Written stories of unscripted theatre understanding the voice of improvisation theatre literature

Tässä työssä tarkastellaan improvisoidun teatterin kirjallisia kuvauksia analysoimalla improvisaatiokirjallisuutta. Yhdysvaltalainen, brittiläinen ja suomalainen improvisaatiokirjallisuus on valittu tarkemman analyysin kohteeksi ja työn kautta pyritään lisäämään ymmärrystä näiden improvisaatiokulttu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kenttälä, Veera
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66419
Description
Summary:Tässä työssä tarkastellaan improvisoidun teatterin kirjallisia kuvauksia analysoimalla improvisaatiokirjallisuutta. Yhdysvaltalainen, brittiläinen ja suomalainen improvisaatiokirjallisuus on valittu tarkemman analyysin kohteeksi ja työn kautta pyritään lisäämään ymmärrystä näiden improvisaatiokulttuurien kirjallisten kuvausten eroista ja yhtäläisyyksistä. Kirjallisuutta tarkastellaan kolmella tasolla: kulttuuriset tekijät, genre ja kirjailijakohtaiset ominaispiirteet. Tutkimuksen avulla pyritään selvittämään, onko improvisaatiokirjallisuus universaalia, kulttuurikontekstin tai kirjallisen genren rajamaa vai kirjoittajakohtaisesti muotoutuvaa. Tutkimuksessa hyödynnettiin menetelmänä laadullista sisältöanalyysia, jonka avulla analysoitavista kirjoista etsittiin keskeiset teemat, joita tutkimuksessa lähemmin tarkastellaan. Jokaisesta kirjasta koottiin jokaiseen yksittäiseen teemaan liittyvät tekstikatkelmat, joiden pohjalta tehdyt havainnot yhdistettiin teemakohtaiseen kaikki kirjat kattavaan analyysiin. Tehdyn analyysin perusteella voitiin havaita joitain merkkejä kulttuurikontekstin ja genren vaikutuksesta kirjoittajan tyylillisiin valintoihin. Analysoidut kirjat osoittivat myös merkkejä siitä, että kirjoittajan oma tapa jäsentää improvisaatiota saattoi vaikuttaa kulttuurikontekstia enemmän tehtyihin tyylillisiin valintoihin kirjassa. Samoin huomattavaa oli se, että eri improvisaatiokulttuureita edustavilla kirjoittajilla oli yhteisiä kirjallisia innoittajia ja lähteitä. Näin ollen havaittavissa oli kulttuurikontekstit ylittäviä universaalimpia improvisaatiokulttuurisia tyylikeinoja ja ratkaisuja.