Oppitunnille kiinnittyminen ja opettaja-oppilasvuorovaikutus 7. luokan liikuntatunneilla

Tämän tapaustutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka kiinnittyneitä oppilaat arvioivat olevansa liikuntatunneilla, sekä kuvailla opettajan ja oppilaiden välistä vuorovaikutusta korkeimman ja matalimman tilannekohtaisen kiinnittymisen keskiarvon saaneilla liikuntatunneilla. Tutkimusaineistona...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nevantaus, Kreeta
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66474
_version_ 1826225705973710848
author Nevantaus, Kreeta
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nevantaus, Kreeta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nevantaus, Kreeta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nevantaus, Kreeta
datasource_str_mv jyx
description Tämän tapaustutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka kiinnittyneitä oppilaat arvioivat olevansa liikuntatunneilla, sekä kuvailla opettajan ja oppilaiden välistä vuorovaikutusta korkeimman ja matalimman tilannekohtaisen kiinnittymisen keskiarvon saaneilla liikuntatunneilla. Tutkimusaineistona oli kuusi 7. luokan liikuntatunneilta kuvattua videota sekä oppilaiden itsearviot oppitunnille kiinnittymisestään. Aineisto on kerätty osana laajaa Alkuportaat-tutkimushanketta. Videoaineisto litteroitiin ja analysoitiin teoriaohjaavan laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Laadullisen analyysin teoreettisena viitekehyksenä toimi Teaching Through Interactions -viitekehys, jossa opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laatu jakaantuu tunnetukeen, toiminnan organisointiin sekä ohjaukselliseen tukeen. Tulokset osoittivat, että kaikilla kuudella liikuntatunnilla oppilaiden arvioiman kiinnittymisen keskiarvo oli keskitasolla tai sitä korkeammalla. Oppitunneilla, joilla tilannekohtaisen kiinnittymisen keskiarvo oli matalin, opettajan ja oppilaan välisessä vuorovaikutuksessa korostuivat erityisesti käyttäytymisen säätely, kielteinen ilmapiiri sekä opettajajohtoisuus. Korkeimman kiinnittymisen keskiarvon saaneilla oppitunneilla vuorovaikutuksessa korostuivat puolestaan erityisesti toiminnan tehokkuus, opettajan oppilaille osoittama tunnetuki sekä oppilaskeskeiset opetusmenetelmät. Palautteenanto oli kaikilla oppitunneilla sävyltään myönteistä, kannustavaa ja yksilöllistä. Tulokset antavat viitteitä siitä, että lämmin ja avoin vuorovaikutussuhde opettajan ja oppilaan välillä vahvistaa oppilaiden tilannekohtaista kiinnittymistä kouluun.
first_indexed 2019-11-21T21:01:15Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lerkkanen, Marja-Kristiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pakarinen, Eija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nevantaus, Kreeta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-11-21T08:06:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-11-21T08:06:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66474", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tapaustutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka kiinnittyneit\u00e4 oppilaat arvioivat olevansa liikuntatunneilla, sek\u00e4 kuvailla opettajan ja oppilaiden v\u00e4list\u00e4 vuorovaikutusta korkeimman ja matalimman tilannekohtaisen kiinnittymisen keskiarvon saaneilla liikuntatunneilla. Tutkimusaineistona oli kuusi 7. luokan liikuntatunneilta kuvattua videota sek\u00e4 oppilaiden itsearviot oppitunnille kiinnittymisest\u00e4\u00e4n. Aineisto on ker\u00e4tty osana laajaa Alkuportaat-tutkimushanketta. Videoaineisto litteroitiin ja analysoitiin teoriaohjaavan laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. Laadullisen analyysin teoreettisena viitekehyksen\u00e4 toimi Teaching Through Interactions -viitekehys, jossa opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laatu jakaantuu tunnetukeen, toiminnan organisointiin sek\u00e4 ohjaukselliseen tukeen. \nTulokset osoittivat, ett\u00e4 kaikilla kuudella liikuntatunnilla oppilaiden arvioiman kiinnittymisen keskiarvo oli keskitasolla tai sit\u00e4 korkeammalla. Oppitunneilla, joilla tilannekohtaisen kiinnittymisen keskiarvo oli matalin, opettajan ja oppilaan v\u00e4lisess\u00e4 vuorovaikutuksessa korostuivat erityisesti k\u00e4ytt\u00e4ytymisen s\u00e4\u00e4tely, kielteinen ilmapiiri sek\u00e4 opettajajohtoisuus. Korkeimman kiinnittymisen keskiarvon saaneilla oppitunneilla vuorovaikutuksessa korostuivat puolestaan erityisesti toiminnan tehokkuus, opettajan oppilaille osoittama tunnetuki sek\u00e4 oppilaskeskeiset opetusmenetelm\u00e4t. Palautteenanto oli kaikilla oppitunneilla s\u00e4vylt\u00e4\u00e4n my\u00f6nteist\u00e4, kannustavaa ja yksil\u00f6llist\u00e4. Tulokset antavat viitteit\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 l\u00e4mmin ja avoin vuorovaikutussuhde opettajan ja oppilaan v\u00e4lill\u00e4 vahvistaa oppilaiden tilannekohtaista kiinnittymist\u00e4 kouluun.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-11-21T08:06:16Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-11-21T08:06:16Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "80", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluun kiinnittyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettaja-oppilasvuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppitunnille kiinnittyminen ja opettaja-oppilasvuorovaikutus 7. luokan liikuntatunneilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201911214970", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppitunnit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66474
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:49Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2a719d51-600a-4004-adbc-6eef6b64ecd5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201911214970.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nevantaus, Kreeta Oppitunnille kiinnittyminen ja opettaja-oppilasvuorovaikutus 7. luokan liikuntatunneilla kouluun kiinnittyminen opettaja-oppilasvuorovaikutus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 koululiikunta yläkoulu oppitunnit opettaja-oppilassuhde liikunta
title Oppitunnille kiinnittyminen ja opettaja-oppilasvuorovaikutus 7. luokan liikuntatunneilla
title_full Oppitunnille kiinnittyminen ja opettaja-oppilasvuorovaikutus 7. luokan liikuntatunneilla
title_fullStr Oppitunnille kiinnittyminen ja opettaja-oppilasvuorovaikutus 7. luokan liikuntatunneilla Oppitunnille kiinnittyminen ja opettaja-oppilasvuorovaikutus 7. luokan liikuntatunneilla
title_full_unstemmed Oppitunnille kiinnittyminen ja opettaja-oppilasvuorovaikutus 7. luokan liikuntatunneilla Oppitunnille kiinnittyminen ja opettaja-oppilasvuorovaikutus 7. luokan liikuntatunneilla
title_short Oppitunnille kiinnittyminen ja opettaja-oppilasvuorovaikutus 7. luokan liikuntatunneilla
title_sort oppitunnille kiinnittyminen ja opettaja oppilasvuorovaikutus 7 luokan liikuntatunneilla
title_txtP Oppitunnille kiinnittyminen ja opettaja-oppilasvuorovaikutus 7. luokan liikuntatunneilla
topic kouluun kiinnittyminen opettaja-oppilasvuorovaikutus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 koululiikunta yläkoulu oppitunnit opettaja-oppilassuhde liikunta
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education koululiikunta kouluun kiinnittyminen liikunta opettaja-oppilassuhde opettaja-oppilasvuorovaikutus oppitunnit yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66474 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201911214970
work_keys_str_mv AT nevantauskreeta oppitunnillekiinnittyminenjaopettajaoppilasvuorovaikutus7luokanliikuntatunneilla