Sie olet just hyvä tuollaisena! luokanopettajien käsityksiä oppilaan itsetunnon kehittymisen tukemisesta

Tässä tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajien käsityksiä itsetunnosta. Tarkoituksena on selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on oppilaan huonon itsetunnon tunnusmerkeistä sekä oppilaan itsetunnon kehittymisen tukemisesta koulun arjessa. Teoriaosuudessa perehdytään ensin minäkäsityk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nieminen, Reeta
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66362
_version_ 1826225682448908288
author Nieminen, Reeta
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nieminen, Reeta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nieminen, Reeta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nieminen, Reeta
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajien käsityksiä itsetunnosta. Tarkoituksena on selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on oppilaan huonon itsetunnon tunnusmerkeistä sekä oppilaan itsetunnon kehittymisen tukemisesta koulun arjessa. Teoriaosuudessa perehdytään ensin minäkäsityksen ja itsetunnon käsitteisiin, minkä jälkeen itsetuntoa ja sen kehittymisen tukemista tarkastellaan Borban itsetuntomallin näkökulmasta. Teoriaosuudessa tuodaan esille myös itsetunnon ulottuvuuksien sekä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden väliset yhteydet. Tutkimusaineiston muodostaa 26 luokanopettajan kirjoitelmaa, jotka analysoidaan kasvatustieteen piirissä kehitetyn fenomenografisen lähestymistavan avulla. Tutkimuksen tuloksena voidaan esittää, että opettajan on mahdollista tukea oppilaan itsetunnon kehittymistä. Tutkimustulokset osoittavat, että oppilaan huono itsetunto tulee esille oppilaan epävarmana ja häiritsevänä käyttäytymisenä. Huonon itsetunnon omaava oppilas ei usko itseensä ja hänen minäkäsityksensä on heikko. Luomalla turvallisen, hyväksyvän ja välittävän ilmapiirin, mahdollistamalla yksilöllisen oppimispolun sekä harjoittelemalla oppilaiden kanssa tunnetaitoja, voi opettaja tukea oppilaan itsetunnon kehittymistä. Tutkimuksessa nousee esiin huoli, että muutos oppilaan hyvinvoinnissa huomataan usein vasta silloin, kun oppilas voi jo huonosti. Koska oppilaan hyvinvoinnin muutosta ei pysty kukaan ennakoimaan, tulisi jokaiseen oppilaan huonon itsetunnon tunnusmerkkiin suhtautua vakavasti.
first_indexed 2024-09-11T08:48:53Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hakala, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nieminen, Reeta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-11-14T08:59:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-11-14T08:59:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66362", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 itsetunnosta. Tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 luokanopettajilla on oppilaan huonon itsetunnon tunnusmerkeist\u00e4 sek\u00e4 oppilaan itsetunnon kehittymisen tukemisesta koulun arjessa.\nTeoriaosuudessa perehdyt\u00e4\u00e4n ensin min\u00e4k\u00e4sityksen ja itsetunnon k\u00e4sitteisiin, mink\u00e4 j\u00e4lkeen itsetuntoa ja sen kehittymisen tukemista tarkastellaan Borban itsetuntomallin n\u00e4k\u00f6kulmasta. Teoriaosuudessa tuodaan esille my\u00f6s itsetunnon ulottuvuuksien sek\u00e4 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden v\u00e4liset yhteydet. Tutkimusaineiston muodostaa 26 luokanopettajan kirjoitelmaa, jotka analysoidaan kasvatustieteen piiriss\u00e4 kehitetyn fenomenografisen l\u00e4hestymistavan avulla. \nTutkimuksen tuloksena voidaan esitt\u00e4\u00e4, ett\u00e4 opettajan on mahdollista tukea oppilaan itsetunnon kehittymist\u00e4. Tutkimustulokset osoittavat, ett\u00e4 oppilaan huono itsetunto tulee esille oppilaan ep\u00e4varmana ja h\u00e4iritsev\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4ytymisen\u00e4. Huonon itsetunnon omaava oppilas ei usko itseens\u00e4 ja h\u00e4nen min\u00e4k\u00e4sityksens\u00e4 on heikko. Luomalla turvallisen, hyv\u00e4ksyv\u00e4n ja v\u00e4litt\u00e4v\u00e4n ilmapiirin, mahdollistamalla yksil\u00f6llisen oppimispolun sek\u00e4 harjoittelemalla oppilaiden kanssa tunnetaitoja, voi opettaja tukea oppilaan itsetunnon kehittymist\u00e4. \nTutkimuksessa nousee esiin huoli, ett\u00e4 muutos oppilaan hyvinvoinnissa huomataan usein vasta silloin, kun oppilas voi jo huonosti. Koska oppilaan hyvinvoinnin muutosta ei pysty kukaan ennakoimaan, tulisi jokaiseen oppilaan huonon itsetunnon tunnusmerkkiin suhtautua vakavasti.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-11-14T08:59:53Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-11-14T08:59:54Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "132", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sie olet just hyv\u00e4 tuollaisena! : luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 oppilaan itsetunnon kehittymisen tukemisesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201911144866", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsetunto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4kuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66362
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:11Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nieminen, Reeta Sie olet just hyvä tuollaisena! : luokanopettajien käsityksiä oppilaan itsetunnon kehittymisen tukemisesta Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 fenomenografia käsitykset oppilaat itsetunto minäkuva luokanopettajat
title Sie olet just hyvä tuollaisena! : luokanopettajien käsityksiä oppilaan itsetunnon kehittymisen tukemisesta
title_full Sie olet just hyvä tuollaisena! : luokanopettajien käsityksiä oppilaan itsetunnon kehittymisen tukemisesta
title_fullStr Sie olet just hyvä tuollaisena! : luokanopettajien käsityksiä oppilaan itsetunnon kehittymisen tukemisesta Sie olet just hyvä tuollaisena! : luokanopettajien käsityksiä oppilaan itsetunnon kehittymisen tukemisesta
title_full_unstemmed Sie olet just hyvä tuollaisena! : luokanopettajien käsityksiä oppilaan itsetunnon kehittymisen tukemisesta Sie olet just hyvä tuollaisena! : luokanopettajien käsityksiä oppilaan itsetunnon kehittymisen tukemisesta
title_short Sie olet just hyvä tuollaisena!
title_sort sie olet just hyvä tuollaisena luokanopettajien käsityksiä oppilaan itsetunnon kehittymisen tukemisesta
title_sub luokanopettajien käsityksiä oppilaan itsetunnon kehittymisen tukemisesta
title_txtP Sie olet just hyvä tuollaisena! : luokanopettajien käsityksiä oppilaan itsetunnon kehittymisen tukemisesta
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 fenomenografia käsitykset oppilaat itsetunto minäkuva luokanopettajat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education fenomenografia itsetunto käsitykset luokanopettajat minäkuva oppilaat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66362 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201911144866
work_keys_str_mv AT nieminenreeta sieoletjusthyvätuollaisenaluokanopettajienkäsityksiäoppilaanitsetunnonkehittymisen