Suunnittelijoiden tarina verkkosivujen visuaalisen kokemuksen suunnittelusta

Tämä tutkimus käsittelee verkkosivujen suunnittelijoiden näkemyksiä käyttäjäkokemuksesta, eli miten kokemus suunnittelijan mielestä muotoutuu ja millä tavoin tämä näkemys muokkaa verkkosivusuunnittelussa visuaalisten elementtien käyttöä. Aiempi käyttäjäkokemukseen keskittyvä tutkimus on keskittynyt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Suikki, Jasmin
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66498
_version_ 1826225755509489664
author Suikki, Jasmin
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Suikki, Jasmin Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Suikki, Jasmin Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Suikki, Jasmin
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkimus käsittelee verkkosivujen suunnittelijoiden näkemyksiä käyttäjäkokemuksesta, eli miten kokemus suunnittelijan mielestä muotoutuu ja millä tavoin tämä näkemys muokkaa verkkosivusuunnittelussa visuaalisten elementtien käyttöä. Aiempi käyttäjäkokemukseen keskittyvä tutkimus on keskittynyt pääasiassa käyttäjien näkemyksiin ja kokemuksiin suunnittelijoiden sijaan. Siksi tässä tutkimuksessa haluttiin selvittää, millä tavalla suunnittelijat mieltävät kokemukselle suunnittelun verkkosivujen kautta ja mitä visuaalisia elementtejä käyttämällä saavutetaan heidän mielestä haluttu lopputulos. Tutkimuksen tavoitteena on esittää suunnittelijoiden tarinankaari viitekehyksen läpi tarkasteltuna aina verkkosivujen suunnittelutyöstä alimman tason visuaalisiin elementteihin saakka. Aineiston analyysi toteutettiin narratiivien ja narratiivisen analyysin keinoin, jonka tuloksena luotiin yksi yhtenäinen tarina suunnittelijoiden näkemyksiä suunnittelutyöstä, hyvästä verkkosivusta, käyttäjäkokemuksesta, visuaalisesta käyttäjäkokemuksesta, estetiikasta ja alimman tason visuaalisista elementeistä. Tämä tutkimus osoitti, että suunnittelijat mieltävät käyttäjäkokemukselle suunnittelun verkkosivujen kautta keskittyvän pääasiassa pragmaattiseen laatuun, eli käyttäjän kykyyn suorittaa haluamansa tehtävä verkkosivulla vieraillessaan. Toisaalta visuaalisuuden ja estetiikan kautta, otettiin myös huomioon verkkosivujen hedonisen laadun merkitys ja brändikokemuksen kautta yhtenäinen kokemus palvelusta, sen kaikissa kohtaamispisteissä. Visuaaliselle kokemukselle suunniteltaessa, suunnittelijat korostivat olemassa olevan brändin ja visuaalisten suunnittelun periaatteiden, estetiikan ja verkkosivun visuaalisuuden vaikutusta ja nojasivat visuaalisessa suunnittelussa pääasiassa objektiiviseen näkökulmaan. Suunnittelijat pitivät estetiikkaa käyttäjäkokemusta määrittävänä tekijänä ja tärkeimpinä visuaalisen suunnittelun elementteinä he mainitsivat kuvat, värit ja ruudukot. Tämän tutkimuksen merkittävimpänä tuloksena on brändin vaikutus verkkosivujen visuaalisen käyttäjäkokemuksen suunnitteluun, sillä sen vaikutus mainittiin verkkosivun suunnittelun jokaisella tasolla, aina käyttäjäkokemuksen suunnittelusta alimman tason visuaalisten elementtien valintaan. This study examines web page designers impressions on user experience and more precisely how designers can design for visual experience in web page design. Focusing on which lowest level design elements are the most important when they design for visual experience. Current research has mainly focused on users impressions on user experience. Therefore, this study aims to understand designers point of view in designing web pages for user experience, visual user experience and which visual elements are the most important one’s in order to accomplish results designers are aiming for. The goal of this study is to present designers stories analyzed through theoretical framework. Data in this study was analyzed using analysis of narratives and narrative analysis. These analyses constituted one combined story of designers perception on designers work, good web page, user experience, visual user experience, aesthetics and visual elements. This study indicates that when designers design web pages for certain experiences they mainly focus on pragmatic quality, which implies users capability to accomplish task when interacting with the web page. Designers also emphasized importance of aesthetics and visuality which are often related to emotional experiences and therefore web pages hedonic quality. Results show that when designing web pages designers also design for brand experience. When designing for visual experience designers leaned on brand and visual design principles. Therefore, they have more objectivist approach in designing for visual experience. When designers are designing web pages for aesthetic experience, they mainly focus on simple and clear visual interface which is also connected to objective approach. According to designers in this study the most important visual elements are images, colors and grids. Thus the main finding in this study was the emphasized role of brand in every level on web page design. Brand was referred in every level from designing for user experience to the lowest level visual elements.
first_indexed 2019-11-25T21:00:52Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Silvennoinen, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kypp\u00f6, Jorma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Suikki, Jasmin", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-11-25T06:29:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-11-25T06:29:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66498", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkimus k\u00e4sittelee verkkosivujen suunnittelijoiden n\u00e4kemyksi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksesta, eli miten kokemus suunnittelijan mielest\u00e4 muotoutuu ja mill\u00e4 tavoin t\u00e4m\u00e4 n\u00e4kemys muokkaa verkkosivusuunnittelussa visuaalisten elementtien k\u00e4ytt\u00f6\u00e4. Aiempi k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemukseen keskittyv\u00e4 tutkimus on keskittynyt p\u00e4\u00e4asiassa k\u00e4ytt\u00e4jien n\u00e4kemyksiin ja kokemuksiin suunnittelijoiden sijaan. Siksi t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa haluttiin selvitt\u00e4\u00e4, mill\u00e4 tavalla suunnittelijat mielt\u00e4v\u00e4t kokemukselle suunnittelun verkkosivujen kautta ja mit\u00e4 visuaalisia elementtej\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 saavutetaan heid\u00e4n mielest\u00e4 haluttu lopputulos. Tutkimuksen tavoitteena on esitt\u00e4\u00e4 suunnittelijoiden tarinankaari viitekehyksen l\u00e4pi tarkasteltuna aina verkkosivujen suunnitteluty\u00f6st\u00e4 alimman tason visuaalisiin elementteihin saakka. Aineiston analyysi toteutettiin narratiivien ja narratiivisen analyysin keinoin, jonka tuloksena luotiin yksi yhten\u00e4inen tarina suunnittelijoiden n\u00e4kemyksi\u00e4 suunnitteluty\u00f6st\u00e4, hyv\u00e4st\u00e4 verkkosivusta, k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksesta, visuaalisesta k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksesta, estetiikasta ja alimman tason visuaalisista elementeist\u00e4. T\u00e4m\u00e4 tutkimus osoitti, ett\u00e4 suunnittelijat mielt\u00e4v\u00e4t k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemukselle suunnittelun verkkosivujen kautta keskittyv\u00e4n p\u00e4\u00e4asiassa pragmaattiseen laatuun, eli k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n kykyyn suorittaa haluamansa teht\u00e4v\u00e4 verkkosivulla vieraillessaan. Toisaalta visuaalisuuden ja estetiikan kautta, otettiin my\u00f6s huomioon verkkosivujen hedonisen laadun merkitys ja br\u00e4ndikokemuksen kautta yhten\u00e4inen kokemus palvelusta, sen kaikissa kohtaamispisteiss\u00e4. Visuaaliselle kokemukselle suunniteltaessa, suunnittelijat korostivat olemassa olevan br\u00e4ndin ja visuaalisten suunnittelun periaatteiden, estetiikan ja verkkosivun visuaalisuuden vaikutusta ja nojasivat visuaalisessa suunnittelussa p\u00e4\u00e4asiassa objektiiviseen n\u00e4k\u00f6kulmaan. Suunnittelijat pitiv\u00e4t estetiikkaa k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemusta m\u00e4\u00e4ritt\u00e4v\u00e4n\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4 ja t\u00e4rkeimpin\u00e4 visuaalisen suunnittelun elementtein\u00e4 he mainitsivat kuvat, v\u00e4rit ja ruudukot. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen merkitt\u00e4vimp\u00e4n\u00e4 tuloksena on br\u00e4ndin vaikutus verkkosivujen visuaalisen k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen suunnitteluun, sill\u00e4 sen vaikutus mainittiin verkkosivun suunnittelun jokaisella tasolla, aina k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen suunnittelusta alimman tason visuaalisten elementtien valintaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This study examines web page designers impressions on user experience and more precisely how designers can design for visual experience in web page design. Focusing on which lowest level design elements are the most important when they design for visual experience. Current research has mainly focused on users impressions on user experience. Therefore, this study aims to understand designers point of view in designing web pages for user experience, visual user experience and which visual elements are the most important one\u2019s in order to accomplish results designers are aiming for. The goal of this study is to present designers stories analyzed through theoretical framework. Data in this study was analyzed using analysis of narratives and narrative analysis. These analyses constituted one combined story of designers perception on designers work, good web page, user experience, visual user experience, aesthetics and visual elements. This study indicates that when designers design web pages for certain experiences they mainly focus on pragmatic quality, which implies users capability to accomplish task when interacting with the web page. Designers also emphasized importance of aesthetics and visuality which are often related to emotional experiences and therefore web pages hedonic quality. Results show that when designing web pages designers also design for brand experience. When designing for visual experience designers leaned on brand and visual design principles. Therefore, they have more objectivist approach in designing for visual experience. When designers are designing web pages for aesthetic experience, they mainly focus on simple and clear visual interface which is also connected to objective approach. According to designers in this study the most important visual elements are images, colors and grids. Thus the main finding in this study was the emphasized role of brand in every level on web page design. Brand was referred in every level from designing for user experience to the lowest level visual elements.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-11-25T06:29:25Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-11-25T06:29:25Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "94", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "visuaalinen k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "visuaalisen suunnittelun elementit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "narratiivisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "narratiivien analyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "narratiivinen analyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Suunnittelijoiden tarina verkkosivujen visuaalisen kokemuksen suunnittelusta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201911254989", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "WWW-sivut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suunnittelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "visuaalinen suunnittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4ndit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "visuaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "estetiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suunnittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66498
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:42Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8bb5a37c-c1b5-4376-8504-5dd0e9812d92\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201911254989.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Suikki, Jasmin Suunnittelijoiden tarina verkkosivujen visuaalisen kokemuksen suunnittelusta visuaalinen käyttäjäkokemus visuaalisen suunnittelun elementit narratiivisuus narratiivien analyysi narratiivinen analyysi Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 WWW-sivut suunnittelijat käyttäjäkokemus visuaalinen suunnittelu käyttäjät brändit visuaalisuus estetiikka suunnittelu
title Suunnittelijoiden tarina verkkosivujen visuaalisen kokemuksen suunnittelusta
title_full Suunnittelijoiden tarina verkkosivujen visuaalisen kokemuksen suunnittelusta
title_fullStr Suunnittelijoiden tarina verkkosivujen visuaalisen kokemuksen suunnittelusta Suunnittelijoiden tarina verkkosivujen visuaalisen kokemuksen suunnittelusta
title_full_unstemmed Suunnittelijoiden tarina verkkosivujen visuaalisen kokemuksen suunnittelusta Suunnittelijoiden tarina verkkosivujen visuaalisen kokemuksen suunnittelusta
title_short Suunnittelijoiden tarina verkkosivujen visuaalisen kokemuksen suunnittelusta
title_sort suunnittelijoiden tarina verkkosivujen visuaalisen kokemuksen suunnittelusta
title_txtP Suunnittelijoiden tarina verkkosivujen visuaalisen kokemuksen suunnittelusta
topic visuaalinen käyttäjäkokemus visuaalisen suunnittelun elementit narratiivisuus narratiivien analyysi narratiivinen analyysi Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 WWW-sivut suunnittelijat käyttäjäkokemus visuaalinen suunnittelu käyttäjät brändit visuaalisuus estetiikka suunnittelu
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede WWW-sivut brändit estetiikka käyttäjäkokemus käyttäjät narratiivien analyysi narratiivinen analyysi narratiivisuus suunnittelijat suunnittelu visuaalinen käyttäjäkokemus visuaalinen suunnittelu visuaalisen suunnittelun elementit visuaalisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66498 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201911254989
work_keys_str_mv AT suikkijasmin suunnittelijoidentarinaverkkosivujenvisuaalisenkokemuksensuunnittelusta