Erityisluokanopettajien näkemyksiä kodin ja koulun yhteistyöstä

Tämän tutkimuksen tavoitteena on antaa tuoretta tietoa erityisluokanopettajien ajatuksista ja kokemuksista koskien kodin ja koulun välistä yhteistyötä. Tutkimuksessa selvitetään kodin ja koulun välisen yhteistyön haasteita, erilaisia keinoja sen toteutumiselle sekä sitä millaista onnistunut yhteisty...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Räsänen, Sara
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66101
_version_ 1826225696163233793
author Räsänen, Sara
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Räsänen, Sara Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Räsänen, Sara Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Räsänen, Sara
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena on antaa tuoretta tietoa erityisluokanopettajien ajatuksista ja kokemuksista koskien kodin ja koulun välistä yhteistyötä. Tutkimuksessa selvitetään kodin ja koulun välisen yhteistyön haasteita, erilaisia keinoja sen toteutumiselle sekä sitä millaista onnistunut yhteistyö on. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla keväällä 2019 ja siihen vastasi yhteensä 135 erityisluokanopettajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että eniten käytettyjä kodin ja koulun välisen kommunikoinnin keinoja ovat sähköinen Wilma, tekstiviestit sekä puhelut. Haasteiksi erityisluokanopettajat mainitsivat ajanpuutteen, vaikeuden saada yhteyttä vanhempiin, näkemyserot oppilaan tuen tarpeista sekä kodin ja koulun roolista, kulttuuri- ja kielierot, stressin ja lisäksi erillisen työpuhelimen puuttumisen koettiin asettavan haasteita yhteydenpidolle. Onnistuneeseen yhteistyöhön erityisluokanopettajat liittivät selkeästi neljä asiaa, joita olivat avoimuus ja läpinäkyvyys, riittävä viestintä, molemminpuolisuus ja yhteinen tavoite. Tutkimus tuo esille haasteiden sekä onnistuneen yhteistyön selkeää yhteyttä toisiinsa sekä niiden välistä ristiriitaa. Onnistunut yhteistyö vaatii toimiakseen yhteydenpitoa sekä yhteistyötä, joiden puuttuminen taas koetaan yhteistyön haasteena.
first_indexed 2019-10-30T21:02:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Puolimatka, Tapio", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "R\u00e4s\u00e4nen, Sara", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-10-30T06:37:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-10-30T06:37:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66101", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena on antaa tuoretta tietoa erityisluokanopettajien ajatuksista ja kokemuksista koskien kodin ja koulun v\u00e4list\u00e4 yhteisty\u00f6t\u00e4. Tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n kodin ja koulun v\u00e4lisen yhteisty\u00f6n haasteita, erilaisia keinoja sen toteutumiselle sek\u00e4 sit\u00e4 millaista onnistunut yhteisty\u00f6 on. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin s\u00e4hk\u00f6isen kyselylomakkeen avulla kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2019 ja siihen vastasi yhteens\u00e4 135 erityisluokanopettajaa. Aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en. Tutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 eniten k\u00e4ytettyj\u00e4 kodin ja koulun v\u00e4lisen kommunikoinnin keinoja ovat s\u00e4hk\u00f6inen Wilma, tekstiviestit sek\u00e4 puhelut. Haasteiksi erityisluokanopettajat mainitsivat ajanpuutteen, vaikeuden saada yhteytt\u00e4 vanhempiin, n\u00e4kemyserot oppilaan tuen tarpeista sek\u00e4 kodin ja koulun roolista, kulttuuri- ja kielierot, stressin ja lis\u00e4ksi erillisen ty\u00f6puhelimen puuttumisen koettiin asettavan haasteita yhteydenpidolle. Onnistuneeseen yhteisty\u00f6h\u00f6n erityisluokanopettajat liittiv\u00e4t selke\u00e4sti nelj\u00e4 asiaa, joita olivat avoimuus ja l\u00e4pin\u00e4kyvyys, riitt\u00e4v\u00e4 viestint\u00e4, molemminpuolisuus ja yhteinen tavoite. Tutkimus tuo esille haasteiden sek\u00e4 onnistuneen yhteisty\u00f6n selke\u00e4\u00e4 yhteytt\u00e4 toisiinsa sek\u00e4 niiden v\u00e4list\u00e4 ristiriitaa. Onnistunut yhteisty\u00f6 vaatii toimiakseen yhteydenpitoa sek\u00e4 yhteisty\u00f6t\u00e4, joiden puuttuminen taas koetaan yhteisty\u00f6n haasteena.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-10-30T06:37:19Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-10-30T06:37:19Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "53", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kodin ja koulun yhteisty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Erityisluokanopettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 kodin ja koulun yhteisty\u00f6st\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201910304666", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvatuskumppanuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66101
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:10Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/661d2e8c-563d-4a84-bf7b-f0db8824787c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201910304666.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Räsänen, Sara Erityisluokanopettajien näkemyksiä kodin ja koulun yhteistyöstä kodin ja koulun yhteistyö Erityispedagogiikka Special Education 101 vuorovaikutus kasvatuskumppanuus
title Erityisluokanopettajien näkemyksiä kodin ja koulun yhteistyöstä
title_full Erityisluokanopettajien näkemyksiä kodin ja koulun yhteistyöstä
title_fullStr Erityisluokanopettajien näkemyksiä kodin ja koulun yhteistyöstä Erityisluokanopettajien näkemyksiä kodin ja koulun yhteistyöstä
title_full_unstemmed Erityisluokanopettajien näkemyksiä kodin ja koulun yhteistyöstä Erityisluokanopettajien näkemyksiä kodin ja koulun yhteistyöstä
title_short Erityisluokanopettajien näkemyksiä kodin ja koulun yhteistyöstä
title_sort erityisluokanopettajien näkemyksiä kodin ja koulun yhteistyöstä
title_txtP Erityisluokanopettajien näkemyksiä kodin ja koulun yhteistyöstä
topic kodin ja koulun yhteistyö Erityispedagogiikka Special Education 101 vuorovaikutus kasvatuskumppanuus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education kasvatuskumppanuus kodin ja koulun yhteistyö vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66101 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201910304666
work_keys_str_mv AT räsänensara erityisluokanopettajiennäkemyksiäkodinjakoulunyhteistyöstä