ГЕНДЕРНОЕ ВОСПИТАНИЕ ДЕВОЧЕК И МАЛЬЧИКОВ В РОССИИ, И ПОЛОВЫЕ РОЛИ МУЖЧИНЫ И ЖЕНЩИНЫ В РУССКОМ ОБЩЕСТВЕ

Tutkielman oletuksena on, että kasvatus on Venäjällä sukupuolittunutta, ja että sukupuolen ilmiasu on Venäjällä rajoitetumpaa kuin monissa länsimaissa. Syitä tähän ovat muun muassa länsimaissa vaikuttava feminismi, joka ei ole Venäjällä saavuttanut samanlaista jalansijaa, sekä Venäjän pyrkimykset ti...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rozikov, Mataleena
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:rus
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65895
_version_ 1828193085500162048
author Rozikov, Mataleena
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rozikov, Mataleena Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rozikov, Mataleena Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rozikov, Mataleena
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman oletuksena on, että kasvatus on Venäjällä sukupuolittunutta, ja että sukupuolen ilmiasu on Venäjällä rajoitetumpaa kuin monissa länsimaissa. Syitä tähän ovat muun muassa länsimaissa vaikuttava feminismi, joka ei ole Venäjällä saavuttanut samanlaista jalansijaa, sekä Venäjän pyrkimykset tietoisesti säilyttää perinteikkyyttä ylläpitävät sukupuoliroolit. Tutkielman tavoitteena on selvittää, onko kasvatus Venäjällä sukupuolittunutta, ja millaiset kasvatusihanteet Venäjällä ovat vallitsevia tyttöjen ja poikien osalta. Tutkielman aineisto koostuu Internetistä kerätyistä venäjänkielisistä julkaisuista, jotka ovat pääosin venäläisten psykologien kirjoittamia, ja joissa pohditaan tyttöjen ja poikien kasvatusihanteita. Tutkielman teoreettisena menetelmänä toimii Norman Faircloughin kolmitasoinen kriittinen diskurssianalyysi, jonka avulla tarkastellaan aineistoteksteissä käytettyjä diskursseja, eli poikiin ja tyttöihin liittyviä kirjoittamisen tapoja. Diskursseja analysoimalla löydetään vakiintuneita sukupuolittuneita käsityksiä. Tutkielman päätulokset ovat seuraavanlaiset: tyttöihin ja poikiin liitetään Venäjällä erilaisia kasvatusihanteita, ja siten kasvatuksessa pyritään tuomaan tytöistä ja pojista esiin erilaisia piirteitä. Tytöissä korostetaan naisellisen ulkonäön merkitystä, kodinhoitamiseen, äitiyteen ja kuuliaisuuteen liittyviä asioita, hyväsydämisyyttä ja myötätuntoisuutta, sekä sivistyneisyyttä ja viisautta. Jossain määrin tyttöjä kannustetaan saamaan vaikutusvaltaa. Pojissa puolestaan ihannoidaan itsenäisyyteen, rohkeuteen ja päämärätietoisuuteen liittyviä piirteitä, sekä heitä kannustetaan olemaan aktiivisia, mutta kuitenkin hyväsydämiä ja suojelevia lähipiiriään kohtaan. Tyttöjen sukupuoliodotuksissa on nähtävissä ristiriitaisuuksia. Tytöt halutaan toisaalta nähdä perinteisessä sukupuoliroolissa, kun taas toisaalta heille sallitaan joitain maskuliinisempia piirteitä. Maskuliinisuutena pidetään aktiivisuutta ja pyrkimystä saada valtaa ja johtaa. Useinkaan näitä pyrkimyksiä ei tueta lapsuudessa, eikä siten myöskään työelämässä. Lapsuudessa aktiivisuus saatetaan ohjata urheilulajeihin ja yleisesti itsensä kehittämiseen. Poikien kasvatusihanne on selvästi yhteneväisempi. Tutkielman yhteenvetona voidaan todeta, että lastenkasvatus on Venäjällä sukupuolittunutta, ja sukupuolella on merkittävä rooli lastenkasvatuksessa.
first_indexed 2019-10-16T20:02:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "L\u00e4hteenm\u00e4ki, Mika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Zvereva, Vera", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rozikov, Mataleena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-10-16T07:00:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-10-16T07:00:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65895", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman oletuksena on, ett\u00e4 kasvatus on Ven\u00e4j\u00e4ll\u00e4 sukupuolittunutta, ja ett\u00e4 sukupuolen ilmiasu on Ven\u00e4j\u00e4ll\u00e4 rajoitetumpaa kuin monissa l\u00e4nsimaissa. Syit\u00e4 t\u00e4h\u00e4n ovat muun muassa l\u00e4nsimaissa vaikuttava feminismi, joka ei ole Ven\u00e4j\u00e4ll\u00e4 saavuttanut samanlaista jalansijaa, sek\u00e4 Ven\u00e4j\u00e4n pyrkimykset tietoisesti s\u00e4ilytt\u00e4\u00e4 perinteikkyytt\u00e4 yll\u00e4pit\u00e4v\u00e4t sukupuoliroolit. Tutkielman tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, onko kasvatus Ven\u00e4j\u00e4ll\u00e4 sukupuolittunutta, ja millaiset kasvatusihanteet Ven\u00e4j\u00e4ll\u00e4 ovat vallitsevia tytt\u00f6jen ja poikien osalta.\n\nTutkielman aineisto koostuu Internetist\u00e4 ker\u00e4tyist\u00e4 ven\u00e4j\u00e4nkielisist\u00e4 julkaisuista, jotka ovat p\u00e4\u00e4osin ven\u00e4l\u00e4isten psykologien kirjoittamia, ja joissa pohditaan tytt\u00f6jen ja poikien kasvatusihanteita. Tutkielman teoreettisena menetelm\u00e4n\u00e4 toimii Norman Faircloughin kolmitasoinen kriittinen diskurssianalyysi, jonka avulla tarkastellaan aineistoteksteiss\u00e4 k\u00e4ytettyj\u00e4 diskursseja, eli poikiin ja tytt\u00f6ihin liittyvi\u00e4 kirjoittamisen tapoja. Diskursseja\nanalysoimalla l\u00f6ydet\u00e4\u00e4n vakiintuneita sukupuolittuneita k\u00e4sityksi\u00e4.\n\nTutkielman p\u00e4\u00e4tulokset ovat seuraavanlaiset: tytt\u00f6ihin ja poikiin liitet\u00e4\u00e4n Ven\u00e4j\u00e4ll\u00e4 erilaisia kasvatusihanteita, ja siten kasvatuksessa pyrit\u00e4\u00e4n tuomaan tyt\u00f6ist\u00e4 ja pojista esiin erilaisia piirteit\u00e4. Tyt\u00f6iss\u00e4 korostetaan naisellisen ulkon\u00e4\u00f6n merkityst\u00e4, kodinhoitamiseen, \u00e4itiyteen ja kuuliaisuuteen liittyvi\u00e4 asioita, hyv\u00e4syd\u00e4misyytt\u00e4 ja my\u00f6t\u00e4tuntoisuutta, sek\u00e4 sivistyneisyytt\u00e4 ja viisautta. Jossain m\u00e4\u00e4rin tytt\u00f6j\u00e4 kannustetaan saamaan vaikutusvaltaa. Pojissa puolestaan ihannoidaan itsen\u00e4isyyteen, rohkeuteen ja p\u00e4\u00e4m\u00e4r\u00e4tietoisuuteen liittyvi\u00e4 piirteit\u00e4, sek\u00e4 heit\u00e4 kannustetaan olemaan aktiivisia, mutta kuitenkin hyv\u00e4syd\u00e4mi\u00e4 ja suojelevia l\u00e4hipiiri\u00e4\u00e4n kohtaan.\n\nTytt\u00f6jen sukupuoliodotuksissa on n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4 ristiriitaisuuksia. Tyt\u00f6t halutaan toisaalta n\u00e4hd\u00e4 perinteisess\u00e4 sukupuoliroolissa, kun taas toisaalta heille sallitaan joitain maskuliinisempia piirteit\u00e4. Maskuliinisuutena pidet\u00e4\u00e4n aktiivisuutta ja pyrkimyst\u00e4 saada valtaa ja johtaa. Useinkaan n\u00e4it\u00e4 pyrkimyksi\u00e4 ei tueta lapsuudessa, eik\u00e4 siten my\u00f6sk\u00e4\u00e4n ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4. Lapsuudessa aktiivisuus saatetaan ohjata urheilulajeihin ja yleisesti itsens\u00e4 kehitt\u00e4miseen. Poikien kasvatusihanne on selv\u00e4sti yhtenev\u00e4isempi.\n\nTutkielman yhteenvetona voidaan todeta, ett\u00e4 lastenkasvatus on Ven\u00e4j\u00e4ll\u00e4 sukupuolittunutta, ja sukupuolella on merkitt\u00e4v\u00e4 rooli lastenkasvatuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-10-16T07:00:21Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-10-16T07:00:21Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "62", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "rus", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sukupuolikasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sukupuoliodotukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kasvatusihanteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "miesroolit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "naisroolit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Norman Fairclough", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kolmitasoinen kriittinen diskurssianalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ven\u00e4l\u00e4inen kulttuuri", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ven\u00e4l\u00e4inen yhteiskunta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Ven\u00e4j\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u0413\u0415\u041d\u0414\u0415\u0420\u041d\u041e\u0415 \u0412\u041e\u0421\u041f\u0418\u0422\u0410\u041d\u0418\u0415 \u0414\u0415\u0412\u041e\u0427\u0415\u041a \u0418 \u041c\u0410\u041b\u042c\u0427\u0418\u041a\u041e\u0412 \u0412 \u0420\u041e\u0421\u0421\u0418\u0418, \u0418 \u041f\u041e\u041b\u041e\u0412\u042b\u0415 \u0420\u041e\u041b\u0418 \u041c\u0423\u0416\u0427\u0418\u041d\u042b \u0418 \u0416\u0415\u041d\u0429\u0418\u041d\u042b \u0412 \u0420\u0423\u0421\u0421\u041a\u041e\u041c \u041e\u0411\u0429\u0415\u0421\u0422\u0412\u0415", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201910164474", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ven\u00e4j\u00e4n kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Russian Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "312", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "naisellisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maskuliinisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "feminismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "naiskuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mieskuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pojat (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tyt\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoliroolit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_65895
language rus
last_indexed 2025-03-31T20:02:15Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6ffc25f3-58dc-4be8-8d7f-6ec3f5bd4e41\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201910164474.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rozikov, Mataleena ГЕНДЕРНОЕ ВОСПИТАНИЕ ДЕВОЧЕК И МАЛЬЧИКОВ В РОССИИ, И ПОЛОВЫЕ РОЛИ МУЖЧИНЫ И ЖЕНЩИНЫ В РУССКОМ ОБЩЕСТВЕ sukupuolikasvatus sukupuoliodotukset kasvatusihanteet miesroolit naisroolit Norman Fairclough kolmitasoinen kriittinen diskurssianalyysi venäläinen kulttuuri venäläinen yhteiskunta Venäjä Venäjän kieli ja kulttuuri Russian Language and Culture 312 diskurssi naisellisuus maskuliinisuus feminismi naiskuva mieskuva pojat (ikäryhmät) tytöt sukupuoliroolit
title ГЕНДЕРНОЕ ВОСПИТАНИЕ ДЕВОЧЕК И МАЛЬЧИКОВ В РОССИИ, И ПОЛОВЫЕ РОЛИ МУЖЧИНЫ И ЖЕНЩИНЫ В РУССКОМ ОБЩЕСТВЕ
title_full ГЕНДЕРНОЕ ВОСПИТАНИЕ ДЕВОЧЕК И МАЛЬЧИКОВ В РОССИИ, И ПОЛОВЫЕ РОЛИ МУЖЧИНЫ И ЖЕНЩИНЫ В РУССКОМ ОБЩЕСТВЕ
title_fullStr ГЕНДЕРНОЕ ВОСПИТАНИЕ ДЕВОЧЕК И МАЛЬЧИКОВ В РОССИИ, И ПОЛОВЫЕ РОЛИ МУЖЧИНЫ И ЖЕНЩИНЫ В РУССКОМ ОБЩЕСТВЕ ГЕНДЕРНОЕ ВОСПИТАНИЕ ДЕВОЧЕК И МАЛЬЧИКОВ В РОССИИ, И ПОЛОВЫЕ РОЛИ МУЖЧИНЫ И ЖЕНЩИНЫ В РУССКОМ ОБЩЕСТВЕ
title_full_unstemmed ГЕНДЕРНОЕ ВОСПИТАНИЕ ДЕВОЧЕК И МАЛЬЧИКОВ В РОССИИ, И ПОЛОВЫЕ РОЛИ МУЖЧИНЫ И ЖЕНЩИНЫ В РУССКОМ ОБЩЕСТВЕ ГЕНДЕРНОЕ ВОСПИТАНИЕ ДЕВОЧЕК И МАЛЬЧИКОВ В РОССИИ, И ПОЛОВЫЕ РОЛИ МУЖЧИНЫ И ЖЕНЩИНЫ В РУССКОМ ОБЩЕСТВЕ
title_short ГЕНДЕРНОЕ ВОСПИТАНИЕ ДЕВОЧЕК И МАЛЬЧИКОВ В РОССИИ, И ПОЛОВЫЕ РОЛИ МУЖЧИНЫ И ЖЕНЩИНЫ В РУССКОМ ОБЩЕСТВЕ
title_sort гендерное воспитание девочек и мальчиков в россии и половые роли мужчины и женщины в русском обществе
title_txtP ГЕНДЕРНОЕ ВОСПИТАНИЕ ДЕВОЧЕК И МАЛЬЧИКОВ В РОССИИ, И ПОЛОВЫЕ РОЛИ МУЖЧИНЫ И ЖЕНЩИНЫ В РУССКОМ ОБЩЕСТВЕ
topic sukupuolikasvatus sukupuoliodotukset kasvatusihanteet miesroolit naisroolit Norman Fairclough kolmitasoinen kriittinen diskurssianalyysi venäläinen kulttuuri venäläinen yhteiskunta Venäjä Venäjän kieli ja kulttuuri Russian Language and Culture 312 diskurssi naisellisuus maskuliinisuus feminismi naiskuva mieskuva pojat (ikäryhmät) tytöt sukupuoliroolit
topic_facet 312 Norman Fairclough Russian Language and Culture Venäjä Venäjän kieli ja kulttuuri diskurssi feminismi kasvatusihanteet kolmitasoinen kriittinen diskurssianalyysi maskuliinisuus mieskuva miesroolit naisellisuus naiskuva naisroolit pojat (ikäryhmät) sukupuolikasvatus sukupuoliodotukset sukupuoliroolit tytöt venäläinen kulttuuri venäläinen yhteiskunta
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65895 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201910164474
work_keys_str_mv AT rozikovmataleena gendernoevospitaniedevočekimalʹčikovvrossiiipolovyerolimužčinyiženŝinyvrusskomo