Musiikintuntien merkitystä etsimässä kyselytutkimus musiikintuntien mielialavaikutuksesta yläkouluikäisillä

Tämä tutkielma käsittelee nimensä mukaisesti musiikin merkitystä nuorille. Tutkielmassa pyritään selvittämään, kokevatko yläkoulun oppilaat musiikintuntien vaikuttavan mielialaansa positiivisesti. Tutkielman teoreettinen pohja jakautuu kahteen pääteemaan, joista ensimmäinen käsittelee musiikin merki...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Asikainen, Essi
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66380
_version_ 1826225732771119104
author Asikainen, Essi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Asikainen, Essi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Asikainen, Essi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Asikainen, Essi
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkielma käsittelee nimensä mukaisesti musiikin merkitystä nuorille. Tutkielmassa pyritään selvittämään, kokevatko yläkoulun oppilaat musiikintuntien vaikuttavan mielialaansa positiivisesti. Tutkielman teoreettinen pohja jakautuu kahteen pääteemaan, joista ensimmäinen käsittelee musiikin merkitystä nuoren henkilökohtaisessa elämässä ja toinen tunteiden ja musiikin merkitystä koulussa nuoren oppimisen kannalta. Näiden kahden pääteeman yhteyttä peruskoulun musiikinopetukseen on aiheena tutkittu melko vähän, mutta niihin liittyviä aihealueita, kuten musiikillista minäkäsitystä, musiikin vaikutusta nuoren identiteettiin sekä yhteenkuuluvuuden tunnetta on tutkittu melko kattavasti. Tutkielmassa tarkasteltiin sitä, miten kokemukset musiikintunneista selittyvät sekä tuntikokemuksen osa-alueiden että nuorten oman arjen musiikinkuuntelukäyttäytymisen kautta. Tutkielma toteutettiin osana Jyväskylän yliopiston laajempaa OmaMusa-tutkimusta, johon osallistui kahdeksan Jyväskylän alueen yläkoulua. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin määrällistä kyselyä, joka tehtiin MuPsych -matkapuhelinsovelluksen avulla. Sovellus hyödyntää ESM-menetelmää (engl. experience sampling method), joka mahdollistaa tiedonkeruun koehenkilöiden arjessa mahdollisimman luonnollisesti. Sovelluksen kautta koehenkilöt vastasivat myös taustakyselyihin, joiden joukossa oli tämän tutkielman musiikintunteja koskevat kysymykset. Aineisto analysoitiin tilastollisia menetelmiä hyödyntäen (Pearsonin korrelaatiokerroin, ANOVA ja monitasoinen rakenneyhtälömallinnus). Tulosten mukaan enemmistö oppilaista koki musiikintuntien vaikuttavan mielialaansa positiivisesti. Tuntikokemuksen osa-alueista eniten tähän vaikutti heidän tunneilla kokemansa yhteenkuuluvuuden tunne. Musiikin kuuntelu musiikintunneilla oli suosittu työtapa, mutta tuloksissa nousi mielenkiintoisesti esiin sen vahvasti negatiivinen yhteys nuorten musiikin kuunteluun yksityiselämässä. Tämä voi kertoa musiikin kuuntelun yksityisestä luonteesta sekä murrosikäisen henkilökohtaisten musiikkimieltymysten ehdottomuudesta. Tulokset vahvistavat teoreettisen viitekehyksen tukemaa hypoteesia siitä, että musiikki on merkittävässä roolissa nuoren elämässä niin koulun musiikinopetuksen, tunteiden säätelyn kuin yhteenkuuluvuuden kokemisenkin kannalta.
first_indexed 2019-11-15T21:00:46Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Saarikallio, Suvi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Asikainen, Essi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-11-15T06:54:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-11-15T06:54:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66380", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkielma k\u00e4sittelee nimens\u00e4 mukaisesti musiikin merkityst\u00e4 nuorille. Tutkielmassa pyrit\u00e4\u00e4n selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, kokevatko yl\u00e4koulun oppilaat musiikintuntien vaikuttavan mielialaansa positiivisesti. Tutkielman teoreettinen pohja jakautuu kahteen p\u00e4\u00e4teemaan, joista ensimm\u00e4inen k\u00e4sittelee musiikin merkityst\u00e4 nuoren henkil\u00f6kohtaisessa el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 ja toinen tunteiden ja musiikin merkityst\u00e4 koulussa nuoren oppimisen kannalta. N\u00e4iden kahden p\u00e4\u00e4teeman yhteytt\u00e4 peruskoulun musiikinopetukseen on aiheena tutkittu melko v\u00e4h\u00e4n, mutta niihin liittyvi\u00e4 aihealueita, kuten musiikillista min\u00e4k\u00e4sityst\u00e4, musiikin vaikutusta nuoren identiteettiin sek\u00e4 yhteenkuuluvuuden tunnetta on tutkittu melko kattavasti. \n\nTutkielmassa tarkasteltiin sit\u00e4, miten kokemukset musiikintunneista selittyv\u00e4t sek\u00e4 tuntikokemuksen osa-alueiden ett\u00e4 nuorten oman arjen musiikinkuunteluk\u00e4ytt\u00e4ytymisen kautta. Tutkielma toteutettiin osana Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston laajempaa OmaMusa-tutkimusta, johon osallistui kahdeksan Jyv\u00e4skyl\u00e4n alueen yl\u00e4koulua. Aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llist\u00e4 kysely\u00e4, joka tehtiin MuPsych -matkapuhelinsovelluksen avulla. Sovellus hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 ESM-menetelm\u00e4\u00e4 (engl. experience sampling method), joka mahdollistaa tiedonkeruun koehenkil\u00f6iden arjessa mahdollisimman luonnollisesti. Sovelluksen kautta koehenkil\u00f6t vastasivat my\u00f6s taustakyselyihin, joiden joukossa oli t\u00e4m\u00e4n tutkielman musiikintunteja koskevat kysymykset. Aineisto analysoitiin tilastollisia menetelmi\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en (Pearsonin korrelaatiokerroin, ANOVA ja monitasoinen rakenneyht\u00e4l\u00f6mallinnus).\n\nTulosten mukaan enemmist\u00f6 oppilaista koki musiikintuntien vaikuttavan mielialaansa positiivisesti. Tuntikokemuksen osa-alueista eniten t\u00e4h\u00e4n vaikutti heid\u00e4n tunneilla kokemansa yhteenkuuluvuuden tunne. Musiikin kuuntelu musiikintunneilla oli suosittu ty\u00f6tapa, mutta tuloksissa nousi mielenkiintoisesti esiin sen vahvasti negatiivinen yhteys nuorten musiikin kuunteluun yksityisel\u00e4m\u00e4ss\u00e4. T\u00e4m\u00e4 voi kertoa musiikin kuuntelun yksityisest\u00e4 luonteesta sek\u00e4 murrosik\u00e4isen henkil\u00f6kohtaisten musiikkimieltymysten ehdottomuudesta. Tulokset vahvistavat teoreettisen viitekehyksen tukemaa hypoteesia siit\u00e4, ett\u00e4 musiikki on merkitt\u00e4v\u00e4ss\u00e4 roolissa nuoren el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 niin koulun musiikinopetuksen, tunteiden s\u00e4\u00e4telyn kuin yhteenkuuluvuuden kokemisenkin kannalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-11-15T06:54:16Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-11-15T06:54:16Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "57", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikillinen min\u00e4k\u00e4sitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tunteiden s\u00e4\u00e4tely", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikin kuuntelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Musiikintuntien merkityst\u00e4 etsim\u00e4ss\u00e4 : kyselytutkimus musiikintuntien mielialavaikutuksesta yl\u00e4kouluik\u00e4isill\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201911154884", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteenkuuluvuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mieliala", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuunteleminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66380
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:29Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/49a38324-f948-4965-a619-27e1060c6b0f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201911154884.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Asikainen, Essi Musiikintuntien merkitystä etsimässä : kyselytutkimus musiikintuntien mielialavaikutuksesta yläkouluikäisillä musiikillinen minäkäsitys tunteiden säätely musiikin kuuntelu Musiikkikasvatus Music Education 3052 yläkoululaiset yhteenkuuluvuus toimijuus musiikki mieliala kuunteleminen musiikkikasvatus
title Musiikintuntien merkitystä etsimässä : kyselytutkimus musiikintuntien mielialavaikutuksesta yläkouluikäisillä
title_full Musiikintuntien merkitystä etsimässä : kyselytutkimus musiikintuntien mielialavaikutuksesta yläkouluikäisillä
title_fullStr Musiikintuntien merkitystä etsimässä : kyselytutkimus musiikintuntien mielialavaikutuksesta yläkouluikäisillä Musiikintuntien merkitystä etsimässä : kyselytutkimus musiikintuntien mielialavaikutuksesta yläkouluikäisillä
title_full_unstemmed Musiikintuntien merkitystä etsimässä : kyselytutkimus musiikintuntien mielialavaikutuksesta yläkouluikäisillä Musiikintuntien merkitystä etsimässä : kyselytutkimus musiikintuntien mielialavaikutuksesta yläkouluikäisillä
title_short Musiikintuntien merkitystä etsimässä
title_sort musiikintuntien merkitystä etsimässä kyselytutkimus musiikintuntien mielialavaikutuksesta yläkouluikäisillä
title_sub kyselytutkimus musiikintuntien mielialavaikutuksesta yläkouluikäisillä
title_txtP Musiikintuntien merkitystä etsimässä : kyselytutkimus musiikintuntien mielialavaikutuksesta yläkouluikäisillä
topic musiikillinen minäkäsitys tunteiden säätely musiikin kuuntelu Musiikkikasvatus Music Education 3052 yläkoululaiset yhteenkuuluvuus toimijuus musiikki mieliala kuunteleminen musiikkikasvatus
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus kuunteleminen mieliala musiikillinen minäkäsitys musiikin kuuntelu musiikki musiikkikasvatus toimijuus tunteiden säätely yhteenkuuluvuus yläkoululaiset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66380 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201911154884
work_keys_str_mv AT asikainenessi musiikintuntienmerkitystäetsimässäkyselytutkimusmusiikintuntienmielialavaikutukses