Työntekijöiden kokemuksia tietojohtamisen merkityksestä työssä oppimiselle rakennusalalla

Tämän tutkimuksen tehtävänä oli tarkastella, miten työntekijät kokevat tietojohtamisen merkityksen työssä oppimiselleen eräässä rakennusalan organisaatiossa. Aihetta voidaan pitää tärkeänä ja ajankohtaisena, sillä tieto ja oppiminen on tieteellisessä keskustelussa usein liitetty työelämän muutokseen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nordling, Aku
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66236
_version_ 1826225719729979392
author Nordling, Aku
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nordling, Aku Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nordling, Aku Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nordling, Aku
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tehtävänä oli tarkastella, miten työntekijät kokevat tietojohtamisen merkityksen työssä oppimiselleen eräässä rakennusalan organisaatiossa. Aihetta voidaan pitää tärkeänä ja ajankohtaisena, sillä tieto ja oppiminen on tieteellisessä keskustelussa usein liitetty työelämän muutokseen. Tutkimusaihetta on aiemmin tutkittu paljon organisaation näkökulmasta, mutta tämän tutkimuksen kaltainen yksilöllinen lähestymistapa on jäänyt vähemmälle huomiolle. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena osana Jyväskylän yliopiston HeRMo-hanketta. Tutkimuksen aineisto koostui kahdestatoista teemahaastattelusta, ja aineiston analyysi toteutettiin laadullista sisällönanalyysia käyttäen. Tutkimustulosten mukaan työntekijät kuvaavat sekä tiedon että oppimisen olevan olennainen osa heidän päivittäistä työssä suoriutumistaan. Organisaatiossa esiintyykin monia formaaleja, nonformaaleja ja informaaleja oppimisen käytänteitä, jotka mahdollistavat tiedonkulun työntekijöiden oppimisen tueksi. Aineistosta on kuitenkin havaittavissa viestinnällisiä ja ajallisia haasteita, jotka luovat rajoitteita tiedonkululle ja työntekijöiden työssä oppimiselle. Tutkimustulokset ovat varsin yhteneviä aiempien tutkimusten kanssa. Tietojohtamisella näyttäisi olevan merkitystä sille, mitä ja miten työntekijät voivat oppia työssään. Etenkin hiljainen tieto näyttäytyy asiana, jolla on merkitystä työntekijöiden työssä oppimiselle. Työssä oppiminen tarvitseekin tuekseen rakenteita ja prosesseja, jotka mahdollistavat työntekijöiden pääsyn käsiksi erilaisiin tietovarantoihin omassa päivittäisessä työssään. Oppimista ja tietoa rajoittavat viestinnälliset ja ajalliset tekijät ovat pohjimmiltaan rakenteellisia ominaisuuksia, jolloin niihin voidaan myös vaikuttaa organisaatiotasolla.
first_indexed 2019-11-07T21:02:34Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Puolimatka, Tapio", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nordling, Aku", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-11-07T06:26:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-11-07T06:26:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66236", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli tarkastella, miten ty\u00f6ntekij\u00e4t kokevat tietojohtamisen merkityksen ty\u00f6ss\u00e4 oppimiselleen er\u00e4\u00e4ss\u00e4 rakennusalan organisaatiossa. Aihetta voidaan pit\u00e4\u00e4 t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 ja ajankohtaisena, sill\u00e4 tieto ja oppiminen on tieteellisess\u00e4 keskustelussa usein liitetty ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n muutokseen. Tutkimusaihetta on aiemmin tutkittu paljon organisaation n\u00e4k\u00f6kulmasta, mutta t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen kaltainen yksil\u00f6llinen l\u00e4hestymistapa on j\u00e4\u00e4nyt v\u00e4hemm\u00e4lle huomiolle. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena osana Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston HeRMo-hanketta. Tutkimuksen aineisto koostui kahdestatoista teemahaastattelusta, ja aineiston analyysi toteutettiin laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia k\u00e4ytt\u00e4en.\nTutkimustulosten mukaan ty\u00f6ntekij\u00e4t kuvaavat sek\u00e4 tiedon ett\u00e4 oppimisen olevan olennainen osa heid\u00e4n p\u00e4ivitt\u00e4ist\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 suoriutumistaan. Organisaatiossa esiintyykin monia formaaleja, nonformaaleja ja informaaleja oppimisen k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4, jotka mahdollistavat tiedonkulun ty\u00f6ntekij\u00f6iden oppimisen tueksi. Aineistosta on kuitenkin havaittavissa viestinn\u00e4llisi\u00e4 ja ajallisia haasteita, jotka luovat rajoitteita tiedonkululle ja ty\u00f6ntekij\u00f6iden ty\u00f6ss\u00e4 oppimiselle. \nTutkimustulokset ovat varsin yhtenevi\u00e4 aiempien tutkimusten kanssa. Tietojohtamisella n\u00e4ytt\u00e4isi olevan merkityst\u00e4 sille, mit\u00e4 ja miten ty\u00f6ntekij\u00e4t voivat oppia ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n. Etenkin hiljainen tieto n\u00e4ytt\u00e4ytyy asiana, jolla on merkityst\u00e4 ty\u00f6ntekij\u00f6iden ty\u00f6ss\u00e4 oppimiselle. Ty\u00f6ss\u00e4 oppiminen tarvitseekin tuekseen rakenteita ja prosesseja, jotka mahdollistavat ty\u00f6ntekij\u00f6iden p\u00e4\u00e4syn k\u00e4siksi erilaisiin tietovarantoihin omassa p\u00e4ivitt\u00e4isess\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n. Oppimista ja tietoa rajoittavat viestinn\u00e4lliset ja ajalliset tekij\u00e4t ovat pohjimmiltaan rakenteellisia ominaisuuksia, jolloin niihin voidaan my\u00f6s vaikuttaa organisaatiotasolla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-11-07T06:26:15Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-11-07T06:26:15Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "69", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tietojohtaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ty\u00f6ntekij\u00f6iden kokemuksia tietojohtamisen merkityksest\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 oppimiselle rakennusalalla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201911074761", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Aikuiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Adult Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rakennusala", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aineeton p\u00e4\u00e4oma", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tiet\u00e4myksenhallinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6ss\u00e4oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hiljainen tieto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6ntekij\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tieto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66236
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:02Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7865be7c-9e6d-4560-9e78-1f726fe5ed72\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201911074761.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nordling, Aku Työntekijöiden kokemuksia tietojohtamisen merkityksestä työssä oppimiselle rakennusalalla tietojohtaminen Aikuiskasvatus Adult Education 102 rakennusala aineeton pääoma tietämyksenhallinta työssäoppiminen hiljainen tieto työntekijät tieto
title Työntekijöiden kokemuksia tietojohtamisen merkityksestä työssä oppimiselle rakennusalalla
title_full Työntekijöiden kokemuksia tietojohtamisen merkityksestä työssä oppimiselle rakennusalalla
title_fullStr Työntekijöiden kokemuksia tietojohtamisen merkityksestä työssä oppimiselle rakennusalalla Työntekijöiden kokemuksia tietojohtamisen merkityksestä työssä oppimiselle rakennusalalla
title_full_unstemmed Työntekijöiden kokemuksia tietojohtamisen merkityksestä työssä oppimiselle rakennusalalla Työntekijöiden kokemuksia tietojohtamisen merkityksestä työssä oppimiselle rakennusalalla
title_short Työntekijöiden kokemuksia tietojohtamisen merkityksestä työssä oppimiselle rakennusalalla
title_sort työntekijöiden kokemuksia tietojohtamisen merkityksestä työssä oppimiselle rakennusalalla
title_txtP Työntekijöiden kokemuksia tietojohtamisen merkityksestä työssä oppimiselle rakennusalalla
topic tietojohtaminen Aikuiskasvatus Adult Education 102 rakennusala aineeton pääoma tietämyksenhallinta työssäoppiminen hiljainen tieto työntekijät tieto
topic_facet 102 Adult Education Aikuiskasvatus aineeton pääoma hiljainen tieto rakennusala tieto tietojohtaminen tietämyksenhallinta työntekijät työssäoppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66236 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201911074761
work_keys_str_mv AT nordlingaku työntekijöidenkokemuksiatietojohtamisenmerkityksestätyössäoppimisellerakennusalalla