The discovery of mindsets how to observe and identify Mindsets in university students of English language

Jokaisella yksilöllä on oma tapansa reagoida vastoinkäymisiin elämänsä aikana. Osa meistä kokee vastoinkäymiset heikentävinä, kun toiset saavat niistä lisää motivaatiota jatkaa. Carol Dweck Stanfordin yliopistosta on kollegoidensa avulla kehittänyt attribuutioteoriaan kuuluvan kasvun ajattelutavan (...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Laine, Veera
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66513
_version_ 1826225715482198016
author Laine, Veera
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Laine, Veera Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Laine, Veera Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Laine, Veera
datasource_str_mv jyx
description Jokaisella yksilöllä on oma tapansa reagoida vastoinkäymisiin elämänsä aikana. Osa meistä kokee vastoinkäymiset heikentävinä, kun toiset saavat niistä lisää motivaatiota jatkaa. Carol Dweck Stanfordin yliopistosta on kollegoidensa avulla kehittänyt attribuutioteoriaan kuuluvan kasvun ajattelutavan (Mindset), joka osaltaan selittää tätä ilmiötä. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää millaisilla kysymyksillä ohjaaja voi havainnoida ja tunnistaa ohjattavan opiskelijansa kasvun ajattelutapaa, sekä pohtia mitä mahdollisuuksia ohjaajalla on vaikuttaa ohjattaviensa ajattelutapaan päivittäisen kanssakäymisen aikana. Tutkimuksen aineisto koostuu kahdesta kyselystä: määrällisestä Likert-kyselystä, jossa osallistujat vastasivat paperi-lomakkeella, kuinka vahvasti he ovat yksimielisiä yhdentoista väittämän kanssa, sekä laadullisesta seitsemän kysymyksen avoimesta kyselystä, jossa osallistujat saivat mahdollisuuden vastata tutkijan esittämiin kysymyksiin verkossa Webropol-alustalla. Aineiston analysointi koostuu sekä määrällisestä että laadullisesta analyysistä. Määrällisessä analyysissä käytettiin Hansonin (2015) kuvailemaa Likert-kyselyä ja laadullisessa analyysissä käytettiin sisältö- ja teema-analyysiä. Tutkimus osoitti, että avoimilla kysymyksillä kyettiin tunnistamaan kasvun ajattelutapaan liittyviä ilmiöitä, jotka kykenevät myöhemmin tuomaan ohjaajalle ratkaisevaa informaatiota hänen ohjaamansa ryhmän kasvun ajattelutavasta. Tutkimuksen metodit eivät kuitenkaan tuottaneet luotettavaa ratkaisua ajattelutapojen identifioimiseen yksilötasolla. Tutkimus nosti kuitenkin esille tärkeitä huomioita koskien kasvun ajattelutavan mahdollista muuttamista jokapäiväisessä opiskeluympäristössä.
first_indexed 2019-11-26T22:16:28Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hahn, Judit", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Laine, Veera", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-11-26T06:17:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-11-26T06:17:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66513", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Jokaisella yksil\u00f6ll\u00e4 on oma tapansa reagoida vastoink\u00e4ymisiin el\u00e4m\u00e4ns\u00e4 aikana. Osa meist\u00e4 kokee vastoink\u00e4ymiset heikent\u00e4vin\u00e4, kun toiset saavat niist\u00e4 lis\u00e4\u00e4 motivaatiota jatkaa. Carol Dweck Stanfordin yliopistosta on kollegoidensa avulla kehitt\u00e4nyt attribuutioteoriaan kuuluvan kasvun ajattelutavan (Mindset), joka osaltaan selitt\u00e4\u00e4 t\u00e4t\u00e4 ilmi\u00f6t\u00e4. T\u00e4m\u00e4n\ntutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 millaisilla kysymyksill\u00e4 ohjaaja voi havainnoida ja tunnistaa ohjattavan opiskelijansa kasvun ajattelutapaa, sek\u00e4 pohtia mit\u00e4 mahdollisuuksia ohjaajalla on vaikuttaa ohjattaviensa ajattelutapaan p\u00e4ivitt\u00e4isen kanssak\u00e4ymisen aikana. Tutkimuksen aineisto koostuu kahdesta kyselyst\u00e4: m\u00e4\u00e4r\u00e4llisest\u00e4 Likert-kyselyst\u00e4, jossa\nosallistujat vastasivat paperi-lomakkeella, kuinka vahvasti he ovat yksimielisi\u00e4 yhdentoista v\u00e4itt\u00e4m\u00e4n kanssa, sek\u00e4 laadullisesta seitsem\u00e4n kysymyksen avoimesta kyselyst\u00e4, jossa osallistujat saivat mahdollisuuden vastata tutkijan esitt\u00e4miin kysymyksiin verkossa Webropol-alustalla. Aineiston analysointi koostuu sek\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llisest\u00e4 ett\u00e4 laadullisesta analyysist\u00e4. M\u00e4\u00e4r\u00e4llisess\u00e4 analyysiss\u00e4 k\u00e4ytettiin Hansonin (2015) kuvailemaa Likert-kysely\u00e4 ja laadullisessa analyysiss\u00e4 k\u00e4ytettiin sis\u00e4lt\u00f6- ja teema-analyysi\u00e4. Tutkimus osoitti, ett\u00e4 avoimilla kysymyksill\u00e4 kyettiin tunnistamaan kasvun ajattelutapaan liittyvi\u00e4 ilmi\u00f6it\u00e4, jotka kykenev\u00e4t my\u00f6hemmin tuomaan ohjaajalle ratkaisevaa informaatiota h\u00e4nen\nohjaamansa ryhm\u00e4n kasvun ajattelutavasta. Tutkimuksen metodit eiv\u00e4t kuitenkaan tuottaneet luotettavaa ratkaisua ajattelutapojen identifioimiseen yksil\u00f6tasolla. Tutkimus nosti kuitenkin esille t\u00e4rkeit\u00e4 huomioita koskien kasvun ajattelutavan mahdollista muuttamista jokap\u00e4iv\u00e4isess\u00e4 opiskeluymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-11-26T06:17:38Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-11-26T06:17:38Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "111", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "self-efficacy", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Mindsets", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Growth Mindset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Fixed Mindset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "persistence", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "The discovery of mindsets : how to observe and identify Mindsets in university students of English language", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201911265001", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "palaute", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "attribuutioteoria", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "development (passive)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "feedback", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivation (mental objects)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "attribution theory", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66513
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:39Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/441470a6-a96a-4f6a-ab9c-0ef363d1ee90\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201911265001.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laine, Veera The discovery of mindsets : how to observe and identify Mindsets in university students of English language self-efficacy Mindsets Growth Mindset Fixed Mindset persistence Englannin kieli English 301 kehitys palaute motivaatio attribuutioteoria development (passive) feedback motivation (mental objects) attribution theory
title The discovery of mindsets : how to observe and identify Mindsets in university students of English language
title_full The discovery of mindsets : how to observe and identify Mindsets in university students of English language
title_fullStr The discovery of mindsets : how to observe and identify Mindsets in university students of English language The discovery of mindsets : how to observe and identify Mindsets in university students of English language
title_full_unstemmed The discovery of mindsets : how to observe and identify Mindsets in university students of English language The discovery of mindsets : how to observe and identify Mindsets in university students of English language
title_short The discovery of mindsets
title_sort discovery of mindsets how to observe and identify mindsets in university students of english language
title_sub how to observe and identify Mindsets in university students of English language
title_txtP The discovery of mindsets : how to observe and identify Mindsets in university students of English language
topic self-efficacy Mindsets Growth Mindset Fixed Mindset persistence Englannin kieli English 301 kehitys palaute motivaatio attribuutioteoria development (passive) feedback motivation (mental objects) attribution theory
topic_facet 301 Englannin kieli English Fixed Mindset Growth Mindset Mindsets attribution theory attribuutioteoria development (passive) feedback kehitys motivaatio motivation (mental objects) palaute persistence self-efficacy
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66513 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201911265001
work_keys_str_mv AT laineveera discoveryofmindsetshowtoobserveandidentifymindsetsinuniversitystudentsofenglishlangua AT laineveera thediscoveryofmindsetshowtoobserveandidentifymindsetsinuniversitystudentsofenglishlan