”Nuori ei vaikka jaksa enää elää" oppilashuollon työntekijöiden käsityksiä yläkouluikäisten ahdistuneisuushäiriöistä

Ahdistuneisuushäiriöt ovat yleisiä mielenterveyden häiriöitä. Ne aiheuttavat voimakasasteista ahdistuneisuutta, jännittyneisyyttä ja pelkoa, jotka rajoittavat toimintakykyä ja kaventavat elinpiiriä. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, millaisia käsityksiä oppilashuollon työntekijöillä on yläkouluikäi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hirsikangas, Mona
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66036
_version_ 1826225800589869056
author Hirsikangas, Mona
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hirsikangas, Mona Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hirsikangas, Mona Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hirsikangas, Mona
datasource_str_mv jyx
description Ahdistuneisuushäiriöt ovat yleisiä mielenterveyden häiriöitä. Ne aiheuttavat voimakasasteista ahdistuneisuutta, jännittyneisyyttä ja pelkoa, jotka rajoittavat toimintakykyä ja kaventavat elinpiiriä. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, millaisia käsityksiä oppilashuollon työntekijöillä on yläkouluikäisten ahdistuneisuushäiriöistä. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä nuorten ahdistuneisuushäiriöitä koskevaa tietoa ja ymmärrystä, jotta kouluissa osattaisiin suunnitella ja toteuttaa yksilöllisiä sairastuneiden oppilaiden tarpeisiin vastaavia tukitoimia ja kohdata heitä asianmukaisesti. Tutkimuksen aineisto koostui kahden keskisuomalaisen yläkoulun oppilashuollon työntekijöiden haastatteluista (N=8). Aineisto kerättiin teemoittain etenevillä yksilöhaastatteluilla, jotka nauhoitettiin ja litteroitiin analyysia varten. Analyysi toteutettiin fenomenografisesti. Oppilashuollon työntekijöiden käsityksistä muodostui neljästä samanarvoisesta kuvauskategoriasta koostuva kuvauskategoriajärjestelmä. Ahdistuneisuushäiriöt käsitettiin yleistyneenä ilmiönä, psykiatrisina sairauksina, inhimillisen kärsimyksen aiheuttajina ja riskitekijöiden summana. Ahdistuneisuushäiriöitä sairastavien nuorten määrän nähtiin kasvaneen huomattavasti 2010-luvulla, ja digitaalisen median käytön lisääntymistä, menestystä ihannoivaa kilpailuyhteiskuntaa sekä suoristuskeskeistä peruskoulujärjestelmää pidettiin merkittävinä sairastumisen riskeinä. Jatkossa tarvitaan lisää tutkimusta mielenterveyttä suojaavista tekijöistä.
first_indexed 2024-09-11T08:49:01Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Oksanen, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hirsikangas, Mona", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-10-25T05:36:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-10-25T05:36:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66036", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ahdistuneisuush\u00e4iri\u00f6t ovat yleisi\u00e4 mielenterveyden h\u00e4iri\u00f6it\u00e4. Ne aiheuttavat voimakasasteista ahdistuneisuutta, j\u00e4nnittyneisyytt\u00e4 ja pelkoa, jotka rajoittavat toimintakyky\u00e4 ja kaventavat elinpiiri\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin, millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 oppilashuollon ty\u00f6ntekij\u00f6ill\u00e4 on yl\u00e4kouluik\u00e4isten ahdistuneisuush\u00e4iri\u00f6ist\u00e4. Tutkimuksen tavoitteena oli lis\u00e4t\u00e4 nuorten ahdistuneisuush\u00e4iri\u00f6it\u00e4 koskevaa tietoa ja ymm\u00e4rryst\u00e4, jotta kouluissa osattaisiin suunnitella ja toteuttaa yksil\u00f6llisi\u00e4 sairastuneiden oppilaiden tarpeisiin vastaavia tukitoimia ja kohdata heit\u00e4 asianmukaisesti.\n\nTutkimuksen aineisto koostui kahden keskisuomalaisen yl\u00e4koulun oppilashuollon ty\u00f6ntekij\u00f6iden haastatteluista (N=8). Aineisto ker\u00e4ttiin teemoittain etenevill\u00e4 yksil\u00f6haastatteluilla, jotka nauhoitettiin ja litteroitiin analyysia varten. Analyysi toteutettiin fenomenografisesti. Oppilashuollon ty\u00f6ntekij\u00f6iden k\u00e4sityksist\u00e4 muodostui nelj\u00e4st\u00e4 samanarvoisesta kuvauskategoriasta koostuva kuvauskategoriaj\u00e4rjestelm\u00e4.\n\nAhdistuneisuush\u00e4iri\u00f6t k\u00e4sitettiin yleistyneen\u00e4 ilmi\u00f6n\u00e4, psykiatrisina sairauksina, inhimillisen k\u00e4rsimyksen aiheuttajina ja riskitekij\u00f6iden summana. Ahdistuneisuush\u00e4iri\u00f6it\u00e4 sairastavien nuorten m\u00e4\u00e4r\u00e4n n\u00e4htiin kasvaneen huomattavasti 2010-luvulla, ja digitaalisen median k\u00e4yt\u00f6n lis\u00e4\u00e4ntymist\u00e4, menestyst\u00e4 ihannoivaa kilpailuyhteiskuntaa sek\u00e4 suoristuskeskeist\u00e4 peruskouluj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 pidettiin merkitt\u00e4vin\u00e4 sairastumisen riskein\u00e4. Jatkossa tarvitaan lis\u00e4\u00e4 tutkimusta mielenterveytt\u00e4 suojaavista tekij\u00f6ist\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-10-25T05:36:24Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-10-25T05:36:24Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "70", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "nuorten ahdistuneisuush\u00e4iri\u00f6t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dNuori ei vaikka jaksa en\u00e4\u00e4 el\u00e4\u00e4\" : oppilashuollon ty\u00f6ntekij\u00f6iden k\u00e4sityksi\u00e4 yl\u00e4kouluik\u00e4isten ahdistuneisuush\u00e4iri\u00f6ist\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201910254601", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ahdistuneisuush\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilashuolto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ahdistus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mielenterveysh\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "riskitekij\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mielenterveys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66036
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:13Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e43a2702-433b-4d10-a7fc-25788687038b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201910254601.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hirsikangas, Mona ”Nuori ei vaikka jaksa enää elää" : oppilashuollon työntekijöiden käsityksiä yläkouluikäisten ahdistuneisuushäiriöistä nuorten ahdistuneisuushäiriöt Erityispedagogiikka Special Education 101 fenomenografia ahdistuneisuushäiriöt oppilashuolto ahdistus mielenterveyshäiriöt nuoret oppilaat riskitekijät mielenterveys
title ”Nuori ei vaikka jaksa enää elää" : oppilashuollon työntekijöiden käsityksiä yläkouluikäisten ahdistuneisuushäiriöistä
title_full ”Nuori ei vaikka jaksa enää elää" : oppilashuollon työntekijöiden käsityksiä yläkouluikäisten ahdistuneisuushäiriöistä
title_fullStr ”Nuori ei vaikka jaksa enää elää" : oppilashuollon työntekijöiden käsityksiä yläkouluikäisten ahdistuneisuushäiriöistä ”Nuori ei vaikka jaksa enää elää" : oppilashuollon työntekijöiden käsityksiä yläkouluikäisten ahdistuneisuushäiriöistä
title_full_unstemmed ”Nuori ei vaikka jaksa enää elää" : oppilashuollon työntekijöiden käsityksiä yläkouluikäisten ahdistuneisuushäiriöistä ”Nuori ei vaikka jaksa enää elää" : oppilashuollon työntekijöiden käsityksiä yläkouluikäisten ahdistuneisuushäiriöistä
title_short ”Nuori ei vaikka jaksa enää elää"
title_sort nuori ei vaikka jaksa enää elää oppilashuollon työntekijöiden käsityksiä yläkouluikäisten ahdistuneisuushäiriöistä
title_sub oppilashuollon työntekijöiden käsityksiä yläkouluikäisten ahdistuneisuushäiriöistä
title_txtP ”Nuori ei vaikka jaksa enää elää" : oppilashuollon työntekijöiden käsityksiä yläkouluikäisten ahdistuneisuushäiriöistä
topic nuorten ahdistuneisuushäiriöt Erityispedagogiikka Special Education 101 fenomenografia ahdistuneisuushäiriöt oppilashuolto ahdistus mielenterveyshäiriöt nuoret oppilaat riskitekijät mielenterveys
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education ahdistuneisuushäiriöt ahdistus fenomenografia mielenterveys mielenterveyshäiriöt nuoret nuorten ahdistuneisuushäiriöt oppilaat oppilashuolto riskitekijät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66036 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201910254601
work_keys_str_mv AT hirsikangasmona nuorieivaikkajaksaenääelääoppilashuollontyöntekijöidenkäsityksiäyläkouluikäisten