Onni-järjestelmän käytettävyysongelmat, kiertotavat ja niiden oppiminen

Teknologian käytettävyys vaikuttaa merkittävästi siihen, kuinka sujuvaa ihmisen ja teknologian välinen vuorovaikutus on. Työssä käytettävien tietojärjestelmien ja muiden teknologioiden odotetaan tukevan ja helpottavan työn suorittamista, mutta aina näin ei tapahdu, vaan järjestelmissä voi olla omina...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Petäistö, Tuija
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66239
_version_ 1828193085641719808
author Petäistö, Tuija
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Petäistö, Tuija Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Petäistö, Tuija Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Petäistö, Tuija
datasource_str_mv jyx
description Teknologian käytettävyys vaikuttaa merkittävästi siihen, kuinka sujuvaa ihmisen ja teknologian välinen vuorovaikutus on. Työssä käytettävien tietojärjestelmien ja muiden teknologioiden odotetaan tukevan ja helpottavan työn suorittamista, mutta aina näin ei tapahdu, vaan järjestelmissä voi olla ominaisuuksia, joiden vuoksi vuorovaikutus vaikeutuu tai jopa estyy. Käyttäjillä on näissä tilanteissa taipumus etsiä vaihtoehtoisia toimintatapoja, ns. kiertotapoja, ongelmien ja puutteiden ohittamiseksi. Kiertotapoja pidetään osoituksena järjestelmän vakavista käytettävyysongelmista, ja siksi niiden, ja etenkin niiden taustalla olevien ongelmien tunnistaminen on tärkeää, jotta järjestelmän suunnittelua voidaan paremmin ymmärtää ja kehittää. Tämän tutkimuksen kohteena oli Kelan perustoimeentulotuen käsittelyjärjestelmä, joka hyödyntää Kelan uutta Onni-etuusjärjestelmäalustaa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko Onni-järjestelmässä sellaisia käytettävyysongelmia, jotka aiheuttavat kiertotapoja, minkälaisia kiertotapoja esiintyy ja miten työntekijät ovat omaksuneet käyttämänsä kiertotavat. Kiertotapoja tarkasteltiin tutkimuksessa työntekijöiden näkökulmasta, keskittyen kiertotapojen tyyppeihin ja ongelmiin, jotka aiheuttavat niiden käytön. Oppimista tarkasteltiin Anders Banduran sosiaalis-kognitiivisen oppimisen eri muotojen näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin havainnoinnin, ääneen ajattelun ja teemahaastattelun yhdistelmänä työntekijöiden todellisessa työympäristössä maaliskuussa 2019. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Onni-järjestelmässä on useita vakavia käytettävyysongelmia. Työntekijät hyödynsivät ongelmakohdissa pääosin alemman tason kognitiivisia ratkaisuja, erityisesti tietokoneen kopioi ja liitä –toimintoja, säästääkseen työhön kuluvaa aikaa ja alentaakseen kognitiivista kuormitustaan. Lisäksi he hyödynsivät laajasti virallisia ohjeita, joita oli annettu tiedossa olevien järjestelmävirheiden vuoksi. Tutkimuksen havaintoja ja tuloksia voidaan näiltä osin hyödyntää Onni-järjestelmän kehittämiseen. Sen sijaan oppimisen osalta saadut tulokset olivat odotusten vastaisia ja edellyttävät vielä lisätutkimuksia. Työntekijöiden odotettiin oppivan kiertotapoja suoraa havainnointia käyttäen, mutta saatujen tulosten perusteella oppiminen tapahtui pääasiassa symbolisten mallien avulla. Usability is an integral part of human-technology interaction. In the work context, technologies such as information systems are expected to support and facilitate the performance of work. In some cases, certain properties of information systems may hinder, hamper or slow down the human-technology interaction. Users tend to seek strategies, aka workarounds, to overcome these defects or deficits in the design and its functionality. Workarounds are seen as serious challenges in accounting for usability problems of a system. Thus, it is important to identify workarounds, and more so the usability problems encouraging this behaviour, in order to understand and improve the system’s design. The case for this research was Kela’s information system for basic social assistance, which is part of Kela’s reformed benefit platform (Onni). The aim of the study was to discover as to whether or not there are serious usability flaws in Onni, how employees were managing with these, and how these (possible) workarounds were learned. In this study, workarounds were examined from the perspective of the employees. The study focused on the types of workarounds and antecedent blocks or obstacles that cause the adoption and usage of these workarounds. In the learning section, the study concentrated on different forms of social-cognitive learning, defined by Anders Bandura. The study was conducted with employees of basic social assistance in the real working context in March 2019. The methods used were a combination of observations, thinking aloud and theme interviews. The results reveal many serious usability problems in Onni. Employees used mostly lower-level cognitive behaviour, especially copy-paste, to work around them and decreasing the level of cognitive load. Moreover, they took advantage of many official guides given to known problems. The analysis of workarounds provided suggestions to redesign Onni-system. However, the results regarding the learning methods of workarounds were contrary to expectations and requires further research. Our study shows that learning by observing other employees does not significantly influence the learning of workarounds; learning seems to happen via symbolic models.
first_indexed 2019-11-07T21:01:12Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rousi, Rebekah", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pet\u00e4ist\u00f6, Tuija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-11-07T06:35:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-11-07T06:35:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66239", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Teknologian k\u00e4ytett\u00e4vyys vaikuttaa merkitt\u00e4v\u00e4sti siihen, kuinka sujuvaa ihmisen ja teknologian v\u00e4linen vuorovaikutus on. Ty\u00f6ss\u00e4 k\u00e4ytett\u00e4vien tietoj\u00e4rjestelmien ja muiden teknologioiden odotetaan tukevan ja helpottavan ty\u00f6n suorittamista, mutta aina n\u00e4in ei tapahdu, vaan j\u00e4rjestelmiss\u00e4 voi olla ominaisuuksia, joiden vuoksi vuorovaikutus vaikeutuu tai jopa estyy. K\u00e4ytt\u00e4jill\u00e4 on n\u00e4iss\u00e4 tilanteissa taipumus etsi\u00e4 vaihtoehtoisia toimintatapoja, ns. kiertotapoja, ongelmien ja puutteiden ohittamiseksi. Kiertotapoja pidet\u00e4\u00e4n osoituksena j\u00e4rjestelm\u00e4n vakavista k\u00e4ytett\u00e4vyysongelmista, ja siksi niiden, ja etenkin niiden taustalla olevien ongelmien tunnistaminen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, jotta j\u00e4rjestelm\u00e4n suunnittelua voidaan paremmin ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 ja kehitt\u00e4\u00e4. \nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen kohteena oli Kelan perustoimeentulotuen k\u00e4sittelyj\u00e4rjestelm\u00e4, joka hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 Kelan uutta Onni-etuusj\u00e4rjestelm\u00e4alustaa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, onko Onni-j\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4 sellaisia k\u00e4ytett\u00e4vyysongelmia, jotka aiheuttavat kiertotapoja, mink\u00e4laisia kiertotapoja esiintyy ja miten ty\u00f6ntekij\u00e4t ovat omaksuneet k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ns\u00e4 kiertotavat. Kiertotapoja tarkasteltiin tutkimuksessa ty\u00f6ntekij\u00f6iden n\u00e4k\u00f6kulmasta, keskittyen kiertotapojen tyyppeihin ja ongelmiin, jotka aiheuttavat niiden k\u00e4yt\u00f6n. Oppimista tarkasteltiin Anders Banduran sosiaalis-kognitiivisen oppimisen eri muotojen n\u00e4k\u00f6kulmasta. \nTutkimus toteutettiin havainnoinnin, \u00e4\u00e4neen ajattelun ja teemahaastattelun yhdistelm\u00e4n\u00e4 ty\u00f6ntekij\u00f6iden todellisessa ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 maaliskuussa 2019. Tutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 Onni-j\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4 on useita vakavia k\u00e4ytett\u00e4vyysongelmia. Ty\u00f6ntekij\u00e4t hy\u00f6dynsiv\u00e4t ongelmakohdissa p\u00e4\u00e4osin alemman tason kognitiivisia ratkaisuja, erityisesti tietokoneen kopioi ja liit\u00e4 \u2013toimintoja, s\u00e4\u00e4st\u00e4\u00e4kseen ty\u00f6h\u00f6n kuluvaa aikaa ja alentaakseen kognitiivista kuormitustaan. Lis\u00e4ksi he hy\u00f6dynsiv\u00e4t laajasti virallisia ohjeita, joita oli annettu tiedossa olevien j\u00e4rjestelm\u00e4virheiden vuoksi. Tutkimuksen havaintoja ja tuloksia voidaan n\u00e4ilt\u00e4 osin hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 Onni-j\u00e4rjestelm\u00e4n kehitt\u00e4miseen. Sen sijaan oppimisen osalta saadut tulokset olivat odotusten vastaisia ja edellytt\u00e4v\u00e4t viel\u00e4 lis\u00e4tutkimuksia. Ty\u00f6ntekij\u00f6iden odotettiin oppivan kiertotapoja suoraa havainnointia k\u00e4ytt\u00e4en, mutta saatujen tulosten perusteella oppiminen tapahtui p\u00e4\u00e4asiassa symbolisten mallien avulla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Usability is an integral part of human-technology interaction. In the work context, technologies such as information systems are expected to support and facilitate the performance of work. In some cases, certain properties of information systems may hinder, hamper or slow down the human-technology interaction. Users tend to seek strategies, aka workarounds, to overcome these defects or deficits in the design and its functionality. Workarounds are seen as serious challenges in accounting for usability problems of a system. Thus, it is important to identify workarounds, and more so the usability problems encouraging this behaviour, in order to understand and improve the system\u2019s design. \nThe case for this research was Kela\u2019s information system for basic social assistance, which is part of Kela\u2019s reformed benefit platform (Onni). The aim of the study was to discover as to whether or not there are serious usability flaws in Onni, how employees were managing with these, and how these (possible) workarounds were learned. In this study, workarounds were examined from the perspective of the employees. The study focused on the types of workarounds and antecedent blocks or obstacles that cause the adoption and usage of these workarounds. In the learning section, the study concentrated on different forms of social-cognitive learning, defined by Anders Bandura. \nThe study was conducted with employees of basic social assistance in the real working context in March 2019. The methods used were a combination of observations, thinking aloud and theme interviews. The results reveal many serious usability problems in Onni. Employees used mostly lower-level cognitive behaviour, especially copy-paste, to work around them and decreasing the level of cognitive load. Moreover, they took advantage of many official guides given to known problems. The analysis of workarounds provided suggestions to redesign Onni-system. However, the results regarding the learning methods of workarounds were contrary to expectations and requires further research. Our study shows that learning by observing other employees does not significantly influence the learning of workarounds; learning seems to happen via symbolic models.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-11-07T06:35:13Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-11-07T06:35:14Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "77", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4ytett\u00e4vyysongelmat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kiertotavat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Onni-j\u00e4rjestelm\u00e4n k\u00e4ytett\u00e4vyysongelmat, kiertotavat ja niiden oppiminen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201911074764", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kognitiotiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Cognitive Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietoj\u00e4rjestelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytett\u00e4vyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66239
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:13Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Petäistö, Tuija Onni-järjestelmän käytettävyysongelmat, kiertotavat ja niiden oppiminen käytettävyysongelmat kiertotavat Kognitiotiede Cognitive Science 601 tietojärjestelmät sosiaalinen oppiminen käytettävyys
title Onni-järjestelmän käytettävyysongelmat, kiertotavat ja niiden oppiminen
title_full Onni-järjestelmän käytettävyysongelmat, kiertotavat ja niiden oppiminen
title_fullStr Onni-järjestelmän käytettävyysongelmat, kiertotavat ja niiden oppiminen Onni-järjestelmän käytettävyysongelmat, kiertotavat ja niiden oppiminen
title_full_unstemmed Onni-järjestelmän käytettävyysongelmat, kiertotavat ja niiden oppiminen Onni-järjestelmän käytettävyysongelmat, kiertotavat ja niiden oppiminen
title_short Onni-järjestelmän käytettävyysongelmat, kiertotavat ja niiden oppiminen
title_sort onni järjestelmän käytettävyysongelmat kiertotavat ja niiden oppiminen
title_txtP Onni-järjestelmän käytettävyysongelmat, kiertotavat ja niiden oppiminen
topic käytettävyysongelmat kiertotavat Kognitiotiede Cognitive Science 601 tietojärjestelmät sosiaalinen oppiminen käytettävyys
topic_facet 601 Cognitive Science Kognitiotiede kiertotavat käytettävyys käytettävyysongelmat sosiaalinen oppiminen tietojärjestelmät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66239 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201911074764
work_keys_str_mv AT petäistötuija onnijärjestelmänkäytettävyysongelmatkiertotavatjaniidenoppiminen