Summary: | Japanin englanninopetusjärjestelmää on pyritty uudistamaan lukuisia kertoja 1980-luvulta lähtien. Englannin kielen taitotaso on Japanissa kuitenkin edelleen yksi Aasian alhaisimpia, ja vuonna 2013 Japanin hallitus ryhtyi valmistelemaan jälleen uutta englanninopetusreformia. Tämä tutkimus seuraa reformiin liittyvää uutisointia ja sen herättämää keskustelua englanninkielisessä The Japan Times-lehdessä vuosien 2013 ja 2019 välillä. Lehden tekstejä analysoitiin kriittisen diskurssianalyysin keinoin, ja analyysin tarkoituksena oli ottaa selville minkälaisia kielen ideologioita lehti toisintaa ja levittää, ja millä keinoin tämä tapahtuu. Tämän lisäksi tutkimus analysoi mahdollista muutosta aineiston ideologisessa sisällössä. Teksteissä englannin kieli nähtiin laajalti Japanin ulkopuolisena ja länttä edustavana. Englannin kielen taito nähtiin samanaikaisesti mahdollisuutena osallistua kansainvälisille markkinoille ja oppia muilta mailta ja kulttuureilta, sekä uhkana japanilaiselle kulttuurille ja identiteetille. Natiivipuhujat nähtiin aineistossa kielen oppimisen mallina ja natiiviopettajat tärkeänä osana englanninopetusta, mutta tekstit myös haastoivat ajatusta natiivipuhujista englannin kielen omistajina. Analyysi ei osoittanut merkittävää muutosta aineiston ideologisessa sisällössä. Lehdessä nähdyt kielen ideologiat olivat laajalti samoja vallalla olevia ideologioita, joita aiemmassa tutkimuksessa on tunnistettu, vaikkakin vastustusta niitä kohtaan oli myös nähtävissä. Tutkimus suosittelee kielen ideologioiden tarkastelua laajempana osaksi tutkimusta ja keskustelua kielikoulutuspolitiikasta.
|