Consumers’ perceptions of credibility and authenticity of business-to-consumer (B2C) video testimonials

Suositusten merkitys organisaatioille on lisääntynyt huomiotaloudessa. Lisäksi kuluttajat vaativat organisaatioilta aiempaa enemmän aitoutta. Tositarinoita oikeista ihmisistä pidetään erityisen puoleensavetävinä. Asiakastarinat ovat paljon käytetty suositusten muoto. Niiden suosion on nähty johtuvan...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Uusitalo, Ilona
Muut tekijät: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66289
_version_ 1828193085665837056
author Uusitalo, Ilona
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Uusitalo, Ilona Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Uusitalo, Ilona Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Uusitalo, Ilona
datasource_str_mv jyx
description Suositusten merkitys organisaatioille on lisääntynyt huomiotaloudessa. Lisäksi kuluttajat vaativat organisaatioilta aiempaa enemmän aitoutta. Tositarinoita oikeista ihmisistä pidetään erityisen puoleensavetävinä. Asiakastarinat ovat paljon käytetty suositusten muoto. Niiden suosion on nähty johtuvan esimerkiksi siitä, että niillä on mahdollista viestiä organisaatioiden uskottavuudesta. Kuluttajille suunnattujen, videomuotoisten asiakastarinoiden aitoutta ja uskottavuutta ei kuitenkaan ole tutkittu paljoa. Aitouden ja uskottavuuden käsitteiden välisestä suhteesta ei myöskään vallitse yksimielisyyttä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka kuluttajat tulkitsevat videomuotoisten, kuluttajille suunnattujen asiakastarinoiden aitoutta ja uskottavuutta. Tutkimusaineisto kerättiin Amazon Mechanical Turk (MTurk) -sivustolla, jossa kuluttajia pyydettiin arvioimaan katsomiensa asiakastarinoiden aitoutta ja uskottavuutta. Avointen kysymysten vastaukset analysoitiin hyödyntämällä teemoittelua. Tutkimuksen tulokset osoittavat kuluttajien ymmärtävän aitouden ja uskottavuuden käsitteet samankaltaisina videomuotoisten asiakastarinoiden kontekstissa. Sen vuoksi tutkimuksessa muodostetut teemat nähdään sekä aitouden että uskottavuuden rakentajina. Pyydettäessä arvioimaan videomuotoisen asiakastarinan uskottavuutta ja aitoutta kuluttajat kiinnittivät eniten huomiota suosittelijaan. Siksi kolme viidestä tutkimuksessa muodostetuista teemoista liittyy suosittelijan aitouteen ja uskottavuuteen. Nämä teemat ovat nimeltään suosittelijan asiantuntemus, luotettavuus ja puoleensavetävyys. Teemat nimettiin aiemmassa tutkimuksessa määriteltyjen lähteen uskottavuuden osa-alueiden mukaan. Tutkimuksessa muodostettiin myös uudet aitoutta ja uskottavuutta rakentavat teemat nimeltä visuaaliset todisteet ja tarinat. Teema visuaaliset todisteet tarkoittaa videomuodon mahdollistamaa visuaalista tukea suosittelijan kertomukselle. Tukena voi toimia esimerkiksi videokatkelma, jolla suosittelija käyttää suosittelemaansa tuotetta. Tarinat viittaavat suosittelijoiden kertomuksiin esimerkiksi tekemistään ostopäätöksistä. Tutkimus esittelee kaksi uutta aitouden ja uskottavuuden rakentajaa: visuaaliset todisteet sekä tarinat. Lisäksi tulokset tukevat kirjallisuudessa aiemmin löydettyjä lähteen uskottavuuden ulottuvuuksia. Tutkimuksen tulokset auttavat viestinnän ja markkinoinnin ammattilaisia ymmärtämään syvällisemmin aitouden ja uskottavuuden käsitteitä videomuotoisten asiakastarinoiden yhteydessä ja hyödyntämään niitä asiakastarinoiden tuottamisessa. Tuloksia voi hyödyntää esimerkiksi sopivien suosittelijoiden valitsemisessa. Tuleva tutkimus voisi keskittyä aitouden ja uskottavuuden kokemuksiin hyödyntämällä laajempia aineistoja sekä määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Hyvä jatkotutkimuskohde olisi myös kulttuurierot aitouden ja uskovuuden kokemuksissa. The importance of recommendations for organisations has increased in the attention economy. Consumers are also increasingly demanding authenticity from organisations, and real stories about real people have been stated to be especially attractive. Customer testimonials are a widely used form of recommendations often published in story-form. The popularity of testimonials may result for instance from the fact that they may communicate about the credibility of organisations. However, the authenticity and credibility of business-to-consumer (B2C) video testimonials has not been widely studied. Furthermore, no consensus exists on how the concepts of authenticity and credibility relate to each other in this context. Therefore, the aim of this study is to explore consumers’ perceptions of authenticity and credibility of B2C video testimonials. The data of the study was collected using Amazon Mechanical Turk (MTurk) platform. In an online open-ended questionnaire, consumers were asked to watch a video testimonial and to evaluate its credibility and authenticity. The responses were analysed using thematic analysis. The results reveal that consumers tend to see the concepts of authenticity and credibility as rather similar to each other. Therefore, the themes generated in this study are constructors of both authenticity and credibility of B2C video testimonials. When asked to evaluate the credibility and authenticity of video testimonials, most consumers focused on the endorser in their evaluations. Therefore, three of the five themes generated in the study concern the endorser: endorser expertise, endorser trustworthiness, and endorser attractiveness. These themes were named according to dimensions of source credibility found in the existing literature. Other themes identified in the study were named visual evidence and stories. Visual evidence means support of credibility and authenticity derived from video extracts showing, for instance, endorsers using the products they are endorsing. Stories refer to stories told by endorsers for instance about their purchase decision making process. This study contributes to theory by introducing two new constructors of credibility and authenticity of video testimonials. These constructors are the themes of visual evidence and stories. In addition, the results support the three dimensions of source credibility commonly found in the literature. The results of this study may help communications and marketing practitioners to understand the concepts of credibility and authenticity more thoroughly in the context of video testimonials. In addition, the results may help in choosing suitable endorsers as well as in presenting the information in a way that is likely to be perceived as credible and authentic by consumers. Future studies could study the perceptions of authenticity and credibility of customer testimonials using more extensive data sets or quantitative methods. Possible cultural differences in the perceptions could also be studied.
first_indexed 2019-11-11T21:00:48Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Badham, Mark", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Uusitalo, Ilona", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-11-11T05:51:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-11-11T05:51:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66289", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suositusten merkitys organisaatioille on lis\u00e4\u00e4ntynyt huomiotaloudessa. Lis\u00e4ksi kuluttajat vaativat\norganisaatioilta aiempaa enemm\u00e4n aitoutta. Tositarinoita oikeista ihmisist\u00e4 pidet\u00e4\u00e4n erityisen\npuoleensavet\u00e4vin\u00e4. Asiakastarinat ovat paljon k\u00e4ytetty suositusten muoto. Niiden suosion on\nn\u00e4hty johtuvan esimerkiksi siit\u00e4, ett\u00e4 niill\u00e4 on mahdollista viesti\u00e4 organisaatioiden uskottavuudesta. Kuluttajille suunnattujen, videomuotoisten asiakastarinoiden aitoutta ja uskottavuutta ei\nkuitenkaan ole tutkittu paljoa. Aitouden ja uskottavuuden k\u00e4sitteiden v\u00e4lisest\u00e4 suhteesta ei my\u00f6sk\u00e4\u00e4n vallitse yksimielisyytt\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, kuinka kuluttajat\ntulkitsevat videomuotoisten, kuluttajille suunnattujen asiakastarinoiden aitoutta ja uskottavuutta.\nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin Amazon Mechanical Turk (MTurk) -sivustolla, jossa kuluttajia pyydettiin arvioimaan katsomiensa asiakastarinoiden aitoutta ja uskottavuutta. Avointen kysymysten\nvastaukset analysoitiin hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 teemoittelua. Tutkimuksen tulokset osoittavat kuluttajien\nymm\u00e4rt\u00e4v\u00e4n aitouden ja uskottavuuden k\u00e4sitteet samankaltaisina videomuotoisten asiakastarinoiden kontekstissa. Sen vuoksi tutkimuksessa muodostetut teemat n\u00e4hd\u00e4\u00e4n sek\u00e4 aitouden ett\u00e4\nuskottavuuden rakentajina. Pyydett\u00e4ess\u00e4 arvioimaan videomuotoisen asiakastarinan uskottavuutta ja aitoutta kuluttajat kiinnittiv\u00e4t eniten huomiota suosittelijaan. Siksi kolme viidest\u00e4 tutkimuksessa muodostetuista teemoista liittyy suosittelijan aitouteen ja uskottavuuteen. N\u00e4m\u00e4 teemat\novat nimelt\u00e4\u00e4n suosittelijan asiantuntemus, luotettavuus ja puoleensavet\u00e4vyys. Teemat nimettiin aiemmassa tutkimuksessa m\u00e4\u00e4riteltyjen l\u00e4hteen uskottavuuden osa-alueiden mukaan. Tutkimuksessa\nmuodostettiin my\u00f6s uudet aitoutta ja uskottavuutta rakentavat teemat nimelt\u00e4 visuaaliset todisteet\nja tarinat. Teema visuaaliset todisteet tarkoittaa videomuodon mahdollistamaa visuaalista tukea\nsuosittelijan kertomukselle. Tukena voi toimia esimerkiksi videokatkelma, jolla suosittelija k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 suosittelemaansa tuotetta. Tarinat viittaavat suosittelijoiden kertomuksiin esimerkiksi tekemist\u00e4\u00e4n ostop\u00e4\u00e4t\u00f6ksist\u00e4.\nTutkimus esittelee kaksi uutta aitouden ja uskottavuuden rakentajaa: visuaaliset todisteet sek\u00e4 tarinat. Lis\u00e4ksi tulokset tukevat kirjallisuudessa aiemmin l\u00f6ydettyj\u00e4 l\u00e4hteen uskottavuuden ulottuvuuksia. Tutkimuksen tulokset auttavat viestinn\u00e4n ja markkinoinnin ammattilaisia ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n syv\u00e4llisemmin aitouden ja uskottavuuden k\u00e4sitteit\u00e4 videomuotoisten asiakastarinoiden yhteydess\u00e4 ja hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n niit\u00e4 asiakastarinoiden tuottamisessa. Tuloksia voi hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 esimerkiksi sopivien suosittelijoiden valitsemisessa. Tuleva tutkimus voisi keskitty\u00e4 aitouden ja uskottavuuden kokemuksiin hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 laajempia aineistoja sek\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llisi\u00e4 tutkimusmenetelmi\u00e4.\nHyv\u00e4 jatkotutkimuskohde olisi my\u00f6s kulttuurierot aitouden ja uskovuuden kokemuksissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The importance of recommendations for organisations has increased in the attention economy.\nConsumers are also increasingly demanding authenticity from organisations, and real stories\nabout real people have been stated to be especially attractive. Customer testimonials are a widely\nused form of recommendations often published in story-form. The popularity of testimonials may\nresult for instance from the fact that they may communicate about the credibility of organisations.\nHowever, the authenticity and credibility of business-to-consumer (B2C) video testimonials has\nnot been widely studied. Furthermore, no consensus exists on how the concepts of authenticity\nand credibility relate to each other in this context. Therefore, the aim of this study is to explore\nconsumers\u2019 perceptions of authenticity and credibility of B2C video testimonials.\nThe data of the study was collected using Amazon Mechanical Turk (MTurk) platform. In an\nonline open-ended questionnaire, consumers were asked to watch a video testimonial and to evaluate\nits credibility and authenticity. The responses were analysed using thematic analysis. The\nresults reveal that consumers tend to see the concepts of authenticity and credibility as rather\nsimilar to each other. Therefore, the themes generated in this study are constructors of both authenticity\nand credibility of B2C video testimonials. When asked to evaluate the credibility and\nauthenticity of video testimonials, most consumers focused on the endorser in their evaluations.\nTherefore, three of the five themes generated in the study concern the endorser: endorser expertise,\nendorser trustworthiness, and endorser attractiveness. These themes were named according to dimensions\nof source credibility found in the existing literature. Other themes identified in the study\nwere named visual evidence and stories. Visual evidence means support of credibility and authenticity\nderived from video extracts showing, for instance, endorsers using the products they are endorsing.\nStories refer to stories told by endorsers for instance about their purchase decision making\nprocess.\nThis study contributes to theory by introducing two new constructors of credibility and authenticity\nof video testimonials. These constructors are the themes of visual evidence and stories. In addition,\nthe results support the three dimensions of source credibility commonly found in the literature.\nThe results of this study may help communications and marketing practitioners to understand\nthe concepts of credibility and authenticity more thoroughly in the context of video testimonials.\nIn addition, the results may help in choosing suitable endorsers as well as in presenting the\ninformation in a way that is likely to be perceived as credible and authentic by consumers. Future\nstudies could study the perceptions of authenticity and credibility of customer testimonials using\nmore extensive data sets or quantitative methods. Possible cultural differences in the perceptions\ncould also be studied.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-11-11T05:51:51Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-11-11T05:51:52Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "82", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "testimonials", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "endorsers", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Consumers\u2019 perceptions of credibility and authenticity of business-to-consumer (B2C) video testimonials", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201911114804", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Viestinn\u00e4n johtaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Corporate Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "business", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "500", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "2043", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uskottavuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "autenttisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "credibility", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "authenticity", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66289
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:01:33Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Uusitalo, Ilona Consumers’ perceptions of credibility and authenticity of business-to-consumer (B2C) video testimonials testimonials endorsers Viestinnän johtaminen Corporate Communication 2043 uskottavuus autenttisuus credibility authenticity
title Consumers’ perceptions of credibility and authenticity of business-to-consumer (B2C) video testimonials
title_full Consumers’ perceptions of credibility and authenticity of business-to-consumer (B2C) video testimonials
title_fullStr Consumers’ perceptions of credibility and authenticity of business-to-consumer (B2C) video testimonials Consumers’ perceptions of credibility and authenticity of business-to-consumer (B2C) video testimonials
title_full_unstemmed Consumers’ perceptions of credibility and authenticity of business-to-consumer (B2C) video testimonials Consumers’ perceptions of credibility and authenticity of business-to-consumer (B2C) video testimonials
title_short Consumers’ perceptions of credibility and authenticity of business-to-consumer (B2C) video testimonials
title_sort consumers perceptions of credibility and authenticity of business to consumer b2c video testimonials
title_txtP Consumers’ perceptions of credibility and authenticity of business-to-consumer (B2C) video testimonials
topic testimonials endorsers Viestinnän johtaminen Corporate Communication 2043 uskottavuus autenttisuus credibility authenticity
topic_facet 2043 Corporate Communication Viestinnän johtaminen autenttisuus authenticity credibility endorsers testimonials uskottavuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66289 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201911114804
work_keys_str_mv AT uusitaloilona consumersperceptionsofcredibilityandauthenticityofbusinesstoconsumerb2cvideotestim