The discovery of mindsets how to observe and identify Mindsets in university students of English language

Jokaisella yksilöllä on oma tapansa reagoida vastoinkäymisiin elämänsä aikana. Osa meistä kokee vastoinkäymiset heikentävinä, kun toiset saavat niistä lisää motivaatiota jatkaa. Carol Dweck Stanfordin yliopistosta on kollegoidensa avulla kehittänyt attribuutioteoriaan kuuluvan kasvun ajattelutavan (...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Laine, Veera
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66513
Description
Summary:Jokaisella yksilöllä on oma tapansa reagoida vastoinkäymisiin elämänsä aikana. Osa meistä kokee vastoinkäymiset heikentävinä, kun toiset saavat niistä lisää motivaatiota jatkaa. Carol Dweck Stanfordin yliopistosta on kollegoidensa avulla kehittänyt attribuutioteoriaan kuuluvan kasvun ajattelutavan (Mindset), joka osaltaan selittää tätä ilmiötä. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää millaisilla kysymyksillä ohjaaja voi havainnoida ja tunnistaa ohjattavan opiskelijansa kasvun ajattelutapaa, sekä pohtia mitä mahdollisuuksia ohjaajalla on vaikuttaa ohjattaviensa ajattelutapaan päivittäisen kanssakäymisen aikana. Tutkimuksen aineisto koostuu kahdesta kyselystä: määrällisestä Likert-kyselystä, jossa osallistujat vastasivat paperi-lomakkeella, kuinka vahvasti he ovat yksimielisiä yhdentoista väittämän kanssa, sekä laadullisesta seitsemän kysymyksen avoimesta kyselystä, jossa osallistujat saivat mahdollisuuden vastata tutkijan esittämiin kysymyksiin verkossa Webropol-alustalla. Aineiston analysointi koostuu sekä määrällisestä että laadullisesta analyysistä. Määrällisessä analyysissä käytettiin Hansonin (2015) kuvailemaa Likert-kyselyä ja laadullisessa analyysissä käytettiin sisältö- ja teema-analyysiä. Tutkimus osoitti, että avoimilla kysymyksillä kyettiin tunnistamaan kasvun ajattelutapaan liittyviä ilmiöitä, jotka kykenevät myöhemmin tuomaan ohjaajalle ratkaisevaa informaatiota hänen ohjaamansa ryhmän kasvun ajattelutavasta. Tutkimuksen metodit eivät kuitenkaan tuottaneet luotettavaa ratkaisua ajattelutapojen identifioimiseen yksilötasolla. Tutkimus nosti kuitenkin esille tärkeitä huomioita koskien kasvun ajattelutavan mahdollista muuttamista jokapäiväisessä opiskeluympäristössä.