fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.author", "value": "Lohva, Anu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-11-19T12:33:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-11-19T12:33:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66426", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Nykyp\u00e4iv\u00e4n yhteiskunnassa sujuvan lukutaidon merkitys on noussut yh\u00e4 keskeisemm\u00e4ksi arjessa selviytymisen taidoksi. Sujuvalla lukemisella tarkoitetaan tarkkaa, nopeaa ja automatisoitunutta sanojen ja tekstin lukemista. Lukusujuvuuden kehittyminen edellytt\u00e4\u00e4 peruslukutaidon eri osa-alueiden vaivatonta hallintaa ja l\u00e4hes kaikki suomalaislapset oppivat tarkan ja kokoavan lukutaidon viimeist\u00e4\u00e4n ensimm\u00e4isen luokan aikana. Lukutaidon haasteet ja erot lukutaidon kehittymisess\u00e4 alkavatkin n\u00e4ky\u00e4 usein vasta toisella luokalla, jolloin lukemisen sujumattomuus tekee lukemisesta hidasta ja ty\u00f6l\u00e4st\u00e4. Lukusujuvuuden yksil\u00f6llisten kehityspolkujen tunteminen ja lukuvaikeuksien varhainen tunnistaminen ovat olennaisessa osassa haasteiden ennaltaehk\u00e4isemisess\u00e4 ja t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella lukusujuvuuden kehityst\u00e4 ensimm\u00e4iselt\u00e4 kolmannelle luokalle. Lis\u00e4ksi tutkimuksen mielenkiinto kohdistui sukupuolten v\u00e4lisiin eroihin ja lukusujuvuudeltaan heikkojen oppilaiden yksil\u00f6llisiin kehitystrendeihin. Aikaisemmasta tutkimuksesta huolimatta lukusujuvuuden taustamekanismeja tunne-taan viel\u00e4 heikosti, ja t\u00e4m\u00e4 tutkimus pyrkii osaltaan selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n ty\u00f6muistin ja lukusujuvuuden yhteytt\u00e4. Tutkimuksessa k\u00e4ytettiin FLARE-pitkitt\u00e4istutkimuksessa ker\u00e4tty\u00e4 aineistoa ja tutkimukseen osallistui 156\u2013190 oppilasta. Tuloksia tarkasteltiin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 analyysimenetelmin\u00e4 toistomittausten varianssianalyysi\u00e4, Pearsonin-korrelaatiokertoimia sek\u00e4 ristiintaulukointia. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 lukutaidon ja ty\u00f6muistin kehitystrendi on nouseva ensimm\u00e4iselt\u00e4 luokalta kolmannelle luokalle, kehityksen ollessa ensimm\u00e4isen ja toisen luokan v\u00e4lill\u00e4 nopeampaa kuin toisen ja kol-mannen luokan v\u00e4lill\u00e4. Tytt\u00f6jen ja poikien kehitystrendeiss\u00e4 ei ollut eroa. Ty\u00f6muistin kehitys noudatti samalaista kehitystrendi\u00e4 kuin lukusujuvuuden, eik\u00e4 kehitystrendiss\u00e4 ollut sukupuolten v\u00e4lisi\u00e4 eroja. Ty\u00f6muisti selitti lukusujuvuuden kehityst\u00e4 kaikilla luokka-asteilla, ollen tyt\u00f6ill\u00e4 poikia vahvemmin yhteydess\u00e4 lukusujuvuuden vaihteluun. Heikkoihin lukijoihin ja korkeimpaan riskiryhm\u00e4\u00e4n kuuluvien oppilaiden kehitystrendit olivat koko ryhm\u00e4n tavoin nousevia, mutta ryhm\u00e4n sis\u00e4inen kehitys pysyi heikoimmalla tasolla kaikilla mittausv\u00e4leill\u00e4 ja ryhm\u00e4n sis\u00e4iset yksil\u00f6lliset erot olivat suuria. Riskiryhm\u00e4\u00e4n kuuluvien oppilaiden lukusujuvuuden kehityksell\u00e4 ja ty\u00f6muistin tasolla ei ollut yhteytt\u00e4, mutta ty\u00f6muistin taso kaikilla mittapisteill\u00e4 oli korkeimmassa riskiryhm\u00e4ss\u00e4 heikompi kuin koko aineistolla. Tulokset vahvistavat k\u00e4sityst\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 heikoimpien lukijoiden tukeminen on syyt\u00e4 aloittaa jo ensimm\u00e4isen luokan kev\u00e4\u00e4n\u00e4. Lis\u00e4ksi kolmannen luokan lukusujuvuuden nouseva kehitystrendi, my\u00f6s riskiryhm\u00e4ss\u00e4, vahvistaa k\u00e4sityst\u00e4 sujuvuuden harjoittelun merkityksest\u00e4 viel\u00e4 alkuopetuksen j\u00e4lkeen. Lukusujuvuuden ja ty\u00f6muistin vahva yhteys ensimm\u00e4iselt\u00e4 kolmannelle luokalla antaa aihetta kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota ty\u00f6muistin kehitykseen mahdollisimman varhain.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-11-19T12:33:54Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-11-19T12:33:54Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "87", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukusujuvuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lukusujuvuuden ja ty\u00f6muistin kehitys 1.\u20133. luokalla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201911194937", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuolierot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6muisti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|