The Vocational Meaning Survey -kyselyn soveltuvuus ja sovittaminen suomalaisen työelämä- ja uraohjauksen työvälineeksi

Tutkimuksen tarkoituksena oli pilotoida amerikkalainen The Vocational Meaning Survey -kysely (VMS) suomalaiseen kontekstiin ja selvittää, kuinka hyvin se sopii suomalaisen ura- ja työelämäohjauksen työvälineeksi. Työn merkitys ja täyttymys -kysely koostuu työn merkityksen ja työn täyttymyksen osa-al...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Pollari, Pinja, Vesterinen, Saana
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66344
_version_ 1828193085683662848
author Pollari, Pinja Vesterinen, Saana
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pollari, Pinja Vesterinen, Saana Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pollari, Pinja Vesterinen, Saana Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pollari, Pinja
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli pilotoida amerikkalainen The Vocational Meaning Survey -kysely (VMS) suomalaiseen kontekstiin ja selvittää, kuinka hyvin se sopii suomalaisen ura- ja työelämäohjauksen työvälineeksi. Työn merkitys ja täyttymys -kysely koostuu työn merkityksen ja työn täyttymyksen osa-alueista, jotka yhdessä mittaavat, mitä asioita ihmiset odottavat työltään ja kuinka hyvin nykyinen työ täyttää nämä odotukset. Tutkimuksen tarkoituksena oli lisäksi tutkia työelämä- ja uraohjauksen kentän toimijoiden kokemuksia täyttää kyselyä ja heidän käsityksiään sen käyttömahdollisuuksista sekä sovellutusideoista ohjausalalle. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena pilotoimalla VMS-kyselyä ja testaamalla sen toimivuutta työelämä- ja uraohjauksen toimijoilla fokusryhmähaastatteluin (4 ryhmää, joissa yhteensä 13 osallistujaa). Ensimmäiseksi tehtiin käännöstyö virallisen käännösprosessin ohjeiden mukaisesti. Toiseksi tehtiin fokusryhmähaastattelut ja kolmanneksi kerätty aineisto litteroitiin analysoitavaan muotoon. Tutkimuksen neljäs vaihe oli analyysi, jossa käytettiin aineistolähtöistä laadullista sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tulokset jakautuvat neljään osaan: kokemukset kyselyn täyttämisestä, sen käytettävyydestä, muokkausideat ja käyttömahdollisuudet sekä sovellusideat. Kyselyn täyttäminen kokemuksena jakautui kolmeen alateemaan: kriittiseen, vahvistavaan ja miellyttävään. Käytettävyyden osalta tulokseksi saatiin, että 11 osallistujaa eli 84,6 % koki kyselyn sopivan joko sellaisenaan tai muokattuna suomalaisen ohjausalan työvälineeksi. Muokkausideoita koskeva pääluokka muodostui lomaketeknisistä ja kulttuurikohtaisista muokkausideoista. Käyttömahdollisuuksia ja sovellutusideoita nähtiin olevan mahdollisuus käyttää kyselyä työelämässä tehtävässä ohjauksessa, ammatinvalintaan liittyvä ohjauksessa ja yleisesti ohjauksessa. VMS-kyselylle on siis jalansijaa suomalaisen ohjauksen kentällä ja sitä voidaan tässä tutkimuksessa saatujen tulosten pohjalta muokata edelleen toimivammaksi ja suomalaiseen kontekstiin vielä sopivammaksi.
first_indexed 2019-11-13T21:02:52Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rantanen, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pollari, Pinja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vesterinen, Saana", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-11-13T07:46:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-11-13T07:46:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66344", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli pilotoida amerikkalainen The Vocational Meaning Survey -kysely (VMS) suomalaiseen kontekstiin ja selvitt\u00e4\u00e4, kuinka hyvin se sopii suomalaisen ura- ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ohjauksen ty\u00f6v\u00e4lineeksi. Ty\u00f6n merkitys ja t\u00e4yttymys -kysely koostuu ty\u00f6n merkityksen ja ty\u00f6n t\u00e4yttymyksen osa-alueista, jotka yhdess\u00e4 mittaavat, mit\u00e4 asioita ihmiset odottavat ty\u00f6lt\u00e4\u00e4n ja kuinka hyvin nykyinen ty\u00f6 t\u00e4ytt\u00e4\u00e4 n\u00e4m\u00e4 odotukset. Tutkimuksen tarkoituksena oli lis\u00e4ksi tutkia ty\u00f6el\u00e4m\u00e4- ja uraohjauksen kent\u00e4n toimijoiden kokemuksia t\u00e4ytt\u00e4\u00e4 kysely\u00e4 ja heid\u00e4n k\u00e4sityksi\u00e4\u00e4n sen k\u00e4ytt\u00f6mahdollisuuksista sek\u00e4 sovellutusideoista ohjausalalle.\nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena pilotoimalla VMS-kysely\u00e4 ja testaamalla sen toimivuutta ty\u00f6el\u00e4m\u00e4- ja uraohjauksen toimijoilla fokusryhm\u00e4haastatteluin (4 ryhm\u00e4\u00e4, joissa yhteens\u00e4 13 osallistujaa). Ensimm\u00e4iseksi tehtiin k\u00e4\u00e4nn\u00f6sty\u00f6 virallisen k\u00e4\u00e4nn\u00f6sprosessin ohjeiden mukaisesti. Toiseksi tehtiin fokusryhm\u00e4haastattelut ja kolmanneksi ker\u00e4tty aineisto litteroitiin analysoitavaan muotoon. Tutkimuksen nelj\u00e4s vaihe oli analyysi, jossa k\u00e4ytettiin aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4.\nTutkimuksen tulokset jakautuvat nelj\u00e4\u00e4n osaan: kokemukset kyselyn t\u00e4ytt\u00e4misest\u00e4, sen k\u00e4ytett\u00e4vyydest\u00e4, muokkausideat ja k\u00e4ytt\u00f6mahdollisuudet sek\u00e4 sovellusideat. Kyselyn t\u00e4ytt\u00e4minen kokemuksena jakautui kolmeen alateemaan: kriittiseen, vahvistavaan ja miellytt\u00e4v\u00e4\u00e4n. K\u00e4ytett\u00e4vyyden osalta tulokseksi saatiin, ett\u00e4 11 osallistujaa eli 84,6 % koki kyselyn sopivan joko sellaisenaan tai muokattuna suomalaisen ohjausalan ty\u00f6v\u00e4lineeksi. Muokkausideoita koskeva p\u00e4\u00e4luokka muodostui lomaketeknisist\u00e4 ja kulttuurikohtaisista muokkausideoista. K\u00e4ytt\u00f6mahdollisuuksia ja sovellutusideoita n\u00e4htiin olevan mahdollisuus k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 kysely\u00e4 ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 teht\u00e4v\u00e4ss\u00e4 ohjauksessa, ammatinvalintaan liittyv\u00e4 ohjauksessa ja yleisesti ohjauksessa. VMS-kyselylle on siis jalansijaa suomalaisen ohjauksen kent\u00e4ll\u00e4 ja sit\u00e4 voidaan t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa saatujen tulosten pohjalta muokata edelleen toimivammaksi ja suomalaiseen kontekstiin viel\u00e4 sopivammaksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-11-13T07:46:13Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-11-13T07:46:13Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "100", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6n merkitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "merkityksellisyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "t\u00e4yttymys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "The Vocational Meaning Survey -kyselyn soveltuvuus ja sovittaminen suomalaisen ty\u00f6el\u00e4m\u00e4- ja uraohjauksen ty\u00f6v\u00e4lineeksi", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201911134856", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus (neuvonta ja opastus)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mielekkyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66344
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:00:59Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/47967782-8038-4e45-b9e6-cad9cf81cd2d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201911134856.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pollari, Pinja Vesterinen, Saana The Vocational Meaning Survey -kyselyn soveltuvuus ja sovittaminen suomalaisen työelämä- ja uraohjauksen työvälineeksi työn merkitys merkityksellisyys täyttymys Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 sisällönanalyysi ohjaus (neuvonta ja opastus) mielekkyys työ
title The Vocational Meaning Survey -kyselyn soveltuvuus ja sovittaminen suomalaisen työelämä- ja uraohjauksen työvälineeksi
title_full The Vocational Meaning Survey -kyselyn soveltuvuus ja sovittaminen suomalaisen työelämä- ja uraohjauksen työvälineeksi
title_fullStr The Vocational Meaning Survey -kyselyn soveltuvuus ja sovittaminen suomalaisen työelämä- ja uraohjauksen työvälineeksi The Vocational Meaning Survey -kyselyn soveltuvuus ja sovittaminen suomalaisen työelämä- ja uraohjauksen työvälineeksi
title_full_unstemmed The Vocational Meaning Survey -kyselyn soveltuvuus ja sovittaminen suomalaisen työelämä- ja uraohjauksen työvälineeksi The Vocational Meaning Survey -kyselyn soveltuvuus ja sovittaminen suomalaisen työelämä- ja uraohjauksen työvälineeksi
title_short The Vocational Meaning Survey -kyselyn soveltuvuus ja sovittaminen suomalaisen työelämä- ja uraohjauksen työvälineeksi
title_sort vocational meaning survey kyselyn soveltuvuus ja sovittaminen suomalaisen työelämä ja uraohjauksen työvälineeksi
title_txtP The Vocational Meaning Survey -kyselyn soveltuvuus ja sovittaminen suomalaisen työelämä- ja uraohjauksen työvälineeksi
topic työn merkitys merkityksellisyys täyttymys Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 sisällönanalyysi ohjaus (neuvonta ja opastus) mielekkyys työ
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education merkityksellisyys mielekkyys ohjaus (neuvonta ja opastus) sisällönanalyysi työ työn merkitys täyttymys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66344 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201911134856
work_keys_str_mv AT pollaripinja thevocationalmeaningsurveykyselynsoveltuvuusjasovittaminensuomalaisentyöelämäjaurao AT pollaripinja vocationalmeaningsurveykyselynsoveltuvuusjasovittaminensuomalaisentyöelämäjauraohja