How salient is the notion of core vocabulary in English teaching in Finland?

Vieraiden kielten sanastoon liittyvää tutkimusta on maailmanlaajuisesti tehty melko paljon. Aiemmin toteutettu tutkimus on kuitenkin erittäin usein keskittynyt ainoastaan sanojen oppimiseen tai opettamiseen, ei niinkään itse sanoihin, tai siihen, mitkä niistä olisivat oppimisen kannalta hyödyllisimp...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Finne, Miso
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66407
_version_ 1826225804378374144
author Finne, Miso
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Finne, Miso Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Finne, Miso Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Finne, Miso
datasource_str_mv jyx
description Vieraiden kielten sanastoon liittyvää tutkimusta on maailmanlaajuisesti tehty melko paljon. Aiemmin toteutettu tutkimus on kuitenkin erittäin usein keskittynyt ainoastaan sanojen oppimiseen tai opettamiseen, ei niinkään itse sanoihin, tai siihen, mitkä niistä olisivat oppimisen kannalta hyödyllisimpiä. Tämän kandidaatin tutkielman tarkoituksena on paikata tätä puutetta. Tutkielman teoriataustan tärkeimpänä elementtinä toimii Ronald Carterin keskeisen sanaston käsite, jonka avulla pyritään spesifioimaan ne sanat, jotka ovat kussakin tutkittavassa kielessä yleisimpiä, ja joita myös käytetään määrittelemään muita, harvemmin ilmeneviä sanoja. Puolistrukturoitua haastatteluaineiston keruumenetelmää hyödyntävänä tutkimuksena sen keskeisimpänä tavoitteena oli selvittää Suomessa toimivien englannin kielen opettajien tietämystä oppilailleen opettamiensa sanojen hierarkiasta. Tutkimuksen myötä selvisi, että siihen osallistuneet opettajat eivät ole aiemmin juurikaan pohtineet syitä, miten tai miksi juuri tietyt sanat valikoituvat osaksi oppiainesta. Sanojen semanttisten keskinäisten suhteiden tarkastelemisen sijaan yläasteella annettavasta englannin kielen opetuksesta suurin osa keskittyy lukemiseen, kirjoittamiseen ja sanaston kääntämiseen. Koska tämä tutkimus on luonteeltaan laadullinen, niin tämän rinnalle olisi erittäin hyödyllistä tuottaa myös määrällistä tutkimusta.
first_indexed 2024-09-11T08:51:35Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sayers, Dave", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Finne, Miso", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-11-18T05:50:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-11-18T05:50:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66407", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Vieraiden kielten sanastoon liittyv\u00e4\u00e4 tutkimusta on maailmanlaajuisesti tehty melko paljon. Aiemmin toteutettu tutkimus on kuitenkin eritt\u00e4in usein keskittynyt ainoastaan sanojen oppimiseen tai opettamiseen, ei niink\u00e4\u00e4n itse sanoihin, tai siihen, mitk\u00e4 niist\u00e4 olisivat oppimisen kannalta hy\u00f6dyllisimpi\u00e4. T\u00e4m\u00e4n kandidaatin tutkielman tarkoituksena on paikata t\u00e4t\u00e4 puutetta. Tutkielman teoriataustan t\u00e4rkeimp\u00e4n\u00e4 elementtin\u00e4 toimii Ronald Carterin keskeisen sanaston k\u00e4site, jonka avulla pyrit\u00e4\u00e4n spesifioimaan ne sanat, jotka ovat kussakin tutkittavassa kieless\u00e4 yleisimpi\u00e4, ja joita my\u00f6s k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n m\u00e4\u00e4rittelem\u00e4\u00e4n muita, harvemmin ilmenevi\u00e4 sanoja. Puolistrukturoitua haastatteluaineiston keruumenetelm\u00e4\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4n\u00e4 tutkimuksena sen keskeisimp\u00e4n\u00e4 tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 Suomessa toimivien englannin kielen opettajien tiet\u00e4myst\u00e4 oppilailleen opettamiensa sanojen hierarkiasta. Tutkimuksen my\u00f6t\u00e4 selvisi, ett\u00e4 siihen osallistuneet opettajat eiv\u00e4t ole aiemmin juurikaan pohtineet syit\u00e4, miten tai miksi juuri tietyt sanat valikoituvat osaksi oppiainesta. Sanojen semanttisten keskin\u00e4isten suhteiden tarkastelemisen sijaan yl\u00e4asteella annettavasta englannin kielen opetuksesta suurin osa keskittyy lukemiseen, kirjoittamiseen ja sanaston k\u00e4\u00e4nt\u00e4miseen. Koska t\u00e4m\u00e4 tutkimus on luonteeltaan laadullinen, niin t\u00e4m\u00e4n rinnalle olisi eritt\u00e4in hy\u00f6dyllist\u00e4 tuottaa my\u00f6s m\u00e4\u00e4r\u00e4llist\u00e4 tutkimusta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-11-18T05:50:53Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-11-18T05:50:54Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "18", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "How salient is the notion of core vocabulary in English teaching in Finland?", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201911184911", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sanavarasto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "leksikologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teaching and instruction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vocabulary (knowledge)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lexicology", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66407
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:40Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/52f96f59-310b-4498-b3ef-abb4876bcde1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201911184911.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Finne, Miso How salient is the notion of core vocabulary in English teaching in Finland? Englannin kieli English 301 opetus sanavarasto englannin kieli leksikologia teaching and instruction vocabulary (knowledge) English language lexicology
title How salient is the notion of core vocabulary in English teaching in Finland?
title_full How salient is the notion of core vocabulary in English teaching in Finland?
title_fullStr How salient is the notion of core vocabulary in English teaching in Finland? How salient is the notion of core vocabulary in English teaching in Finland?
title_full_unstemmed How salient is the notion of core vocabulary in English teaching in Finland? How salient is the notion of core vocabulary in English teaching in Finland?
title_short How salient is the notion of core vocabulary in English teaching in Finland?
title_sort how salient is the notion of core vocabulary in english teaching in finland
title_txtP How salient is the notion of core vocabulary in English teaching in Finland?
topic Englannin kieli English 301 opetus sanavarasto englannin kieli leksikologia teaching and instruction vocabulary (knowledge) English language lexicology
topic_facet 301 Englannin kieli English English language englannin kieli leksikologia lexicology opetus sanavarasto teaching and instruction vocabulary (knowledge)
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66407 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201911184911
work_keys_str_mv AT finnemiso howsalientisthenotionofcorevocabularyinenglishteachinginfinland