Suunnittelijoiden tarina verkkosivujen visuaalisen kokemuksen suunnittelusta

Tämä tutkimus käsittelee verkkosivujen suunnittelijoiden näkemyksiä käyttäjäkokemuksesta, eli miten kokemus suunnittelijan mielestä muotoutuu ja millä tavoin tämä näkemys muokkaa verkkosivusuunnittelussa visuaalisten elementtien käyttöä. Aiempi käyttäjäkokemukseen keskittyvä tutkimus on keskittynyt...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Suikki, Jasmin
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66498
Kuvaus
Yhteenveto:Tämä tutkimus käsittelee verkkosivujen suunnittelijoiden näkemyksiä käyttäjäkokemuksesta, eli miten kokemus suunnittelijan mielestä muotoutuu ja millä tavoin tämä näkemys muokkaa verkkosivusuunnittelussa visuaalisten elementtien käyttöä. Aiempi käyttäjäkokemukseen keskittyvä tutkimus on keskittynyt pääasiassa käyttäjien näkemyksiin ja kokemuksiin suunnittelijoiden sijaan. Siksi tässä tutkimuksessa haluttiin selvittää, millä tavalla suunnittelijat mieltävät kokemukselle suunnittelun verkkosivujen kautta ja mitä visuaalisia elementtejä käyttämällä saavutetaan heidän mielestä haluttu lopputulos. Tutkimuksen tavoitteena on esittää suunnittelijoiden tarinankaari viitekehyksen läpi tarkasteltuna aina verkkosivujen suunnittelutyöstä alimman tason visuaalisiin elementteihin saakka. Aineiston analyysi toteutettiin narratiivien ja narratiivisen analyysin keinoin, jonka tuloksena luotiin yksi yhtenäinen tarina suunnittelijoiden näkemyksiä suunnittelutyöstä, hyvästä verkkosivusta, käyttäjäkokemuksesta, visuaalisesta käyttäjäkokemuksesta, estetiikasta ja alimman tason visuaalisista elementeistä. Tämä tutkimus osoitti, että suunnittelijat mieltävät käyttäjäkokemukselle suunnittelun verkkosivujen kautta keskittyvän pääasiassa pragmaattiseen laatuun, eli käyttäjän kykyyn suorittaa haluamansa tehtävä verkkosivulla vieraillessaan. Toisaalta visuaalisuuden ja estetiikan kautta, otettiin myös huomioon verkkosivujen hedonisen laadun merkitys ja brändikokemuksen kautta yhtenäinen kokemus palvelusta, sen kaikissa kohtaamispisteissä. Visuaaliselle kokemukselle suunniteltaessa, suunnittelijat korostivat olemassa olevan brändin ja visuaalisten suunnittelun periaatteiden, estetiikan ja verkkosivun visuaalisuuden vaikutusta ja nojasivat visuaalisessa suunnittelussa pääasiassa objektiiviseen näkökulmaan. Suunnittelijat pitivät estetiikkaa käyttäjäkokemusta määrittävänä tekijänä ja tärkeimpinä visuaalisen suunnittelun elementteinä he mainitsivat kuvat, värit ja ruudukot. Tämän tutkimuksen merkittävimpänä tuloksena on brändin vaikutus verkkosivujen visuaalisen käyttäjäkokemuksen suunnitteluun, sillä sen vaikutus mainittiin verkkosivun suunnittelun jokaisella tasolla, aina käyttäjäkokemuksen suunnittelusta alimman tason visuaalisten elementtien valintaan. This study examines web page designers impressions on user experience and more precisely how designers can design for visual experience in web page design. Focusing on which lowest level design elements are the most important when they design for visual experience. Current research has mainly focused on users impressions on user experience. Therefore, this study aims to understand designers point of view in designing web pages for user experience, visual user experience and which visual elements are the most important one’s in order to accomplish results designers are aiming for. The goal of this study is to present designers stories analyzed through theoretical framework. Data in this study was analyzed using analysis of narratives and narrative analysis. These analyses constituted one combined story of designers perception on designers work, good web page, user experience, visual user experience, aesthetics and visual elements. This study indicates that when designers design web pages for certain experiences they mainly focus on pragmatic quality, which implies users capability to accomplish task when interacting with the web page. Designers also emphasized importance of aesthetics and visuality which are often related to emotional experiences and therefore web pages hedonic quality. Results show that when designing web pages designers also design for brand experience. When designing for visual experience designers leaned on brand and visual design principles. Therefore, they have more objectivist approach in designing for visual experience. When designers are designing web pages for aesthetic experience, they mainly focus on simple and clear visual interface which is also connected to objective approach. According to designers in this study the most important visual elements are images, colors and grids. Thus the main finding in this study was the emphasized role of brand in every level on web page design. Brand was referred in every level from designing for user experience to the lowest level visual elements.