”Vessamatikkaa ja taidokkaita lapsia” varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä matematiikasta ja matemaattisesta lahjakkuudesta

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä matematiikasta ja matemaattisesta lahjakkuudesta. Aihepiiriä on aikaisemmin tutkittu lähinnä koululaisilla, ja siten varhaiskasvatuksen kontekstista kaivataan lisää tietoa, etenkin kun varhaiskasvatuksen ohjaavat...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ahokas, Mari
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66318
_version_ 1828193085679468544
author Ahokas, Mari
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ahokas, Mari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ahokas, Mari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ahokas, Mari
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä matematiikasta ja matemaattisesta lahjakkuudesta. Aihepiiriä on aikaisemmin tutkittu lähinnä koululaisilla, ja siten varhaiskasvatuksen kontekstista kaivataan lisää tietoa, etenkin kun varhaiskasvatuksen ohjaavat asiakirjat ovat hiljan uudistuneet. Tämän laadullisen, fenomenografisen tutkimuksen tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2019 Etelä-Pohjanmaalla haas-tattelemalla kahdeksaa varhaiskasvatuksen opettajaa teemahaastattelun avulla. Aineisto analysoitiin fenomenografiselle lähestymistavalle tyypillisesti aineistolähtöisesti. Tutkimus osoitti, että matematiikka on vahvasti läsnä varhaiskasvatuksessa, integroituna kaikkeen tekemiseen niin, ettei sitä välttämättä aina edes tiedosteta. Matematiikasta ei kuitenkaan puhuta eikä sitä nosteta omaksi oppimisen alueekseen. Vaikka matematiikan arvostus on noussut uusien varhaiskasvatusta ohjaavien asiakirjojen myötä, sen asema verrattuna kielellisiin taitoihin on edelleen heikko. Esiopetuksessa matematiikasta tosin tehdään näkyvämpää. Tutkimuksen tulokset osoittivat myös, että matemaattisesta lah-jakkuudesta vaietaan ja opettajat käyttävät ensisijaisesti muita käsitteitä kuten osaava ja taidokas, kuvaillessaan matemaattisesti lahjakkaita lapsia. Lahjak-kaiden tukemiseen kaivattiinkin selkeämpää ohjeistusta. Opettajien käsityk-sissä matemaattisesti lahjakkaat lapset olivat lähes poikkeuksetta poikia. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että matematiikka varhaiskasvatuksessa vaatisi lisää ammatillista keskustelua ja toiminnan läpinäkyvyyteen panostamista. Matemaattisesti lahjakkaiden lasten huomioiminen varhaiskasvatuksessa on tasa-arvokysymys, jossa opettajan merkitys on suuri.
first_indexed 2019-11-12T21:13:31Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koivula, Merja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ahokas, Mari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-11-12T08:06:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-11-12T08:06:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66318", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella varhaiskasvatuksen opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 matematiikasta ja matemaattisesta lahjakkuudesta. Aihepiiri\u00e4 on aikaisemmin tutkittu l\u00e4hinn\u00e4 koululaisilla, ja siten varhaiskasvatuksen kontekstista kaivataan lis\u00e4\u00e4 tietoa, etenkin kun varhaiskasvatuksen ohjaavat asiakirjat ovat hiljan uudistuneet. T\u00e4m\u00e4n laadullisen, fenomenografisen tutkimuksen tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2019 Etel\u00e4-Pohjanmaalla haas-tattelemalla kahdeksaa varhaiskasvatuksen opettajaa teemahaastattelun avulla. Aineisto analysoitiin fenomenografiselle l\u00e4hestymistavalle tyypillisesti aineistol\u00e4ht\u00f6isesti. \nTutkimus osoitti, ett\u00e4 matematiikka on vahvasti l\u00e4sn\u00e4 varhaiskasvatuksessa, integroituna kaikkeen tekemiseen niin, ettei sit\u00e4 v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 aina edes tiedosteta. Matematiikasta ei kuitenkaan puhuta eik\u00e4 sit\u00e4 nosteta omaksi oppimisen alueekseen. Vaikka matematiikan arvostus on noussut uusien varhaiskasvatusta ohjaavien asiakirjojen my\u00f6t\u00e4, sen asema verrattuna kielellisiin taitoihin on edelleen heikko. Esiopetuksessa matematiikasta tosin tehd\u00e4\u00e4n n\u00e4kyv\u00e4mp\u00e4\u00e4. Tutkimuksen tulokset osoittivat my\u00f6s, ett\u00e4 matemaattisesta lah-jakkuudesta vaietaan ja opettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t ensisijaisesti muita k\u00e4sitteit\u00e4 kuten osaava ja taidokas, kuvaillessaan matemaattisesti lahjakkaita lapsia. Lahjak-kaiden tukemiseen kaivattiinkin selke\u00e4mp\u00e4\u00e4 ohjeistusta. Opettajien k\u00e4sityk-siss\u00e4 matemaattisesti lahjakkaat lapset olivat l\u00e4hes poikkeuksetta poikia. \nTutkimuksen perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 matematiikka varhaiskasvatuksessa vaatisi lis\u00e4\u00e4 ammatillista keskustelua ja toiminnan l\u00e4pin\u00e4kyvyyteen panostamista. Matemaattisesti lahjakkaiden lasten huomioiminen varhaiskasvatuksessa on tasa-arvokysymys, jossa opettajan merkitys on suuri.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-11-12T08:06:40Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-11-12T08:06:40Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "88", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dVessamatikkaa ja taidokkaita lapsia\u201d : varhaiskasvatuksen opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 matematiikasta ja matemaattisesta lahjakkuudesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201911124828", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattinen lahjakkuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66318
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:20Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7552fbaa-4510-4b76-bcc0-3b3937ca6f8a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201911124828.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ahokas, Mari ”Vessamatikkaa ja taidokkaita lapsia” : varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä matematiikasta ja matemaattisesta lahjakkuudesta Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 fenomenografia käsitykset matemaattinen lahjakkuus matematiikka matemaattiset taidot varhaiskasvatus opettajat
title ”Vessamatikkaa ja taidokkaita lapsia” : varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä matematiikasta ja matemaattisesta lahjakkuudesta
title_full ”Vessamatikkaa ja taidokkaita lapsia” : varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä matematiikasta ja matemaattisesta lahjakkuudesta
title_fullStr ”Vessamatikkaa ja taidokkaita lapsia” : varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä matematiikasta ja matemaattisesta lahjakkuudesta ”Vessamatikkaa ja taidokkaita lapsia” : varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä matematiikasta ja matemaattisesta lahjakkuudesta
title_full_unstemmed ”Vessamatikkaa ja taidokkaita lapsia” : varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä matematiikasta ja matemaattisesta lahjakkuudesta ”Vessamatikkaa ja taidokkaita lapsia” : varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä matematiikasta ja matemaattisesta lahjakkuudesta
title_short ”Vessamatikkaa ja taidokkaita lapsia”
title_sort vessamatikkaa ja taidokkaita lapsia varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä matematiikasta ja matemaattisesta lahjakkuudesta
title_sub varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä matematiikasta ja matemaattisesta lahjakkuudesta
title_txtP ”Vessamatikkaa ja taidokkaita lapsia” : varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä matematiikasta ja matemaattisesta lahjakkuudesta
topic Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 fenomenografia käsitykset matemaattinen lahjakkuus matematiikka matemaattiset taidot varhaiskasvatus opettajat
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus fenomenografia käsitykset matemaattinen lahjakkuus matemaattiset taidot matematiikka opettajat varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66318 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201911124828
work_keys_str_mv AT ahokasmari vessamatikkaajataidokkaitalapsiavarhaiskasvatuksenopettajienkäsityksiämatematiikastaj