Kertolaskun käsitteen opettaminen kahdessa matematiikan oppikirjasarjassa peruskoulun 2. luokalla

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka toisen vuosiluokan oppilaalle ohjataan kertolaskun periaate. Tutkimuksen kohteena oli kahden kustantajan oppikirjat ja opettajan oppaat: Tuhattaituri 2a (2016) ja YyKaaKoo 2a (2018). Tutkielman teoriaosuudessa tarkastellaan matematiikan opetuksen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kodis, Anne
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66473
_version_ 1826225721800916992
author Kodis, Anne
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kodis, Anne Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kodis, Anne Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kodis, Anne
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka toisen vuosiluokan oppilaalle ohjataan kertolaskun periaate. Tutkimuksen kohteena oli kahden kustantajan oppikirjat ja opettajan oppaat: Tuhattaituri 2a (2016) ja YyKaaKoo 2a (2018). Tutkielman teoriaosuudessa tarkastellaan matematiikan opetuksen rakentumista alkuopetuksessa, kertolaskun oppimista toisella vuosiluokalla ja matematiikan oppikirjojen merkitystä opetuksessa sekä yleensä oppikirjojen tutkimuksista. Tutkimus oli lähestymistavaltaan laadullinen. Oppikirjasarjojen kertolaskuosioiden analyysissä käytettiin aineistolähtöisen ja teorialähtöisen analyysin välimuotoa eli teoriaa ohjaavaa analyysia. Kirjasarjojen tehtäviä lähestyttiin määritelmälähtöisellä, realistisella ja ongelmalähtöisellä lähestymistavoilla. Tutkimuksessa selvisi, että kirjasarjojen tehtävissä suunnataan ensisijaisesti proseduraaliseen sujuvuuteen. Tehtävät olivat pääasiallisesti määritelmälähtöisiä. Tuhattaituri 2a kirjassa oli määritelmälähtöisiä tehtäviä 66% kaikista tehtävistä ja YyKaaKoo 2a oppilaan kirjassa määritelmälähtöisiä tehtäviä oli 57% kaikista tehtävistä. Arkipäivään liittyviä tehtäviä oli suhteellisen vähän. Tutkimuksen kohteena olleiden kirjasarjojen ongelmanratkaisu- ja päättelytehtäviä löytyi molemmista kirjasarjoista suunnilleen yhtä paljon, tehtävät olivat pääasiassa lisätehtäväsivuilla. Molempien kirjasarjojen tehtävät noudattivat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 tavoite- ja sisältönormeja, mutta pelkästään oppilaan kirjan tekeminen ei täytä kaikkia opetussuunnitelman tavoitteita. Tutkimuksen tuloksista on nähtävissä, että oppilaan matemaattiseen osaamiseen ja ajattelun monipuoliseen ohjaamiseen voidaan vaikuttaa opettajan ammattitaidolla ja opetusmenetelmillä. Oppilaan kirjojen tehtävien tekemisellä saavutetaan proseduraalista sujuvuutta, mutta ongelmanratkaisun, päättelyn ja soveltamisen taitoja ohjaavia tehtäviä oli vähän. Kielentämiseen ja toimintavälineisiin ohjaavia tehtäviä oli niukasti. Kirjasarjojen opettajan oppaissa on toimintaan ohjaavia tehtäviä, mutta niiden käyttäminen matematiikan opetuksessa on opettajasta riippuvaista.
first_indexed 2019-11-21T21:01:15Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Perkkil\u00e4, P\u00e4ivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kodis, Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-11-21T08:04:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-11-21T08:04:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66473", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka toisen vuosiluokan oppilaalle ohjataan kertolaskun periaate. Tutkimuksen kohteena oli kahden kustantajan oppikirjat ja opettajan oppaat: Tuhattaituri 2a (2016) ja YyKaaKoo 2a\n(2018). Tutkielman teoriaosuudessa tarkastellaan matematiikan opetuksen rakentumista alkuopetuksessa, kertolaskun oppimista toisella vuosiluokalla ja\nmatematiikan oppikirjojen merkityst\u00e4 opetuksessa sek\u00e4 yleens\u00e4 oppikirjojen\ntutkimuksista.\n Tutkimus oli l\u00e4hestymistavaltaan laadullinen. Oppikirjasarjojen kertolaskuosioiden analyysiss\u00e4 k\u00e4ytettiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen ja teorial\u00e4ht\u00f6isen analyysin\nv\u00e4limuotoa eli teoriaa ohjaavaa analyysia. Kirjasarjojen teht\u00e4vi\u00e4 l\u00e4hestyttiin\nm\u00e4\u00e4ritelm\u00e4l\u00e4ht\u00f6isell\u00e4, realistisella ja ongelmal\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 l\u00e4hestymistavoilla.\nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 kirjasarjojen teht\u00e4viss\u00e4 suunnataan ensisijaisesti\nproseduraaliseen sujuvuuteen. Teht\u00e4v\u00e4t olivat p\u00e4\u00e4asiallisesti m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4l\u00e4ht\u00f6isi\u00e4. Tuhattaituri 2a kirjassa oli m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4l\u00e4ht\u00f6isi\u00e4 teht\u00e4vi\u00e4 66% kaikista teht\u00e4vist\u00e4 ja YyKaaKoo 2a oppilaan kirjassa m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4l\u00e4ht\u00f6isi\u00e4 teht\u00e4vi\u00e4 oli 57%\nkaikista teht\u00e4vist\u00e4. Arkip\u00e4iv\u00e4\u00e4n liittyvi\u00e4 teht\u00e4vi\u00e4 oli suhteellisen v\u00e4h\u00e4n. Tutkimuksen kohteena olleiden kirjasarjojen ongelmanratkaisu- ja p\u00e4\u00e4ttelyteht\u00e4vi\u00e4\nl\u00f6ytyi molemmista kirjasarjoista suunnilleen yht\u00e4 paljon, teht\u00e4v\u00e4t olivat p\u00e4\u00e4asiassa lis\u00e4teht\u00e4v\u00e4sivuilla.\n Molempien kirjasarjojen teht\u00e4v\u00e4t noudattivat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 tavoite- ja sis\u00e4lt\u00f6normeja, mutta pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n oppilaan\nkirjan tekeminen ei t\u00e4yt\u00e4 kaikkia opetussuunnitelman tavoitteita. Tutkimuksen\ntuloksista on n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4, ett\u00e4 oppilaan matemaattiseen osaamiseen ja ajattelun\nmonipuoliseen ohjaamiseen voidaan vaikuttaa opettajan ammattitaidolla ja\nopetusmenetelmill\u00e4. Oppilaan kirjojen teht\u00e4vien tekemisell\u00e4 saavutetaan proseduraalista sujuvuutta, mutta ongelmanratkaisun, p\u00e4\u00e4ttelyn ja soveltamisen\ntaitoja ohjaavia teht\u00e4vi\u00e4 oli v\u00e4h\u00e4n. Kielent\u00e4miseen ja toimintav\u00e4lineisiin ohjaavia teht\u00e4vi\u00e4 oli niukasti. Kirjasarjojen opettajan oppaissa on toimintaan ohjaavia\nteht\u00e4vi\u00e4, mutta niiden k\u00e4ytt\u00e4minen matematiikan opetuksessa on opettajasta\nriippuvaista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-11-21T08:04:01Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-11-21T08:04:01Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "106", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kertolasku", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kertolaskun k\u00e4sitteen opettaminen kahdessa matematiikan oppikirjasarjassa peruskoulun 2. luokalla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201911214969", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66473
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:43Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bae54ee4-fcb9-4c5e-9dfe-7c3d78a9d4c7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201911214969.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kodis, Anne Kertolaskun käsitteen opettaminen kahdessa matematiikan oppikirjasarjassa peruskoulun 2. luokalla kertolasku Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 alkuopetus matematiikka oppikirjat oppiminen
title Kertolaskun käsitteen opettaminen kahdessa matematiikan oppikirjasarjassa peruskoulun 2. luokalla
title_full Kertolaskun käsitteen opettaminen kahdessa matematiikan oppikirjasarjassa peruskoulun 2. luokalla
title_fullStr Kertolaskun käsitteen opettaminen kahdessa matematiikan oppikirjasarjassa peruskoulun 2. luokalla Kertolaskun käsitteen opettaminen kahdessa matematiikan oppikirjasarjassa peruskoulun 2. luokalla
title_full_unstemmed Kertolaskun käsitteen opettaminen kahdessa matematiikan oppikirjasarjassa peruskoulun 2. luokalla Kertolaskun käsitteen opettaminen kahdessa matematiikan oppikirjasarjassa peruskoulun 2. luokalla
title_short Kertolaskun käsitteen opettaminen kahdessa matematiikan oppikirjasarjassa peruskoulun 2. luokalla
title_sort kertolaskun käsitteen opettaminen kahdessa matematiikan oppikirjasarjassa peruskoulun 2 luokalla
title_txtP Kertolaskun käsitteen opettaminen kahdessa matematiikan oppikirjasarjassa peruskoulun 2. luokalla
topic kertolasku Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 alkuopetus matematiikka oppikirjat oppiminen
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alkuopetus kertolasku matematiikka oppikirjat oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66473 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201911214969
work_keys_str_mv AT kodisanne kertolaskunkäsitteenopettaminenkahdessamatematiikanoppikirjasarjassaperuskoulun2luokal