Asiakkaiden käsitykset ja kokemukset hoitajien supportiivisesta vuorovaikutuksesta sosiaalinen tuki auttamiskeskustelussa

Tämän tutkielman tavoitteena on kuvata henkisesti kuormittavassa tilassa olleiden asiakkaiden kokemuksia ja käsityksiä hoitajan supportiivisesta vuorovaikutuksesta auttamiskeskustelussa. Tutkielmassa kuvataan sitä, millaisia kokemuksia ja käsityksiä asiakkailla on hoitajien antamasta tuesta kahdenke...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Henriksson, Karoliina
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66271
_version_ 1826225737863004160
author Henriksson, Karoliina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Henriksson, Karoliina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Henriksson, Karoliina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Henriksson, Karoliina
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tavoitteena on kuvata henkisesti kuormittavassa tilassa olleiden asiakkaiden kokemuksia ja käsityksiä hoitajan supportiivisesta vuorovaikutuksesta auttamiskeskustelussa. Tutkielmassa kuvataan sitä, millaisia kokemuksia ja käsityksiä asiakkailla on hoitajien antamasta tuesta kahdenkeskisissä keskustelutilanteissa. Aineisto kerättiin sähköisesti kirjoitustehtävän avulla, ja vastaajiksi etsittiin ihmisiä, jotka olivat kuormittavassa tilanteessa hakeneet terveydenhuollosta keskusteluapua. Aineisto koostui 35 eri vastauksesta, ja analyysi toteutettiin laadullisesti aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tulosten perusteella hoitajan supportiivisessa vuorovaikutuksessa merkitykselliseksi korostuu supportiivinen vuorovaikutusosaaminen. Hoitajien supportiivinen vuorovaikutusosaaminen parhaimmillaan tukee kuormittuneen ihmisen selviytymistä. Vastaajat näkevät tärkeänä, että hoitaja tukee asiakkaan avointa itsestäkertomista, toimii tavalla, jonka myötä asiakas tuntee itsensä hyväksytyksi sekä lisää asiakkaan ymmärrystä kuormittavasta tilanteesta. Haasteet hoitajien supportiivisessa vuorovaikutuksessa näkyvät supportiivisten vuorovaikutustaitojen puutteina tilanteissa, joissa asiakas ei koe tulevansa hyväksytyksi, joissa ilmenee tilannekohtaisia häiritseviä tekijöitä tai joissa asiakkaan ymmärrys kuormittavasta tilanteesta ei kasva. Jos hoitajalla ei ole riittävästi supportiivista vuorovaikutusosaamista, voi asiakas tulosten mukaan lopettaa avun hakemisen kokonaan. Tämä tutkimus vahvistaa supportiivisen vuorovaikutusosaamisen merkitystä osana auttamiskeskusteluja ja antaa terveydenhuollon toimijoille tietoa siitä, miten hoitajien koulutusta voitaisiin kehittää vuorovaikutusosaamisen suhteen. Olisi tärkeää, että koulutuksessa vahvistettaisiin vuorovaikutusosaamisen tiedollista ja teoreettista ymmärtämistä. Hoitajien on tärkeää saada monipuolista tietoa supportiivisen vuorovaikutuksen ominaisluonteesta auttamiskeskustelun kaltaisessa vuorovaikutustilanteessa. On myös hyvä kehittää hoitajien erilaisia supportiivisia vuorovaikutustaitoja, esimerkiksi kuuntelemisen ja nonverbaalisen vuorovaikutuksen taitoja.
first_indexed 2019-11-08T21:00:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Valkonen, Tarja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Henriksson, Karoliina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-11-08T11:00:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-11-08T11:00:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66271", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tavoitteena on kuvata henkisesti kuormittavassa tilassa olleiden asiakkaiden kokemuksia ja k\u00e4sityksi\u00e4 hoitajan supportiivisesta vuorovaikutuksesta auttamiskeskustelussa. Tutkielmassa kuvataan sit\u00e4, millaisia kokemuksia ja k\u00e4sityksi\u00e4 asiakkailla on hoitajien antamasta tuesta kahdenkeskisiss\u00e4 keskustelutilanteissa. Aineisto ker\u00e4ttiin s\u00e4hk\u00f6isesti kirjoitusteht\u00e4v\u00e4n avulla, ja vastaajiksi etsittiin ihmisi\u00e4, jotka olivat kuormittavassa tilanteessa hakeneet terveydenhuollosta keskusteluapua. Aineisto koostui 35 eri vastauksesta, ja analyysi toteutettiin laadullisesti aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla.\n\nTulosten perusteella hoitajan supportiivisessa vuorovaikutuksessa merkitykselliseksi korostuu supportiivinen vuorovaikutusosaaminen. Hoitajien supportiivinen vuorovaikutusosaaminen parhaimmillaan tukee kuormittuneen ihmisen selviytymist\u00e4. Vastaajat n\u00e4kev\u00e4t t\u00e4rke\u00e4n\u00e4, ett\u00e4 hoitaja tukee asiakkaan avointa itsest\u00e4kertomista, toimii tavalla, jonka my\u00f6t\u00e4 asiakas tuntee itsens\u00e4 hyv\u00e4ksytyksi sek\u00e4 lis\u00e4\u00e4 asiakkaan ymm\u00e4rryst\u00e4 kuormittavasta tilanteesta. Haasteet hoitajien supportiivisessa vuorovaikutuksessa n\u00e4kyv\u00e4t supportiivisten vuorovaikutustaitojen puutteina tilanteissa, joissa asiakas ei koe tulevansa hyv\u00e4ksytyksi, joissa ilmenee tilannekohtaisia h\u00e4iritsevi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 tai joissa asiakkaan ymm\u00e4rrys kuormittavasta tilanteesta ei kasva. Jos hoitajalla ei ole riitt\u00e4v\u00e4sti supportiivista vuorovaikutusosaamista, voi asiakas tulosten mukaan lopettaa avun hakemisen kokonaan.\n\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus vahvistaa supportiivisen vuorovaikutusosaamisen merkityst\u00e4 osana auttamiskeskusteluja ja antaa terveydenhuollon toimijoille tietoa siit\u00e4, miten hoitajien koulutusta voitaisiin kehitt\u00e4\u00e4 vuorovaikutusosaamisen suhteen. Olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ett\u00e4 koulutuksessa vahvistettaisiin vuorovaikutusosaamisen tiedollista ja teoreettista ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4. Hoitajien on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 saada monipuolista tietoa supportiivisen vuorovaikutuksen ominaisluonteesta auttamiskeskustelun kaltaisessa vuorovaikutustilanteessa. On my\u00f6s hyv\u00e4 kehitt\u00e4\u00e4 hoitajien erilaisia supportiivisia vuorovaikutustaitoja, esimerkiksi kuuntelemisen ja nonverbaalisen vuorovaikutuksen taitoja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-11-08T11:00:53Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-11-08T11:00:53Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "65", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "auttamiskeskustelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "supportiivinen vuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutusosaaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Asiakkaiden k\u00e4sitykset ja kokemukset hoitajien supportiivisesta vuorovaikutuksesta : sosiaalinen tuki auttamiskeskustelussa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201911084789", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Puheviestint\u00e4", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Speech Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3132", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "psyykkinen kuormittavuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "keskusteluapu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakkaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "selviytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hoitohenkil\u00f6st\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66271
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:41Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/095ca2a4-2909-4371-a120-1d81950addc4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201911084789.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Henriksson, Karoliina Asiakkaiden käsitykset ja kokemukset hoitajien supportiivisesta vuorovaikutuksesta : sosiaalinen tuki auttamiskeskustelussa auttamiskeskustelu supportiivinen vuorovaikutus vuorovaikutusosaaminen Puheviestintä Speech Communication 3132 viestintä psyykkinen kuormittavuus keskusteluapu vuorovaikutus asiakkaat selviytyminen tukeminen hoitohenkilöstö sosiaalinen tuki
title Asiakkaiden käsitykset ja kokemukset hoitajien supportiivisesta vuorovaikutuksesta : sosiaalinen tuki auttamiskeskustelussa
title_full Asiakkaiden käsitykset ja kokemukset hoitajien supportiivisesta vuorovaikutuksesta : sosiaalinen tuki auttamiskeskustelussa
title_fullStr Asiakkaiden käsitykset ja kokemukset hoitajien supportiivisesta vuorovaikutuksesta : sosiaalinen tuki auttamiskeskustelussa Asiakkaiden käsitykset ja kokemukset hoitajien supportiivisesta vuorovaikutuksesta : sosiaalinen tuki auttamiskeskustelussa
title_full_unstemmed Asiakkaiden käsitykset ja kokemukset hoitajien supportiivisesta vuorovaikutuksesta : sosiaalinen tuki auttamiskeskustelussa Asiakkaiden käsitykset ja kokemukset hoitajien supportiivisesta vuorovaikutuksesta : sosiaalinen tuki auttamiskeskustelussa
title_short Asiakkaiden käsitykset ja kokemukset hoitajien supportiivisesta vuorovaikutuksesta
title_sort asiakkaiden käsitykset ja kokemukset hoitajien supportiivisesta vuorovaikutuksesta sosiaalinen tuki auttamiskeskustelussa
title_sub sosiaalinen tuki auttamiskeskustelussa
title_txtP Asiakkaiden käsitykset ja kokemukset hoitajien supportiivisesta vuorovaikutuksesta : sosiaalinen tuki auttamiskeskustelussa
topic auttamiskeskustelu supportiivinen vuorovaikutus vuorovaikutusosaaminen Puheviestintä Speech Communication 3132 viestintä psyykkinen kuormittavuus keskusteluapu vuorovaikutus asiakkaat selviytyminen tukeminen hoitohenkilöstö sosiaalinen tuki
topic_facet 3132 Puheviestintä Speech Communication asiakkaat auttamiskeskustelu hoitohenkilöstö keskusteluapu psyykkinen kuormittavuus selviytyminen sosiaalinen tuki supportiivinen vuorovaikutus tukeminen viestintä vuorovaikutus vuorovaikutusosaaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66271 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201911084789
work_keys_str_mv AT henrikssonkaroliina asiakkaidenkäsityksetjakokemuksethoitajiensupportiivisestavuorovaikutuksesta