Matematiikan kielentäminen alkuopetuksessa

Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, kuinka alkuopetuksessa opetetaan matematiikkaa ja erityisesti, kuinka kielentämistä käytetään opetuksessa. Aihe nousi nykyisestä perusopetuksen opetussuunnitelmasta. Matematiikan kielentäminen toteuttaa hyvin matematiikan opetussuunnitelman sisältöjä ja menete...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Rasimus, Saana
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66420
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, kuinka alkuopetuksessa opetetaan matematiikkaa ja erityisesti, kuinka kielentämistä käytetään opetuksessa. Aihe nousi nykyisestä perusopetuksen opetussuunnitelmasta. Matematiikan kielentäminen toteuttaa hyvin matematiikan opetussuunnitelman sisältöjä ja menetelmiä. Tutkimuskysymykset 1. Kuinka alkuopetuksessa opetetaan matematiikkaa? 2. Mitä konkreettisia välineitä alkuopettajat käyttävät matematiikan opetuksessa? 3. Kuinka paljon kielentämistä käytetään matematiikan alkuopetuksessa? a. Vaikuttavatko työkokemus, valmistumisajankohta tai yliopisto, josta on valmistunut, kielentämisen käyttämiseen opetuksessa? Tutkimus on kvantitatiivinen tutkimus. Se tehtiin sähköisenä kyselytutkimuksena sähköpostilinkin kautta luokanopettajille, jotka työskentelivät alkuopetuksessa lukuvuonna 2018-2019. Kyselyyn vastasi 94, joista kaksi karsiutui pois heti alussa, sillä niissä ei ollutkaan vastauksia. Lopullisissa tuloksissa on mukana 92 vastausta. Tuloksia tulkittiin prosenttiluvuin, keskiarvoin, keskihajonnoin ja korrelaatioiden avulla. Tuloksista selviää, että vastaajat opettavat matematiikka alkuopetuksessa monipuolisesti. He käyttävät oppikirjoja ja konkreettisia välineitä. Kynäpaperi-työskentely on vähäisempää. Monelle kielentämisen käsite on vielä vieraampi.