Oppilaan käyttäytymisen ja tunteiden vahvuudet akateemisen minäkäsityksen suojatekijänä heikon koulumenestyksen negatiiviselta vaikutukselta

Tutkimuksessa tutkittiin oppilaiden viidennellä luokalla mitattujen käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksiin kuuluvien kouluvahvuuksien sekä koulumenestyksen yhteyksiä oppilaiden kuudennen luokan akateemiseen minäkäsitykseen. Vahvuuksia tarkasteltiin suojatekijänä eli selvitettiin, suojaavatko oppila...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Koivisto, Veera
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65880
Description
Summary:Tutkimuksessa tutkittiin oppilaiden viidennellä luokalla mitattujen käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksiin kuuluvien kouluvahvuuksien sekä koulumenestyksen yhteyksiä oppilaiden kuudennen luokan akateemiseen minäkäsitykseen. Vahvuuksia tarkasteltiin suojatekijänä eli selvitettiin, suojaavatko oppilaan vahvuudet oppilaan akateemista minäkäsitystä heikon koulumenestyksen negatiiviselta vaikutukselta. Tutkimusaineisto oli ISKE-tutkimushankkeesta, ja se kerättiin vuosina 2010–2012. Muuttujina tutkimuksessa olivat oppilaiden viidennellä luokalla mitatut kouluvahvuudet sekä itsearvioina (n=588) että vanhempien arvioina (n=328), viidennen luokan koulumenestys (n=529) sekä akateeminen minäkäsitys viidennellä (n=588) ja kuudennella (n=631) luokalla. Aineisto analysoitiin varianssi- ja kovarianssianalyysilla. Tulosten mukaan viidennen luokan kouluvahvuuksien yhteys kuudennen luokan akateemiseen minäkäsitykseen on todennäköisesti epäsuora viidennen luokan akateemisen minäkäsityksen kautta. Kouluvahvuudet eivät toimineet suojatekijänä oppilaan akateemiselle minäkäsitykselle. Tarvitaan enemmän tutkimustietoa käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksien merkityksestä oppilaan minäkäsityksen kehittymisessä. Kuitenkin voidaan nähdä viitteitä siitä, että käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksia voidaan hyödyntää positiivisemman akateemisen minäkäsityksen tukemisessa.