämäärä” : yliopisto-opiskelijoiden näkemyksiä Hyvis–toimintamallin mukaisen hyvinvointineuvonnan vaikutuksesta opintojen edistymiseen ja opiskeluhyvinvointiin ”Opiskelu tuntuu ensimmäistä kertaa siltä, että sillä on innostava päämäärä” : yliopisto-opiskelijoiden näkemyksiä Hyvis–toimintamallin mukaisen hyvinvointineuvonnan vaikutuksesta opintojen edistymiseen ja opiskeluhyvinvointiin
title_short ”Opiskelu tuntuu ensimmäistä kertaa siltä, että sillä on innostava päämäärä”
title_sort opiskelu tuntuu ensimmäistä kertaa siltä että sillä on innostava päämäärä yliopisto opiskelijoiden näkemyksiä hyvis toimintamallin mukaisen hyvinvointineuvonnan vaikutuksesta opintojen edistymiseen ja opiskeluhyvinvointiin
title_sub yliopisto-opiskelijoiden näkemyksiä Hyvis–toimintamallin mukaisen hyvinvointineuvonnan vaikutuksesta opintojen edistymiseen ja opiskeluhyvinvointiin
title_txtP ”Opiskelu tuntuu ensimmäistä kertaa siltä, että sillä on innostava päämäärä” : yliopisto-opiskelijoiden näkemyksiä Hyvis–toimintamallin mukaisen hyvinvointineuvonnan vaikutuksesta opintojen edistymiseen ja opiskeluhyvinvointiin
topic hyvinvointiohjaus hyvis opiskeluhyvinvointi Student Life Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 ohjaus (neuvonta ja opastus) hyvinvointi opiskelijat opiskelukyky opiskelu eläytymismenetelmä
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Student Life Teacher Education eläytymismenetelmä hyvinvointi hyvinvointiohjaus hyvis ohjaus (neuvonta ja opastus) opiskelijat opiskelu opiskeluhyvinvointi opiskelukyky
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66527 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201911265017
work_keys_str_mv AT kurkicamilla opiskelutuntuuensimmäistäkertaasiltäettäsilläoninnostavapäämääräyliopistoopiskelijo