”Ei semmosia yhden opiskelijan polkuja, vaan pieniä teitä” opinto-ohjaajien kokemuksia ammatillisen koulutuksen reformista

Tutkimuksen aiheena oli opinto-ohjaajien kokemukset 2018 alkuvuodesta voimaan astuneen ammatillisen koulutuksen reformin tuomista muutoksista. Tutkimuksessa haluttiin selvittää ammatillisessa koulutuksessa toimivien opinto- ohjaajien kokemuksia reformin tuomista merkittävimmistä muutoksista, ohjaaji...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Luume, Leila, Suokas, Elli-Noora
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66314
_version_ 1826225754303627264
author Luume, Leila Suokas, Elli-Noora
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Luume, Leila Suokas, Elli-Noora Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Luume, Leila Suokas, Elli-Noora Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Luume, Leila
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen aiheena oli opinto-ohjaajien kokemukset 2018 alkuvuodesta voimaan astuneen ammatillisen koulutuksen reformin tuomista muutoksista. Tutkimuksessa haluttiin selvittää ammatillisessa koulutuksessa toimivien opinto- ohjaajien kokemuksia reformin tuomista merkittävimmistä muutoksista, ohjaajien näkemystä opiskelijoihin tämänhetkisessä ammatillisessa koulutuksessa kohdistuvista odotuksista sekä ammattikoulun erilaisten opiskelijoiden valmiuksista vastata heihin kohdistuviin odotuksiin. Tutkimuksessa käytettiin laadullisia menetelmiä seuraten väljästi fenomenologis-hermeneuttisen epistemologian lähtökohtia, sillä tutkimuksen tarkoituksena on ollut tuoda esille kokemuksellista ulottuvuutta tutkittavana olevasta aiheesta. Aineistona olivat 12 opinto-ohjaajan haastattelut. Haastattelut on toteutettu puolistrukturoituina teemahaastatteluina ja ne on analysoitu temaattisella sisällönanalyysillä aineistolähtöisesti. Tutkimuskysymyksittäin analyysi tuotti seuraavat päätulokset. Ensimmäisessä tutkimuskysymyksessä opinto-ohjaajat nostivat merkittävimmiksi reformin tuomiksi muutoksiksi aikuisten ja nuorten koulutusten yhdistymisen sekä yksilöllisyyden merkityksen korostumisen. Toisessa tutkimuskysymyksessä opiskelijoihin kohdistuvien odotusten kuvauksissa muodostui kolme pääluokkaa: yksilöllisyys, vastuu ja vapaus. Kolmannessa tutkimuskysymyksessä kuvaukset opiskelijoiden valmiuksista eli kyvyistä, tarpeista ja haasteista vastata heihin kohdistuviin odotuksiin asettuivat luontevasti odotusten pääluokkien alle. Aikuiset ja nuoret kuitenkin muodostuivat aineistossa merkittävällä tavalla erityyppisiksi ja ainutlaatuisiksi omiksi ryhmikseen. Tutkimuksen diskussio-osassa tarkemman pohdinnan kohteeksi nostettiin opiskelijoihin kohdistuvat odotukset ja niitä peilattiin eritoten näkökulmasta, josta ne voivat mahdollisesti kertoa jotain siitä, mitä koulumaailmassa tai yhteiskunnassa laajemminkin tällä hetkellä arvotetaan ja arvostetaan. Lisäksi pohdittiin tarkemmin kysymystä yksilöllisyydestä ja yhteisöllisyydestä ja sitä miten nämä kaksi asettuvat tämän tutkimuksen tuloksissa merkittävään osaan ja jännitteiseen suhteeseen toistensa kanssa. Tutkimuksessa on nostettu esille näkökulmia myös siitä, millä tavoin yksilöllisyys ja yhteisöllisyys ovat mahdollisesti amisreformin kautta nousseet aiempaa vielä näkyvämmin esiin ja miten ne ovat laajemminkin asemoituneet tässä ajassa osaksi koulutuksen yleisiä päämääriä. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös kysymystä ammatillisen koulutuksen heterogeenisestä opiskelijoiden joukosta ja sitä miten tutkimuksessa esiin nousseet ammatillisen koulutuksen uudistuksen merkittävimmiksi koetut muutokset asettuivat suhteeseen nimenomaan aikuisten ja nuorten opiskelijoiden kanssa.
first_indexed 2019-11-12T21:13:31Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Parkkinen, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Luume, Leila", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Suokas, Elli-Noora", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-11-12T07:38:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-11-12T07:38:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66314", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen aiheena oli opinto-ohjaajien kokemukset 2018 alkuvuodesta voimaan astuneen ammatillisen koulutuksen reformin tuomista muutoksista. Tutkimuksessa haluttiin selvitt\u00e4\u00e4 ammatillisessa koulutuksessa toimivien opinto-\nohjaajien kokemuksia reformin tuomista merkitt\u00e4vimmist\u00e4 muutoksista, ohjaajien n\u00e4kemyst\u00e4 opiskelijoihin t\u00e4m\u00e4nhetkisess\u00e4 ammatillisessa koulutuksessa\n\nkohdistuvista odotuksista sek\u00e4 ammattikoulun erilaisten opiskelijoiden valmiuksista vastata heihin kohdistuviin odotuksiin.\n\nTutkimuksessa k\u00e4ytettiin laadullisia menetelmi\u00e4 seuraten v\u00e4lj\u00e4sti fenomenologis-hermeneuttisen epistemologian l\u00e4ht\u00f6kohtia, sill\u00e4 tutkimuksen tarkoituksena on ollut tuoda esille kokemuksellista ulottuvuutta tutkittavana olevasta aiheesta. Aineistona olivat 12 opinto-ohjaajan haastattelut. Haastattelut on toteutettu puolistrukturoituina teemahaastatteluina ja ne on analysoitu temaattisella\nsis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4 aineistol\u00e4ht\u00f6isesti.\n\nTutkimuskysymyksitt\u00e4in analyysi tuotti seuraavat p\u00e4\u00e4tulokset. Ensimm\u00e4isess\u00e4 tutkimuskysymyksess\u00e4 opinto-ohjaajat nostivat merkitt\u00e4vimmiksi reformin tuomiksi muutoksiksi aikuisten ja nuorten koulutusten yhdistymisen sek\u00e4\nyksil\u00f6llisyyden merkityksen korostumisen. Toisessa tutkimuskysymyksess\u00e4\nopiskelijoihin kohdistuvien odotusten kuvauksissa muodostui kolme p\u00e4\u00e4luokkaa: yksil\u00f6llisyys, vastuu ja vapaus. Kolmannessa tutkimuskysymyksess\u00e4 kuvaukset opiskelijoiden valmiuksista eli kyvyist\u00e4, tarpeista ja haasteista vastata\nheihin kohdistuviin odotuksiin asettuivat luontevasti odotusten p\u00e4\u00e4luokkien\nalle. Aikuiset ja nuoret kuitenkin muodostuivat aineistossa merkitt\u00e4v\u00e4ll\u00e4 tavalla\nerityyppisiksi ja ainutlaatuisiksi omiksi ryhmikseen.\nTutkimuksen diskussio-osassa tarkemman pohdinnan kohteeksi nostettiin\nopiskelijoihin kohdistuvat odotukset ja niit\u00e4 peilattiin eritoten n\u00e4k\u00f6kulmasta,\n\njosta ne voivat mahdollisesti kertoa jotain siit\u00e4, mit\u00e4 koulumaailmassa tai yhteiskunnassa laajemminkin t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 arvotetaan ja arvostetaan. Lis\u00e4ksi pohdittiin tarkemmin kysymyst\u00e4 yksil\u00f6llisyydest\u00e4 ja yhteis\u00f6llisyydest\u00e4 ja sit\u00e4 miten n\u00e4m\u00e4 kaksi asettuvat t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tuloksissa merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4n osaan ja j\u00e4nnitteiseen suhteeseen toistensa kanssa. Tutkimuksessa on nostettu esille n\u00e4k\u00f6kulmia my\u00f6s siit\u00e4, mill\u00e4 tavoin yksil\u00f6llisyys ja yhteis\u00f6llisyys ovat mahdollisesti amisreformin kautta nousseet aiempaa viel\u00e4 n\u00e4kyv\u00e4mmin esiin ja miten ne ovat laajemminkin asemoituneet t\u00e4ss\u00e4 ajassa osaksi koulutuksen yleisi\u00e4 p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4ri\u00e4. \nTutkimuksessa tarkasteltiin my\u00f6s kysymyst\u00e4 ammatillisen koulutuksen heterogeenisest\u00e4 opiskelijoiden joukosta ja sit\u00e4 miten tutkimuksessa esiin nousseet ammatillisen koulutuksen uudistuksen merkitt\u00e4vimmiksi koetut muutokset asettuivat suhteeseen nimenomaan aikuisten ja nuorten opiskelijoiden kanssa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-11-12T07:38:11Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-11-12T07:38:11Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "78", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "amisreformi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laadullinen tutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulutusuudistus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dEi semmosia yhden opiskelijan polkuja, vaan pieni\u00e4 teit\u00e4\u201d : opinto-ohjaajien kokemuksia ammatillisen koulutuksen reformista", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201911124825", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uudistukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66314
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:04Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/29f7692b-fb10-4a1e-9693-1b96e4651771\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201911124825.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Luume, Leila Suokas, Elli-Noora ”Ei semmosia yhden opiskelijan polkuja, vaan pieniä teitä” : opinto-ohjaajien kokemuksia ammatillisen koulutuksen reformista amisreformi laadullinen tutkimus koulutusuudistus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opinto-ohjaajat ammatillinen koulutus uudistukset
title ”Ei semmosia yhden opiskelijan polkuja, vaan pieniä teitä” : opinto-ohjaajien kokemuksia ammatillisen koulutuksen reformista
title_full ”Ei semmosia yhden opiskelijan polkuja, vaan pieniä teitä” : opinto-ohjaajien kokemuksia ammatillisen koulutuksen reformista
title_fullStr ”Ei semmosia yhden opiskelijan polkuja, vaan pieniä teitä” : opinto-ohjaajien kokemuksia ammatillisen koulutuksen reformista ”Ei semmosia yhden opiskelijan polkuja, vaan pieniä teitä” : opinto-ohjaajien kokemuksia ammatillisen koulutuksen reformista
title_full_unstemmed ”Ei semmosia yhden opiskelijan polkuja, vaan pieniä teitä” : opinto-ohjaajien kokemuksia ammatillisen koulutuksen reformista ”Ei semmosia yhden opiskelijan polkuja, vaan pieniä teitä” : opinto-ohjaajien kokemuksia ammatillisen koulutuksen reformista
title_short ”Ei semmosia yhden opiskelijan polkuja, vaan pieniä teitä”
title_sort ei semmosia yhden opiskelijan polkuja vaan pieniä teitä opinto ohjaajien kokemuksia ammatillisen koulutuksen reformista
title_sub opinto-ohjaajien kokemuksia ammatillisen koulutuksen reformista
title_txtP ”Ei semmosia yhden opiskelijan polkuja, vaan pieniä teitä” : opinto-ohjaajien kokemuksia ammatillisen koulutuksen reformista
topic amisreformi laadullinen tutkimus koulutusuudistus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opinto-ohjaajat ammatillinen koulutus uudistukset
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education amisreformi ammatillinen koulutus koulutusuudistus laadullinen tutkimus opinto-ohjaajat uudistukset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66314 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201911124825
work_keys_str_mv AT luumeleila eisemmosiayhdenopiskelijanpolkujavaanpieniäteitäopintoohjaajienkokemuksiaammatillisen