Miksi maksaa kun ilmaiseksikin saa lukijoiden halukkuus maksaa verkkojournalismista

Tässä pro gradu -tutkimuksessa selvitettiin, mitkä tekijät vaikuttavat lukijoiden halukkuuteen maksaa verkkojournalismista. Tutkimuksessa selvitettiin myös, ketkä maksavat verkkojournalismista ja millä tavalla ja kuinka paljon lukijat ovat valmiita maksamaan verkkojournalismista. Lukijoilta saatavat...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kangas, Jaana
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66011
_version_ 1828193085525327872
author Kangas, Jaana
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kangas, Jaana Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kangas, Jaana Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kangas, Jaana
datasource_str_mv jyx
description Tässä pro gradu -tutkimuksessa selvitettiin, mitkä tekijät vaikuttavat lukijoiden halukkuuteen maksaa verkkojournalismista. Tutkimuksessa selvitettiin myös, ketkä maksavat verkkojournalismista ja millä tavalla ja kuinka paljon lukijat ovat valmiita maksamaan verkkojournalismista. Lukijoilta saatavat tulot ovat kasvattaneet merkitystään mediayhtiöille. Paperilehtien levikit ja mainostulot ovat olleet pitkään laskusuunnassa, sillä sekä lukijat että mainostajat ovat siirtyneet entistä enemmän verkkoon. Verkossa sanomalehtien sisältö oli pitkään ilmaista, ja mainostuloista kilpailevat myös Googlen ja Facebookin kaltaiset yritykset. Se on osaltaan ajanut median ansaintalogiikan kriisiin. Tutkimusaineisto koostui 514 verkkokyselylomakkeeseen tulleesta vastauksesta, jotka kerättiin 21.2.– 25.2.2019 välisenä aikana yhteistyössä Keskisuomalainen-konserniin kuuluvien lehtien kanssa. Aineistosta tarkasteltiin vastausten jakautumista sekä keskilukuja. Vastaajat jaettiin eri ryhmiin tilauskäyttäytymisen sekä sosiodemografisten tekijöiden perusteella, ja ryhmiä vertailtiin toisiinsa. Vastauksia analysoimalla huomattiin, että verkkojournalismista viimeisen vuoden aikana maksaneet suhtautuivat verkkojournalismin maksullisuuteen myönteisemmin kuin ne, joilla tilausta ei ollut ollut. Tilaajat olivat myös ei-tilaajia valmiimpia maksamaan verkkojournalismista tulevaisuudessa. Vastaajat halusivat mieluummin yhdellä kuukausimaksulla mahdollisimman paljon sisältöä kuin maksaa yhdestä jutusta tai osatilauksesta kerrallaan. Tulos on linjassa sen kanssa, miten muut digitaaliset palvelut, kuten Netflix ja Spotify, toimivat. Lukijat pitivät nykyisiä tilaushintoja kalliina ja olisivatkin valmiita maksamaan sanomalehden verkkotilauksesta noin 5–10 euroa nykyistä vähemmän. Tutkimuksen perusteella ehdotan, että lukijoiden maksuhalukkuuden kasvattamiseksi sanomalehtien tulisi kehittää keinoja, joilla maksukynnys saadaan ylitettyä ensimmäisen kerran. Lisäksi sanomalehtien kannattaisi tarkastella kriittisesti tilausvaihtoehtojaan, jotta verkkotilaus sopisi paremmin erilaisiin tarpeisiin ja vastaisi kuluttajien käsitystä digitaalisten palveluiden tilaamisesta. Koko media-alan tulisi viestiä paremmin siitä, miksi journalismi on maksullista, jotta lukijat ymmärtäisivät paremmin median ansaintalogiikan ja laatujournalismin arvon. The aim of this research was to explore the factors that influence readers’ willingness to pay for online journalism. The study examined who are paying for online news, what kind of subscription model they prefer and how much they are willing to pay for online journalism. The traditional revenue model for newspapers came under pressure in the mid 1990’s after newspapers started to publish their content for free in the internet. Circulations dropped as the general public started to read news online, and advertisers followed suit. Digital revenue, however, couldn’t replace the lost circulation and advertising revenue. Online subscriptions have become increasingly important for media corporations since large corporations, like Google and Facebook, also compete for the same digital advertising revenue. The data for this research consisted of 514 responses to an online questionnaire. The data was collected between February 21 and February 25, 2019 in cooperation with Keskisuomalainen Oyj. The distribution of answers and averages were examined, respondents were divided into groups based on subscription behavior and socio-demographic factors and the groups were compared. The findings of this study suggest that those who had paid for online journalism in the past year regarded paying for online journalism more favorably than those who didn’t have a subscription. Subscribers also had a higher willingness to pay for online journalism in the future than non-subscribers. Based on the data, respondents wanted to get as much content as possible for a single fee as they do with Netflix and Spotify. Respondents also considered the current online subscription fees expensive and would be willing to pay about 5–10 euros less for a subscription than currently. Based on the study I suggest that news media should develop different ways to reduce barriers for a first time purchase. Additionally, news outlets should examine their subscription options critically in order to match the consumer’s perceptions of paying for digital services. Finally, the media industry as a whole should communicate better with the audience about the details of the media revenue model and the importance of quality journalism – and why it cannot exist without a fee.
first_indexed 2019-10-24T20:00:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lauk, Epp", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kangas, Jaana", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-10-24T05:29:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-10-24T05:29:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66011", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkimuksessa selvitettiin, mitk\u00e4 tekij\u00e4t vaikuttavat lukijoiden halukkuuteen maksaa\nverkkojournalismista. Tutkimuksessa selvitettiin my\u00f6s, ketk\u00e4 maksavat verkkojournalismista ja mill\u00e4 tavalla\nja kuinka paljon lukijat ovat valmiita maksamaan verkkojournalismista.\nLukijoilta saatavat tulot ovat kasvattaneet merkityst\u00e4\u00e4n mediayhti\u00f6ille. \n\nPaperilehtien levikit ja mainostulot ovat\nolleet pitk\u00e4\u00e4n laskusuunnassa, sill\u00e4 sek\u00e4 lukijat ett\u00e4 mainostajat ovat siirtyneet entist\u00e4 enemm\u00e4n verkkoon.\nVerkossa sanomalehtien sis\u00e4lt\u00f6 oli pitk\u00e4\u00e4n ilmaista, ja mainostuloista kilpailevat my\u00f6s Googlen ja Facebookin\nkaltaiset yritykset. Se on osaltaan ajanut median ansaintalogiikan kriisiin.\n\nTutkimusaineisto koostui 514 verkkokyselylomakkeeseen tulleesta vastauksesta, jotka ker\u00e4ttiin 21.2.\u2013\n25.2.2019 v\u00e4lisen\u00e4 aikana yhteisty\u00f6ss\u00e4 Keskisuomalainen-konserniin kuuluvien lehtien kanssa. Aineistosta\ntarkasteltiin vastausten jakautumista sek\u00e4 keskilukuja. Vastaajat jaettiin eri ryhmiin tilausk\u00e4ytt\u00e4ytymisen sek\u00e4\nsosiodemografisten tekij\u00f6iden perusteella, ja ryhmi\u00e4 vertailtiin toisiinsa.\n\nVastauksia analysoimalla huomattiin, ett\u00e4 verkkojournalismista viimeisen vuoden aikana maksaneet\nsuhtautuivat verkkojournalismin maksullisuuteen my\u00f6nteisemmin kuin ne, joilla tilausta ei ollut ollut. Tilaajat\nolivat my\u00f6s ei-tilaajia valmiimpia maksamaan verkkojournalismista tulevaisuudessa. Vastaajat halusivat\nmieluummin yhdell\u00e4 kuukausimaksulla mahdollisimman paljon sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 kuin maksaa yhdest\u00e4 jutusta tai\nosatilauksesta kerrallaan. Tulos on linjassa sen kanssa, miten muut digitaaliset palvelut, kuten Netflix ja\nSpotify, toimivat. Lukijat pitiv\u00e4t nykyisi\u00e4 tilaushintoja kalliina ja olisivatkin valmiita maksamaan\nsanomalehden verkkotilauksesta noin 5\u201310 euroa nykyist\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n.\n\nTutkimuksen perusteella ehdotan, ett\u00e4 lukijoiden maksuhalukkuuden kasvattamiseksi sanomalehtien tulisi\nkehitt\u00e4\u00e4 keinoja, joilla maksukynnys saadaan ylitetty\u00e4 ensimm\u00e4isen kerran. Lis\u00e4ksi sanomalehtien kannattaisi\ntarkastella kriittisesti tilausvaihtoehtojaan, jotta verkkotilaus sopisi paremmin erilaisiin tarpeisiin ja vastaisi\nkuluttajien k\u00e4sityst\u00e4 digitaalisten palveluiden tilaamisesta. Koko media-alan tulisi viesti\u00e4 paremmin siit\u00e4, miksi\njournalismi on maksullista, jotta lukijat ymm\u00e4rt\u00e4isiv\u00e4t paremmin median ansaintalogiikan ja laatujournalismin\narvon.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The aim of this research was to explore the factors that influence readers\u2019 willingness to pay for online\njournalism. The study examined who are paying for online news, what kind of subscription model they prefer\nand how much they are willing to pay for online journalism.\n\nThe traditional revenue model for newspapers came under pressure in the mid 1990\u2019s after newspapers started\nto publish their content for free in the internet. Circulations dropped as the general public started to read news\nonline, and advertisers followed suit. Digital revenue, however, couldn\u2019t replace the lost circulation and\nadvertising revenue. Online subscriptions have become increasingly important for media corporations since\nlarge corporations, like Google and Facebook, also compete for the same digital advertising revenue.\n\nThe data for this research consisted of 514 responses to an online questionnaire. The data was collected\nbetween February 21 and February 25, 2019 in cooperation with Keskisuomalainen Oyj. The distribution of\nanswers and averages were examined, respondents were divided into groups based on subscription behavior\nand socio-demographic factors and the groups were compared.\n\nThe findings of this study suggest that those who had paid for online journalism in the past year regarded paying\nfor online journalism more favorably than those who didn\u2019t have a subscription. Subscribers also had a higher\nwillingness to pay for online journalism in the future than non-subscribers. Based on the data, respondents\nwanted to get as much content as possible for a single fee as they do with Netflix and Spotify. Respondents\nalso considered the current online subscription fees expensive and would be willing to pay about 5\u201310 euros\nless for a subscription than currently.\n\nBased on the study I suggest that news media should develop different ways to reduce barriers for a first time\npurchase. Additionally, news outlets should examine their subscription options critically in order to match the\nconsumer\u2019s perceptions of paying for digital services. Finally, the media industry as a whole should\ncommunicate better with the audience about the details of the media revenue model and the importance of\nquality journalism \u2013 and why it cannot exist without a fee.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-10-24T05:29:56Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-10-24T05:29:56Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "113", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "maksumuuri", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Miksi maksaa kun ilmaiseksikin saa : lukijoiden halukkuus maksaa verkkojournalismista", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201910244577", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Journalistiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Journalism", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3133", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ansaintalogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "journalismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkojournalismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sanomalehdet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkolehdet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tilaukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maksuhalukkuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_66011
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:02Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/fd0eceb4-49bd-45e8-a883-91c112bf57c0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201910244577.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kangas, Jaana Miksi maksaa kun ilmaiseksikin saa : lukijoiden halukkuus maksaa verkkojournalismista maksumuuri Journalistiikka Journalism 3133 ansaintalogiikka journalismi lukijat verkkojournalismi media sanomalehdet verkkolehdet tilaukset maksuhalukkuus
title Miksi maksaa kun ilmaiseksikin saa : lukijoiden halukkuus maksaa verkkojournalismista
title_full Miksi maksaa kun ilmaiseksikin saa : lukijoiden halukkuus maksaa verkkojournalismista
title_fullStr Miksi maksaa kun ilmaiseksikin saa : lukijoiden halukkuus maksaa verkkojournalismista Miksi maksaa kun ilmaiseksikin saa : lukijoiden halukkuus maksaa verkkojournalismista
title_full_unstemmed Miksi maksaa kun ilmaiseksikin saa : lukijoiden halukkuus maksaa verkkojournalismista Miksi maksaa kun ilmaiseksikin saa : lukijoiden halukkuus maksaa verkkojournalismista
title_short Miksi maksaa kun ilmaiseksikin saa
title_sort miksi maksaa kun ilmaiseksikin saa lukijoiden halukkuus maksaa verkkojournalismista
title_sub lukijoiden halukkuus maksaa verkkojournalismista
title_txtP Miksi maksaa kun ilmaiseksikin saa : lukijoiden halukkuus maksaa verkkojournalismista
topic maksumuuri Journalistiikka Journalism 3133 ansaintalogiikka journalismi lukijat verkkojournalismi media sanomalehdet verkkolehdet tilaukset maksuhalukkuus
topic_facet 3133 Journalism Journalistiikka ansaintalogiikka journalismi lukijat maksuhalukkuus maksumuuri media sanomalehdet tilaukset verkkojournalismi verkkolehdet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66011 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201910244577
work_keys_str_mv AT kangasjaana miksimaksaakunilmaiseksikinsaalukijoidenhalukkuusmaksaaverkkojournalismista