Lukusujuvuuden ja työmuistin kehitys 1.–3. luokalla

Nykypäivän yhteiskunnassa sujuvan lukutaidon merkitys on noussut yhä keskeisemmäksi arjessa selviytymisen taidoksi. Sujuvalla lukemisella tarkoitetaan tarkkaa, nopeaa ja automatisoitunutta sanojen ja tekstin lukemista. Lukusujuvuuden kehittyminen edellyttää peruslukutaidon eri osa-alueiden vaivatont...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lohva, Anu
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66426
_version_ 1828193086441783296
author Lohva, Anu
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lohva, Anu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lohva, Anu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lohva, Anu
datasource_str_mv jyx
description Nykypäivän yhteiskunnassa sujuvan lukutaidon merkitys on noussut yhä keskeisemmäksi arjessa selviytymisen taidoksi. Sujuvalla lukemisella tarkoitetaan tarkkaa, nopeaa ja automatisoitunutta sanojen ja tekstin lukemista. Lukusujuvuuden kehittyminen edellyttää peruslukutaidon eri osa-alueiden vaivatonta hallintaa ja lähes kaikki suomalaislapset oppivat tarkan ja kokoavan lukutaidon viimeistään ensimmäisen luokan aikana. Lukutaidon haasteet ja erot lukutaidon kehittymisessä alkavatkin näkyä usein vasta toisella luokalla, jolloin lukemisen sujumattomuus tekee lukemisesta hidasta ja työlästä. Lukusujuvuuden yksilöllisten kehityspolkujen tunteminen ja lukuvaikeuksien varhainen tunnistaminen ovat olennaisessa osassa haasteiden ennaltaehkäisemisessä ja tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella lukusujuvuuden kehitystä ensimmäiseltä kolmannelle luokalle. Lisäksi tutkimuksen mielenkiinto kohdistui sukupuolten välisiin eroihin ja lukusujuvuudeltaan heikkojen oppilaiden yksilöllisiin kehitystrendeihin. Aikaisemmasta tutkimuksesta huolimatta lukusujuvuuden taustamekanismeja tunne-taan vielä heikosti, ja tämä tutkimus pyrkii osaltaan selvittämään työmuistin ja lukusujuvuuden yhteyttä. Tutkimuksessa käytettiin FLARE-pitkittäistutkimuksessa kerättyä aineistoa ja tutkimukseen osallistui 156–190 oppilasta. Tuloksia tarkasteltiin käyttämällä analyysimenetelminä toistomittausten varianssianalyysiä, Pearsonin-korrelaatiokertoimia sekä ristiintaulukointia. Tulokset osoittivat, että lukutaidon ja työmuistin kehitystrendi on nouseva ensimmäiseltä luokalta kolmannelle luokalle, kehityksen ollessa ensimmäisen ja toisen luokan välillä nopeampaa kuin toisen ja kol-mannen luokan välillä. Tyttöjen ja poikien kehitystrendeissä ei ollut eroa. Työmuistin kehitys noudatti samalaista kehitystrendiä kuin lukusujuvuuden, eikä kehitystrendissä ollut sukupuolten välisiä eroja. Työmuisti selitti lukusujuvuuden kehitystä kaikilla luokka-asteilla, ollen tytöillä poikia vahvemmin yhteydessä lukusujuvuuden vaihteluun. Heikkoihin lukijoihin ja korkeimpaan riskiryhmään kuuluvien oppilaiden kehitystrendit olivat koko ryhmän tavoin nousevia, mutta ryhmän sisäinen kehitys pysyi heikoimmalla tasolla kaikilla mittausväleillä ja ryhmän sisäiset yksilölliset erot olivat suuria. Riskiryhmään kuuluvien oppilaiden lukusujuvuuden kehityksellä ja työmuistin tasolla ei ollut yhteyttä, mutta työmuistin taso kaikilla mittapisteillä oli korkeimmassa riskiryhmässä heikompi kuin koko aineistolla. Tulokset vahvistavat käsitystä siitä, että heikoimpien lukijoiden tukeminen on syytä aloittaa jo ensimmäisen luokan keväänä. Lisäksi kolmannen luokan lukusujuvuuden nouseva kehitystrendi, myös riskiryhmässä, vahvistaa käsitystä sujuvuuden harjoittelun merkityksestä vielä alkuopetuksen jälkeen. Lukusujuvuuden ja työmuistin vahva yhteys ensimmäiseltä kolmannelle luokalla antaa aihetta kiinnittää huomiota työmuistin kehitykseen mahdollisimman varhain.
first_indexed 2019-11-19T21:06:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Lohva, Anu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-11-19T12:33:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-11-19T12:33:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66426", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Nykyp\u00e4iv\u00e4n yhteiskunnassa sujuvan lukutaidon merkitys on noussut yh\u00e4 keskeisemm\u00e4ksi arjessa selviytymisen taidoksi. Sujuvalla lukemisella tarkoitetaan tarkkaa, nopeaa ja automatisoitunutta sanojen ja tekstin lukemista. Lukusujuvuuden kehittyminen edellytt\u00e4\u00e4 peruslukutaidon eri osa-alueiden vaivatonta hallintaa ja l\u00e4hes kaikki suomalaislapset oppivat tarkan ja kokoavan lukutaidon viimeist\u00e4\u00e4n ensimm\u00e4isen luokan aikana. Lukutaidon haasteet ja erot lukutaidon kehittymisess\u00e4 alkavatkin n\u00e4ky\u00e4 usein vasta toisella luokalla, jolloin lukemisen sujumattomuus tekee lukemisesta hidasta ja ty\u00f6l\u00e4st\u00e4. Lukusujuvuuden yksil\u00f6llisten kehityspolkujen tunteminen ja lukuvaikeuksien varhainen tunnistaminen ovat olennaisessa osassa haasteiden ennaltaehk\u00e4isemisess\u00e4 ja t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella lukusujuvuuden kehityst\u00e4 ensimm\u00e4iselt\u00e4 kolmannelle luokalle. Lis\u00e4ksi tutkimuksen mielenkiinto kohdistui sukupuolten v\u00e4lisiin eroihin ja lukusujuvuudeltaan heikkojen oppilaiden yksil\u00f6llisiin kehitystrendeihin. Aikaisemmasta tutkimuksesta huolimatta lukusujuvuuden taustamekanismeja tunne-taan viel\u00e4 heikosti, ja t\u00e4m\u00e4 tutkimus pyrkii osaltaan selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n ty\u00f6muistin ja lukusujuvuuden yhteytt\u00e4. Tutkimuksessa k\u00e4ytettiin FLARE-pitkitt\u00e4istutkimuksessa ker\u00e4tty\u00e4 aineistoa ja tutkimukseen osallistui 156\u2013190 oppilasta. Tuloksia tarkasteltiin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 analyysimenetelmin\u00e4 toistomittausten varianssianalyysi\u00e4, Pearsonin-korrelaatiokertoimia sek\u00e4 ristiintaulukointia. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 lukutaidon ja ty\u00f6muistin kehitystrendi on nouseva ensimm\u00e4iselt\u00e4 luokalta kolmannelle luokalle, kehityksen ollessa ensimm\u00e4isen ja toisen luokan v\u00e4lill\u00e4 nopeampaa kuin toisen ja kol-mannen luokan v\u00e4lill\u00e4. Tytt\u00f6jen ja poikien kehitystrendeiss\u00e4 ei ollut eroa. Ty\u00f6muistin kehitys noudatti samalaista kehitystrendi\u00e4 kuin lukusujuvuuden, eik\u00e4 kehitystrendiss\u00e4 ollut sukupuolten v\u00e4lisi\u00e4 eroja. Ty\u00f6muisti selitti lukusujuvuuden kehityst\u00e4 kaikilla luokka-asteilla, ollen tyt\u00f6ill\u00e4 poikia vahvemmin yhteydess\u00e4 lukusujuvuuden vaihteluun. Heikkoihin lukijoihin ja korkeimpaan riskiryhm\u00e4\u00e4n kuuluvien oppilaiden kehitystrendit olivat koko ryhm\u00e4n tavoin nousevia, mutta ryhm\u00e4n sis\u00e4inen kehitys pysyi heikoimmalla tasolla kaikilla mittausv\u00e4leill\u00e4 ja ryhm\u00e4n sis\u00e4iset yksil\u00f6lliset erot olivat suuria. Riskiryhm\u00e4\u00e4n kuuluvien oppilaiden lukusujuvuuden kehityksell\u00e4 ja ty\u00f6muistin tasolla ei ollut yhteytt\u00e4, mutta ty\u00f6muistin taso kaikilla mittapisteill\u00e4 oli korkeimmassa riskiryhm\u00e4ss\u00e4 heikompi kuin koko aineistolla. Tulokset vahvistavat k\u00e4sityst\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 heikoimpien lukijoiden tukeminen on syyt\u00e4 aloittaa jo ensimm\u00e4isen luokan kev\u00e4\u00e4n\u00e4. Lis\u00e4ksi kolmannen luokan lukusujuvuuden nouseva kehitystrendi, my\u00f6s riskiryhm\u00e4ss\u00e4, vahvistaa k\u00e4sityst\u00e4 sujuvuuden harjoittelun merkityksest\u00e4 viel\u00e4 alkuopetuksen j\u00e4lkeen. Lukusujuvuuden ja ty\u00f6muistin vahva yhteys ensimm\u00e4iselt\u00e4 kolmannelle luokalla antaa aihetta kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota ty\u00f6muistin kehitykseen mahdollisimman varhain.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-11-19T12:33:54Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-11-19T12:33:54Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "87", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukusujuvuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lukusujuvuuden ja ty\u00f6muistin kehitys 1.\u20133. luokalla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201911194937", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuolierot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6muisti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66426
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:29Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/832b352c-c61a-4160-a03e-bf24083a1cce\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201911194937.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lohva, Anu Lukusujuvuuden ja työmuistin kehitys 1.–3. luokalla lukusujuvuus Erityispedagogiikka Special Education 101 sukupuolierot alakoulu sukupuoli työmuisti lukutaito
title Lukusujuvuuden ja työmuistin kehitys 1.–3. luokalla
title_full Lukusujuvuuden ja työmuistin kehitys 1.–3. luokalla
title_fullStr Lukusujuvuuden ja työmuistin kehitys 1.–3. luokalla Lukusujuvuuden ja työmuistin kehitys 1.–3. luokalla
title_full_unstemmed Lukusujuvuuden ja työmuistin kehitys 1.–3. luokalla Lukusujuvuuden ja työmuistin kehitys 1.–3. luokalla
title_short Lukusujuvuuden ja työmuistin kehitys 1.–3. luokalla
title_sort lukusujuvuuden ja työmuistin kehitys 1 3 luokalla
title_txtP Lukusujuvuuden ja työmuistin kehitys 1.–3. luokalla
topic lukusujuvuus Erityispedagogiikka Special Education 101 sukupuolierot alakoulu sukupuoli työmuisti lukutaito
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education alakoulu lukusujuvuus lukutaito sukupuoli sukupuolierot työmuisti
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66426 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201911194937
work_keys_str_mv AT lohvaanu lukusujuvuudenjatyömuistinkehitys13luokalla