”Olen osa perhettä ja tärkeä” lasten käsityksiä ja kokemuksia osallisuudesta perheessä

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, millaisia käsityksiä ja kokemuksia lapsilla on osallisuudesta perheessä. Lasten toimijuutta ja osallisuutta on tutkittu paljon erityisesti päiväkoti- ja koulukonteksteissa, perhe sen sijaan on toistaiseksi jäänyt vähemmälle huomiolle. Tutkimusaineisto koostui yhden...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lindroos, Emmi
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66428
_version_ 1826225712043917312
author Lindroos, Emmi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lindroos, Emmi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lindroos, Emmi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lindroos, Emmi
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, millaisia käsityksiä ja kokemuksia lapsilla on osallisuudesta perheessä. Lasten toimijuutta ja osallisuutta on tutkittu paljon erityisesti päiväkoti- ja koulukonteksteissa, perhe sen sijaan on toistaiseksi jäänyt vähemmälle huomiolle. Tutkimusaineisto koostui yhdentoista alakouluikäisen lapsen haastatteluista, kirjoitelmista ja piirroksista. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavasti sisällönanalyysilla, jonka lisäksi sovellettiin narratiivista analyysia. Lasten osallisuuskäsityksistä löytyi viisi teemaa: 1) Tunne kuulumisesta, 2) Osallistuminen, 3) Kuuluminen johonkin, 4) Yhdessä tekeminen ja 5) Mahdollisuus vaikuttaa. Lasten osallisuuskäsitykset olivat jaoteltavissa yksilölliseen ja yhteisölliseen ulottuvuuteen siten, että tunne kuulumisesta ja osallistuminen luokiteltiin osallisuuden yksilölliseen ulottuvuuteen. Kuuluminen johonkin, yhdessä tekeminen ja mahdollisuus vaikuttaa luokiteltiin puolestaan osallisuuden yhteisölliseen ulottuvuuteen. Lasten osallisuuskokemusten pohjalta muodostettiin kaksi tarinatyyppiä kohdetarina ja toimijatarina. Nämä tarinatyypit kuvastavat lasten osallisuuskokemusten ääripäitä siten, että kohdetarinassa lapsi kuvastui objektina, muiden toiminnan kohteena. Toimijatarinan lapsi puolestaan kuvastui aktiivisena tekijänä. Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että lapset ymmärsivät osallisuuden hyvin laajasti. Lasten kokemukset osallisuudestaan perheessä olivat pääsääntöisesti myönteisiä, mutta lasten välillä oli myös eroja osallisuuden kokemisessa. Lasten osallisuuden tukemisen kannalta on tärkeää, että sekä perheissä että laajemmin yhteiskunnassamme kuullaan lasten omakohtaisia kokemuksia ja lapsilla on vaikutusmahdollisuuksia omaan elämäänsä liittyvissä asioissa.
first_indexed 2024-09-11T08:51:38Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "B\u00f6\u00f6k, Marja Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lindroos, Emmi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-11-20T06:37:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-11-20T06:37:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66428", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin, millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 ja kokemuksia lapsilla on osallisuudesta perheess\u00e4. Lasten toimijuutta ja osallisuutta on tutkittu paljon erityisesti p\u00e4iv\u00e4koti- ja koulukonteksteissa, perhe sen sijaan on toistaiseksi j\u00e4\u00e4nyt v\u00e4hemm\u00e4lle huomiolle. Tutkimusaineisto koostui yhdentoista alakouluik\u00e4isen lapsen haastatteluista, kirjoitelmista ja piirroksista. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavasti sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla, jonka lis\u00e4ksi sovellettiin narratiivista analyysia. \n\nLasten osallisuusk\u00e4sityksist\u00e4 l\u00f6ytyi viisi teemaa: 1) Tunne kuulumisesta, 2) Osallistuminen, 3) Kuuluminen johonkin, 4) Yhdess\u00e4 tekeminen ja 5) Mahdollisuus vaikuttaa. Lasten osallisuusk\u00e4sitykset olivat jaoteltavissa yksil\u00f6lliseen ja yhteis\u00f6lliseen ulottuvuuteen siten, ett\u00e4 tunne kuulumisesta ja osallistuminen luokiteltiin osallisuuden yksil\u00f6lliseen ulottuvuuteen. Kuuluminen johonkin, yhdess\u00e4 tekeminen ja mahdollisuus vaikuttaa luokiteltiin puolestaan osallisuuden yhteis\u00f6lliseen ulottuvuuteen. Lasten osallisuuskokemusten pohjalta muodostettiin kaksi tarinatyyppi\u00e4 kohdetarina ja toimijatarina. N\u00e4m\u00e4 tarinatyypit kuvastavat lasten osallisuuskokemusten \u00e4\u00e4rip\u00e4it\u00e4 siten, ett\u00e4 kohdetarinassa lapsi kuvastui objektina, muiden toiminnan kohteena. Toimijatarinan lapsi puolestaan kuvastui aktiivisena tekij\u00e4n\u00e4. \n\nTutkimuksen perusteella voidaan sanoa, ett\u00e4 lapset ymm\u00e4rsiv\u00e4t osallisuuden hyvin laajasti. Lasten kokemukset osallisuudestaan perheess\u00e4 olivat p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti my\u00f6nteisi\u00e4, mutta lasten v\u00e4lill\u00e4 oli my\u00f6s eroja osallisuuden kokemisessa. Lasten osallisuuden tukemisen kannalta on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ett\u00e4 sek\u00e4 perheiss\u00e4 ett\u00e4 laajemmin yhteiskunnassamme kuullaan lasten omakohtaisia kokemuksia ja lapsilla on vaikutusmahdollisuuksia omaan el\u00e4m\u00e4\u00e4ns\u00e4 liittyviss\u00e4 asioissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-11-20T06:37:19Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-11-20T06:37:20Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "57", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dOlen osa perhett\u00e4 ja t\u00e4rke\u00e4\u201d : lasten k\u00e4sityksi\u00e4 ja kokemuksia osallisuudesta perheess\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201911204941", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perheet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (perheenj\u00e4senet)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapsitutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66428
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:40Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9e0be925-12db-49cd-bcb2-b9b1c165ea6b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201911204941.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lindroos, Emmi ”Olen osa perhettä ja tärkeä” : lasten käsityksiä ja kokemuksia osallisuudesta perheessä Kasvatustiede Education 102 perheet osallisuus lapset (perheenjäsenet) lapsitutkimus
title ”Olen osa perhettä ja tärkeä” : lasten käsityksiä ja kokemuksia osallisuudesta perheessä
title_full ”Olen osa perhettä ja tärkeä” : lasten käsityksiä ja kokemuksia osallisuudesta perheessä
title_fullStr ”Olen osa perhettä ja tärkeä” : lasten käsityksiä ja kokemuksia osallisuudesta perheessä ”Olen osa perhettä ja tärkeä” : lasten käsityksiä ja kokemuksia osallisuudesta perheessä
title_full_unstemmed ”Olen osa perhettä ja tärkeä” : lasten käsityksiä ja kokemuksia osallisuudesta perheessä ”Olen osa perhettä ja tärkeä” : lasten käsityksiä ja kokemuksia osallisuudesta perheessä
title_short ”Olen osa perhettä ja tärkeä”
title_sort olen osa perhettä ja tärkeä lasten käsityksiä ja kokemuksia osallisuudesta perheessä
title_sub lasten käsityksiä ja kokemuksia osallisuudesta perheessä
title_txtP ”Olen osa perhettä ja tärkeä” : lasten käsityksiä ja kokemuksia osallisuudesta perheessä
topic Kasvatustiede Education 102 perheet osallisuus lapset (perheenjäsenet) lapsitutkimus
topic_facet 102 Education Kasvatustiede lapset (perheenjäsenet) lapsitutkimus osallisuus perheet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66428 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201911204941
work_keys_str_mv AT lindroosemmi olenosaperhettäjatärkeälastenkäsityksiäjakokemuksiaosallisuudestaperheessä