Das Vorkommen der Genres und Scaffolding in Textproduktionsaufgaben Lehrwerkanalyse über Genres und über die Anleitung zur Arbeit mit den Genres

Kirjoittamisen opetus on yksi osa vieraan kielen opettamista. Kirjoittamista ja sen opettamista voi tarkastella eri näkökulmista ja eri teorioiden avulla. Tarkastelun kohteena voi olla yksinkertaisesti kirjoitustaito tai syvemmin tekstintuottaminen. Tässä laadullisessa sisällönanalyysin tutkimuksess...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vaittinen, Riikka
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:deu
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66092
Description
Summary:Kirjoittamisen opetus on yksi osa vieraan kielen opettamista. Kirjoittamista ja sen opettamista voi tarkastella eri näkökulmista ja eri teorioiden avulla. Tarkastelun kohteena voi olla yksinkertaisesti kirjoitustaito tai syvemmin tekstintuottaminen. Tässä laadullisessa sisällönanalyysin tutkimuksessa tarkasteltiin englannin ja saksan lukionoppikirjojen tekstintuottamistehtäviä. Tutkimuskohteina oli tehtävissä esiintyvät genret ja miten näiden genrejen käyttöä ohjataan, eli minkälaisia tuen (scaffolding) keinoja käytetään. Materiaalina tutkimukselle toimivat Sanoma Pro -kustantamon oppikirjat On Track ja Plan D, sekä Otava -kustantamon oppikirjasarja Magazin.de. Genrejen esiintymistä tarkasteltiin yleisellä tasolla, eikä tutkimuksen lähtökohtana ole verrata kieliä toisiinsa. Tulokset näyttävät, että genrejä esiintyy tekstintuottamistehtävissä laajasti, sillä yhteensä 20 genreä tunnistettiin tehtävistä. Genret jaettiin kolmeen eri genreperheeseen Rosen ja Martinin (2012) jaottelun mukaan: informoivaan, arvioivaan tai kuvainnolliseen/kertovaan genreperheeseen. Näistä selkeästi suurimmaksi genreperheeksi nousi informoiva genreperhe. Genrejen käyttöä ohjattiin myös monipuolisesti, vaikkakin suurta osaa tehtävistä ei tuettu kirjan avulla lainkaan. Tuki näiden tehtävien tekemiseen tulee siis todennäköisesti opettajalta. Genrejen ja tuen muotojen analyysin lisäksi, tutkimuksen pohdinnassa tuodaan esille kielten ja kustantajien välisiä eroja.