Sanoitusten merkitys nuorten musiikin kuuntelussa

Tutkimukseni käsittelee musiikin merkitystä nuorille sanoitusten näkökulmasta. Vaikka musiikinkuuntelu- ja tunnetutkimusta on musiikkipsykologiassa tehty paljon, sanoituksista tehty tutkimus on hyvin vähäistä. Sen vuoksi sanoituksiin keskittyvä tutkimus on hyvin tervetullutta ja tämä tutkimus tarjoa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Honkavuori, Reetta
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66038
_version_ 1828193085531619328
author Honkavuori, Reetta
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Honkavuori, Reetta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Honkavuori, Reetta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Honkavuori, Reetta
datasource_str_mv jyx
description Tutkimukseni käsittelee musiikin merkitystä nuorille sanoitusten näkökulmasta. Vaikka musiikinkuuntelu- ja tunnetutkimusta on musiikkipsykologiassa tehty paljon, sanoituksista tehty tutkimus on hyvin vähäistä. Sen vuoksi sanoituksiin keskittyvä tutkimus on hyvin tervetullutta ja tämä tutkimus tarjoaa hyvän näkökulman aiheeseen jatkotutkimusta ajatellen. Tässä tutkimuksessa selvitettiin niitä yksilöllisiä ja tilannekohtaisia tekijöitä, jotka selittävät sanoitusten merkityksellisyyttä nuorten elämässä. Tutkimuskysymykseni jakautuvat kahteen osaan, joista ensimmäinen osa sisältää seuraavat kysymykset: kokevatko nuoret sanoitukset merkitykselliseksi? ja mitkä yksilölliset tekijät vaikuttavat sanoitusten merkitykselliseksi kokemiseen? Näiden kysymysten kautta pureudun erilaisiin persoonallisuuspiirteisiin sekä pyrin selvittämään keille sanoitukset ovat merkityksellisiä. Toinen tutkimuskysymykseni on onko sanojen merkityksellisyys yhteydessä joihinkin tiettyihin kuuntelutilanteiden piirteisiin? Kysymys keskittyy tilannekohtaiseen sanoitusten merkitykselliseksi kokemiseen; missä, kenen kanssa tai missä tunnetilassa sanoitukset ovat merkityksellisimpiä. Tutkimukseni on osa Jyväskylän yliopiston OmaMusa-tutkimusta, johon osallistui jyväskyläläisiä yläkoululaisia (N=113, keski-ikä 13.3v, tyttöjä 50.5%). Aineisto kerättiin MuPsych-mobiilisovelluksen avulla, joka perustuu kokemuksenkeruumenetelmään. Sovelluksen kautta tutkittavat vastasivat kahden viikon ajan sovelluksen satunnaisesti esittämiin kysymyksiin heidän musiikinkuuntelustaan, tunnetilastaan ja kuuntelun kontekstista. Kokemusraportteja kertyi yhteensä 1035 kuuntelutilanteesta. Lisäksi tutkittavat vastasivat sovelluksessa oleviin kyselylomakkeisiin, joiden kautta kartoitettiin koehenkilöiden taustatiedot, musiikillinen harrastuneisuus sekä yksilölliset piirteet erilaisten persoonallisuus-, empatia- ja hyvinvointimittareiden avulla. Tutkimukseni on määrällinen tutkimus ja tulosten analysoinnissa käytettiin korrelaatioita, t-testiä ja monitasoista rakenneyhtälömallia. Analyysit tehtiin yhteistyönä tutkimusryhmässä SPSS-ohjelmaa hyödyntäen. Tutkimustulokset osoittivat, että sanoitusten merkityksellisyys korostui sellaisilla henkilöillä, joiden käyttäytymisessä tai persoonallisuudessa oli taipumusta negatiivisuuteen ja negatiivisiin ajatuksiin, tai joilla oli jonkinlaisia haasteita elämässään. Tilannekohtaisesti sanoitusten merkitys oli suurempi sellaisissa tilanteissa, joissa mieliala oli matalalla, joissa oli aikaa kuunnella ja joissa ei ollut tarkoitus nostaa mielialaa tai energiatasoa. Musiikinopettajan näkökulmasta tutkimustulokset antavat mielenkiintoista tietoa ja herättävät kiinnittämään huomiota koulussa käytettäviin sanoituksiin. Sanoituksista on tärkeä keskustella yhdessä oppilaiden kanssa, sillä vaikka sanoitukset eivät aina ole nuorille merkityksellisiä, niillä voi olla nuoren kehityksen ja haastavien vaiheiden keskellä suurempi merkitys kuin tiedämmekään.
first_indexed 2019-10-25T20:00:42Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Saarikallio, Suvi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Honkavuori, Reetta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-10-25T05:44:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-10-25T05:44:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66038", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimukseni k\u00e4sittelee musiikin merkityst\u00e4 nuorille sanoitusten n\u00e4k\u00f6kulmasta. Vaikka musiikinkuuntelu- ja tunnetutkimusta on musiikkipsykologiassa tehty paljon, sanoituksista tehty tutkimus on hyvin v\u00e4h\u00e4ist\u00e4. Sen vuoksi sanoituksiin keskittyv\u00e4 tutkimus on hyvin tervetullutta ja t\u00e4m\u00e4 tutkimus tarjoaa hyv\u00e4n n\u00e4k\u00f6kulman aiheeseen jatkotutkimusta ajatellen.\n\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin niit\u00e4 yksil\u00f6llisi\u00e4 ja tilannekohtaisia tekij\u00f6it\u00e4, jotka selitt\u00e4v\u00e4t sanoitusten merkityksellisyytt\u00e4 nuorten el\u00e4m\u00e4ss\u00e4. Tutkimuskysymykseni jakautuvat kahteen osaan, joista ensimm\u00e4inen osa sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 seuraavat kysymykset: kokevatko nuoret sanoitukset merkitykselliseksi? ja mitk\u00e4 yksil\u00f6lliset tekij\u00e4t vaikuttavat sanoitusten merkitykselliseksi kokemiseen? N\u00e4iden kysymysten kautta pureudun erilaisiin persoonallisuuspiirteisiin sek\u00e4 pyrin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n keille sanoitukset ovat merkityksellisi\u00e4. Toinen tutkimuskysymykseni on onko sanojen merkityksellisyys yhteydess\u00e4 joihinkin tiettyihin kuuntelutilanteiden piirteisiin? Kysymys keskittyy tilannekohtaiseen sanoitusten merkitykselliseksi kokemiseen; miss\u00e4, kenen kanssa tai miss\u00e4 tunnetilassa sanoitukset ovat merkityksellisimpi\u00e4.\n\nTutkimukseni on osa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston OmaMusa-tutkimusta, johon osallistui jyv\u00e4skyl\u00e4l\u00e4isi\u00e4 yl\u00e4koululaisia (N=113, keski-ik\u00e4 13.3v, tytt\u00f6j\u00e4 50.5%). Aineisto ker\u00e4ttiin MuPsych-mobiilisovelluksen avulla, joka perustuu kokemuksenkeruumenetelm\u00e4\u00e4n. Sovelluksen kautta tutkittavat vastasivat kahden viikon ajan sovelluksen satunnaisesti esitt\u00e4miin kysymyksiin heid\u00e4n musiikinkuuntelustaan, tunnetilastaan ja kuuntelun kontekstista. Kokemusraportteja kertyi yhteens\u00e4 1035 kuuntelutilanteesta. Lis\u00e4ksi tutkittavat vastasivat sovelluksessa oleviin kyselylomakkeisiin, joiden kautta kartoitettiin koehenkil\u00f6iden taustatiedot, musiikillinen harrastuneisuus sek\u00e4 yksil\u00f6lliset piirteet erilaisten persoonallisuus-, empatia- ja hyvinvointimittareiden avulla.\n\nTutkimukseni on m\u00e4\u00e4r\u00e4llinen tutkimus ja tulosten analysoinnissa k\u00e4ytettiin korrelaatioita, t-testi\u00e4 ja monitasoista rakenneyht\u00e4l\u00f6mallia. Analyysit tehtiin yhteisty\u00f6n\u00e4 tutkimusryhm\u00e4ss\u00e4 SPSS-ohjelmaa hy\u00f6dynt\u00e4en. Tutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 sanoitusten merkityksellisyys korostui sellaisilla henkil\u00f6ill\u00e4, joiden k\u00e4ytt\u00e4ytymisess\u00e4 tai persoonallisuudessa oli taipumusta negatiivisuuteen ja negatiivisiin ajatuksiin, tai joilla oli jonkinlaisia haasteita el\u00e4m\u00e4ss\u00e4\u00e4n. Tilannekohtaisesti sanoitusten merkitys oli suurempi sellaisissa tilanteissa, joissa mieliala oli matalalla, joissa oli aikaa kuunnella ja joissa ei ollut tarkoitus nostaa mielialaa tai energiatasoa.\n\nMusiikinopettajan n\u00e4k\u00f6kulmasta tutkimustulokset antavat mielenkiintoista tietoa ja her\u00e4tt\u00e4v\u00e4t kiinnitt\u00e4m\u00e4\u00e4n huomiota koulussa k\u00e4ytett\u00e4viin sanoituksiin. Sanoituksista on t\u00e4rke\u00e4 keskustella yhdess\u00e4 oppilaiden kanssa, sill\u00e4 vaikka sanoitukset eiv\u00e4t aina ole nuorille merkityksellisi\u00e4, niill\u00e4 voi olla nuoren kehityksen ja haastavien vaiheiden keskell\u00e4 suurempi merkitys kuin tied\u00e4mmek\u00e4\u00e4n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-10-25T05:44:39Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-10-25T05:44:39Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "48", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "arkiel\u00e4m\u00e4kokemukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sanoitusten merkitys nuorten musiikin kuuntelussa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201910254603", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "empatia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "persoonallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sanoitukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuunteleminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkipsykologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66038
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:10Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7e0187a0-ea56-426f-9f1b-cf27049a8955\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201910254603.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Honkavuori, Reetta Sanoitusten merkitys nuorten musiikin kuuntelussa arkielämäkokemukset Musiikkikasvatus Music Education 3052 empatia persoonallisuus musiikki sanoitukset kuunteleminen musiikkipsykologia tunteet nuoret
title Sanoitusten merkitys nuorten musiikin kuuntelussa
title_full Sanoitusten merkitys nuorten musiikin kuuntelussa
title_fullStr Sanoitusten merkitys nuorten musiikin kuuntelussa Sanoitusten merkitys nuorten musiikin kuuntelussa
title_full_unstemmed Sanoitusten merkitys nuorten musiikin kuuntelussa Sanoitusten merkitys nuorten musiikin kuuntelussa
title_short Sanoitusten merkitys nuorten musiikin kuuntelussa
title_sort sanoitusten merkitys nuorten musiikin kuuntelussa
title_txtP Sanoitusten merkitys nuorten musiikin kuuntelussa
topic arkielämäkokemukset Musiikkikasvatus Music Education 3052 empatia persoonallisuus musiikki sanoitukset kuunteleminen musiikkipsykologia tunteet nuoret
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus arkielämäkokemukset empatia kuunteleminen musiikki musiikkipsykologia nuoret persoonallisuus sanoitukset tunteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66038 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201910254603
work_keys_str_mv AT honkavuorireetta sanoitustenmerkitysnuortenmusiikinkuuntelussa