"Mä oon päässy jotenki hirveen lähelle tällä toimintatavalla" opettajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä alakoulussa

Tässä tutkielmassa tarkastellaan opettajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä alakoulussa. Tarkoituksena on selvittää, kuinka opettajat kuvailevat positiivista pedagogiikkaa ja vahvuusperustaista opetusta. Tarkastelun kohteena on myös, miten positiivinen pedagogiikka...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Isopahkala, Heidi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66495
_version_ 1826225707822350336
author Isopahkala, Heidi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Isopahkala, Heidi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Isopahkala, Heidi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Isopahkala, Heidi
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa tarkastellaan opettajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä alakoulussa. Tarkoituksena on selvittää, kuinka opettajat kuvailevat positiivista pedagogiikkaa ja vahvuusperustaista opetusta. Tarkastelun kohteena on myös, miten positiivinen pedagogiikka näyttäytyy koulun arjessa, millaisilla tavoilla opettajat ovat toteuttaneet positiivista pedagogiikkaa omassa työssään ja millaisia vaikutuksia menetelmän käytöllä on ollut. Tutkimusaineisto koostuu seitsemän peruskoulun opettajan haastattelusta. Opettajilla on vankkaa työkokemusta opetustyöstä sekä positiivisen pedagogiikan menetelmien soveltamisesta siinä. Teoriaosuudessa perehdytään ensin positiiviseen psykologiaan, josta tutkielman teoreettisena viitekehyksenä kulkeva positiivinen pedagogiikka nousee. Esille tuodaan myös muita positiiviseen pedagogiikkaan linkittyviä teorioita. Aineisto on kerätty teemahaastattelumenetelmää käyttäen ja aineiston analysoinnissa käytetään Amadeo Giorgin kehittämää ja Juha Perttulan tarkentamaa fenomenologista analyysimenetelmää. Tutkimuksen tuloksina voidaan todeta, että positiivisen pedagogiikan menetelmiä käyttämällä oppilaiden hyvinvointia voidaan lisätä. Myönteiset vaikutukset näkyivät erityisesti luokkailmapiirissä, vuorovaikutussuhteissa, oppilaan minäkuvan vahvistumisessa sekä myös akateemisissa taidoissa. Myös opettajan työn merkityksellisyyden nähtiin lisääntyvän. Positiivinen pedagogiikka ei ole vielä kovin tunnettu suomalaisessa perusopetuksessa. Se on joustavuudessaan ja vaivattomuudessaan kuitenkin helposti käyttöön otettava menetelmä. Tutkimustulokset osoittavat, että jopa pienilläkin muutoksilla voidaan saada aikaan merkittäviä tuloksia.
first_indexed 2019-11-25T21:00:52Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hakala, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Isopahkala, Heidi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-11-25T05:58:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-11-25T05:58:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66495", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ta\u0308ssa\u0308 tutkielmassa tarkastellaan opettajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien ka\u0308yto\u0308sta\u0308 alakoulussa. Tarkoituksena on selvitta\u0308a\u0308, kuinka opettajat kuvailevat positiivista pedagogiikkaa ja vahvuusperustaista opetusta. Tarkastelun kohteena on myo\u0308s, miten positiivinen pedagogiikka na\u0308ytta\u0308ytyy koulun arjessa, millaisilla tavoilla opettajat ovat toteuttaneet positiivista pedagogiikkaa omassa tyo\u0308ssa\u0308a\u0308n ja millaisia vaikutuksia menetelma\u0308n ka\u0308yto\u0308lla\u0308 on ollut.\nTutkimusaineisto koostuu seitsema\u0308n peruskoulun opettajan haastattelusta. Opettajilla on vankkaa tyo\u0308kokemusta opetustyo\u0308sta\u0308 seka\u0308 positiivisen pedagogiikan menetelmien soveltamisesta siina\u0308. Teoriaosuudessa perehdyta\u0308a\u0308n ensin positiiviseen psykologiaan, josta tutkielman teoreettisena viitekehyksena\u0308 kulkeva positiivinen pedagogiikka nousee. Esille tuodaan myo\u0308s muita positiiviseen pedagogiikkaan linkittyvia\u0308 teorioita. Aineisto on kera\u0308tty teemahaastattelumenetelma\u0308a\u0308 ka\u0308ytta\u0308en ja aineiston analysoinnissa ka\u0308yteta\u0308a\u0308n Amadeo Giorgin kehitta\u0308ma\u0308a\u0308 ja Juha Perttulan tarkentamaa fenomenologista analyysimenetelma\u0308a\u0308.\nTutkimuksen tuloksina voidaan todeta, etta\u0308 positiivisen pedagogiikan menetelmia\u0308 ka\u0308ytta\u0308ma\u0308lla\u0308 oppilaiden hyvinvointia voidaan lisa\u0308ta\u0308. Myo\u0308nteiset vaikutukset na\u0308kyiva\u0308t erityisesti luokkailmapiirissa\u0308, vuorovaikutussuhteissa, oppilaan mina\u0308kuvan vahvistumisessa seka\u0308 myo\u0308s akateemisissa taidoissa. Myo\u0308s opettajan tyo\u0308n merkityksellisyyden na\u0308htiin lisa\u0308a\u0308ntyva\u0308n.\nPositiivinen pedagogiikka ei ole viela\u0308 kovin tunnettu suomalaisessa perusopetuksessa. Se on joustavuudessaan ja vaivattomuudessaan kuitenkin helposti ka\u0308ytto\u0308o\u0308n otettava menetelma\u0308. Tutkimustulokset osoittavat, etta\u0308 jopa pienilla\u0308kin muutoksilla voidaan saada aikaan merkitta\u0308via\u0308 tuloksia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-11-25T05:58:37Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-11-25T05:58:37Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "149", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luonteenvahvuudet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"M\u00e4 oon p\u00e4\u00e4ssy jotenki hirveen l\u00e4helle t\u00e4ll\u00e4 toimintatavalla\" : opettajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 alakoulussa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201911254986", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "positiivinen psykologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "positiivinen pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokkaty\u00f6skentely", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66495
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:52Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ce6eab62-30ab-4479-8bee-e32578342808\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201911254986.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Isopahkala, Heidi "Mä oon päässy jotenki hirveen lähelle tällä toimintatavalla" : opettajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä alakoulussa luonteenvahvuudet Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 hyvinvointi positiivinen psykologia positiivinen pedagogiikka opettajat opetus luokkatyöskentely
title "Mä oon päässy jotenki hirveen lähelle tällä toimintatavalla" : opettajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä alakoulussa
title_full "Mä oon päässy jotenki hirveen lähelle tällä toimintatavalla" : opettajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä alakoulussa
title_fullStr "Mä oon päässy jotenki hirveen lähelle tällä toimintatavalla" : opettajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä alakoulussa "Mä oon päässy jotenki hirveen lähelle tällä toimintatavalla" : opettajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä alakoulussa
title_full_unstemmed "Mä oon päässy jotenki hirveen lähelle tällä toimintatavalla" : opettajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä alakoulussa "Mä oon päässy jotenki hirveen lähelle tällä toimintatavalla" : opettajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä alakoulussa
title_short "Mä oon päässy jotenki hirveen lähelle tällä toimintatavalla"
title_sort mä oon päässy jotenki hirveen lähelle tällä toimintatavalla opettajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä alakoulussa
title_sub opettajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä alakoulussa
title_txtP "Mä oon päässy jotenki hirveen lähelle tällä toimintatavalla" : opettajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä alakoulussa
topic luonteenvahvuudet Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 hyvinvointi positiivinen psykologia positiivinen pedagogiikka opettajat opetus luokkatyöskentely
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education hyvinvointi luokkatyöskentely luonteenvahvuudet opettajat opetus positiivinen pedagogiikka positiivinen psykologia
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66495 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201911254986
work_keys_str_mv AT isopahkalaheidi mäoonpäässyjotenkihirveenlähelletällätoimintatavallaopettajienkokemuksiapositiiv