Musik im Fremdsprachenunterricht ein Unterrichtspaket für den finnischen DaF-Unterricht in der gymnasialen Oberstufe

Tässä kandidaatintutkielmassa luodaan lukio-opetukseen soveltuva saksan kielen ja kulttuurin opetusmateriaalipaketti, joka perustuu saksankielisen musiikin kuuntelemiselle ja sen lyriikoiden analysoimiselle ja niistä keskustelemiselle. Materiaalin lähtökohtana on edistää ja vahvistaa motivaatiota vi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hintsala, Jenna
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:deu
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65941
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä kandidaatintutkielmassa luodaan lukio-opetukseen soveltuva saksan kielen ja kulttuurin opetusmateriaalipaketti, joka perustuu saksankielisen musiikin kuuntelemiselle ja sen lyriikoiden analysoimiselle ja niistä keskustelemiselle. Materiaalin lähtökohtana on edistää ja vahvistaa motivaatiota vieraiden kielten opiskelemiseen ja kielitaitoa kaikilla kielitaidon osa-alueilla. Materiaalissa pyritään ottamaan kielten oppijoiden erilaisuudet huomioon ja antamaan mahdollisuuksia tehtävien eriyttämiseen opiskelijoiden taitotasojen mukaisiksi. Teoriaosassa tutkitaan vieraiden kielten opetuksen tavoitteita sekä uusimman opetushallituksen luoman lukion opetussuunnitelmaa, keskittyen vieraiden kielten opetuksen tavoitteisiin. Lisäksi tutkitaan motivaation ja musiikin sekä koulun ja musiikin välistä yhteyttä. Analyysiosiossa esitellään luotu materiaali ja sen tehtävien pedagogiset lähtökohdat sekä annetaan ohjeita opettajalle, joka haluaa soveltaa luotua opetusmateriaalia omaan opetukseensa.