Das Vorkommen der Genres und Scaffolding in Textproduktionsaufgaben Lehrwerkanalyse über Genres und über die Anleitung zur Arbeit mit den Genres

Kirjoittamisen opetus on yksi osa vieraan kielen opettamista. Kirjoittamista ja sen opettamista voi tarkastella eri näkökulmista ja eri teorioiden avulla. Tarkastelun kohteena voi olla yksinkertaisesti kirjoitustaito tai syvemmin tekstintuottaminen. Tässä laadullisessa sisällönanalyysin tutkimuksess...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vaittinen, Riikka
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:deu
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66092
_version_ 1828193085588242432
author Vaittinen, Riikka
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vaittinen, Riikka Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vaittinen, Riikka Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vaittinen, Riikka
datasource_str_mv jyx
description Kirjoittamisen opetus on yksi osa vieraan kielen opettamista. Kirjoittamista ja sen opettamista voi tarkastella eri näkökulmista ja eri teorioiden avulla. Tarkastelun kohteena voi olla yksinkertaisesti kirjoitustaito tai syvemmin tekstintuottaminen. Tässä laadullisessa sisällönanalyysin tutkimuksessa tarkasteltiin englannin ja saksan lukionoppikirjojen tekstintuottamistehtäviä. Tutkimuskohteina oli tehtävissä esiintyvät genret ja miten näiden genrejen käyttöä ohjataan, eli minkälaisia tuen (scaffolding) keinoja käytetään. Materiaalina tutkimukselle toimivat Sanoma Pro -kustantamon oppikirjat On Track ja Plan D, sekä Otava -kustantamon oppikirjasarja Magazin.de. Genrejen esiintymistä tarkasteltiin yleisellä tasolla, eikä tutkimuksen lähtökohtana ole verrata kieliä toisiinsa. Tulokset näyttävät, että genrejä esiintyy tekstintuottamistehtävissä laajasti, sillä yhteensä 20 genreä tunnistettiin tehtävistä. Genret jaettiin kolmeen eri genreperheeseen Rosen ja Martinin (2012) jaottelun mukaan: informoivaan, arvioivaan tai kuvainnolliseen/kertovaan genreperheeseen. Näistä selkeästi suurimmaksi genreperheeksi nousi informoiva genreperhe. Genrejen käyttöä ohjattiin myös monipuolisesti, vaikkakin suurta osaa tehtävistä ei tuettu kirjan avulla lainkaan. Tuki näiden tehtävien tekemiseen tulee siis todennäköisesti opettajalta. Genrejen ja tuen muotojen analyysin lisäksi, tutkimuksen pohdinnassa tuodaan esille kielten ja kustantajien välisiä eroja.
first_indexed 2024-09-11T08:50:05Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Vaittinen, Riikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-10-29T06:03:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-10-29T06:03:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66092", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kirjoittamisen opetus on yksi osa vieraan kielen opettamista. Kirjoittamista ja sen opettamista voi\ntarkastella eri n\u00e4k\u00f6kulmista ja eri teorioiden avulla. Tarkastelun kohteena voi olla yksinkertaisesti\nkirjoitustaito tai syvemmin tekstintuottaminen.\nT\u00e4ss\u00e4 laadullisessa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin tutkimuksessa tarkasteltiin englannin ja saksan lukionoppikirjojen\ntekstintuottamisteht\u00e4vi\u00e4. Tutkimuskohteina oli teht\u00e4viss\u00e4 esiintyv\u00e4t genret ja miten n\u00e4iden genrejen\nk\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ohjataan, eli mink\u00e4laisia tuen (scaffolding) keinoja k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n. Materiaalina tutkimukselle toimivat\nSanoma Pro -kustantamon oppikirjat On Track ja Plan D, sek\u00e4 Otava -kustantamon oppikirjasarja\nMagazin.de. Genrejen esiintymist\u00e4 tarkasteltiin yleisell\u00e4 tasolla, eik\u00e4 tutkimuksen l\u00e4ht\u00f6kohtana ole verrata\nkieli\u00e4 toisiinsa.\nTulokset n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t, ett\u00e4 genrej\u00e4 esiintyy tekstintuottamisteht\u00e4viss\u00e4 laajasti, sill\u00e4 yhteens\u00e4 20 genre\u00e4\ntunnistettiin teht\u00e4vist\u00e4. Genret jaettiin kolmeen eri genreperheeseen Rosen ja Martinin (2012) jaottelun\nmukaan: informoivaan, arvioivaan tai kuvainnolliseen/kertovaan genreperheeseen. N\u00e4ist\u00e4 selke\u00e4sti\nsuurimmaksi genreperheeksi nousi informoiva genreperhe. Genrejen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ohjattiin my\u00f6s\nmonipuolisesti, vaikkakin suurta osaa teht\u00e4vist\u00e4 ei tuettu kirjan avulla lainkaan. Tuki n\u00e4iden teht\u00e4vien\ntekemiseen tulee siis todenn\u00e4k\u00f6isesti opettajalta.\nGenrejen ja tuen muotojen analyysin lis\u00e4ksi, tutkimuksen pohdinnassa tuodaan esille kielten ja kustantajien\nv\u00e4lisi\u00e4 eroja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-10-29T06:03:30Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-10-29T06:03:31Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "99", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tekstintuottaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "scaffolding", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppikirjatutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Das Vorkommen der Genres und Scaffolding in Textproduktionsaufgaben : Lehrwerkanalyse \u00fcber Genres und \u00fcber die Anleitung zur Arbeit mit den Genres", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201910294653", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "genret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "saksan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66092
language deu
last_indexed 2025-03-31T20:03:02Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e7c52a06-297e-4a6f-a4e8-3342421a8cb1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201910294653.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vaittinen, Riikka Das Vorkommen der Genres und Scaffolding in Textproduktionsaufgaben : Lehrwerkanalyse über Genres und über die Anleitung zur Arbeit mit den Genres tekstintuottaminen scaffolding oppikirjatutkimus Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 oppikirjat genret saksan kieli
title Das Vorkommen der Genres und Scaffolding in Textproduktionsaufgaben : Lehrwerkanalyse über Genres und über die Anleitung zur Arbeit mit den Genres
title_full Das Vorkommen der Genres und Scaffolding in Textproduktionsaufgaben : Lehrwerkanalyse über Genres und über die Anleitung zur Arbeit mit den Genres
title_fullStr Das Vorkommen der Genres und Scaffolding in Textproduktionsaufgaben : Lehrwerkanalyse über Genres und über die Anleitung zur Arbeit mit den Genres Das Vorkommen der Genres und Scaffolding in Textproduktionsaufgaben : Lehrwerkanalyse über Genres und über die Anleitung zur Arbeit mit den Genres
title_full_unstemmed Das Vorkommen der Genres und Scaffolding in Textproduktionsaufgaben : Lehrwerkanalyse über Genres und über die Anleitung zur Arbeit mit den Genres Das Vorkommen der Genres und Scaffolding in Textproduktionsaufgaben : Lehrwerkanalyse über Genres und über die Anleitung zur Arbeit mit den Genres
title_short Das Vorkommen der Genres und Scaffolding in Textproduktionsaufgaben
title_sort das vorkommen der genres und scaffolding in textproduktionsaufgaben lehrwerkanalyse über genres und über die anleitung zur arbeit mit den genres
title_sub Lehrwerkanalyse über Genres und über die Anleitung zur Arbeit mit den Genres
title_txtP Das Vorkommen der Genres und Scaffolding in Textproduktionsaufgaben : Lehrwerkanalyse über Genres und über die Anleitung zur Arbeit mit den Genres
topic tekstintuottaminen scaffolding oppikirjatutkimus Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 oppikirjat genret saksan kieli
topic_facet 308 German Language and Culture Saksan kieli ja kulttuuri genret oppikirjat oppikirjatutkimus saksan kieli scaffolding tekstintuottaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66092 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201910294653
work_keys_str_mv AT vaittinenriikka dasvorkommendergenresundscaffoldingintextproduktionsaufgabenlehrwerkanalyseuberg