Varhaiskasvattajien kokemuksia lasten aggressiivisesta käyttäytymisestä

Tässä tutkimuksessa selvitetään varhaiskasvattajien kokemuksia lasten aggressiivisesta käyttäytymisestä päiväkodin haastavissa kasvatustilanteissa. Tutkimuksen aihe on tärkeä, sillä tällä hetkellä lasten aggressiivisen käyttäytymisen uskotaan lisääntyneen (Rosenthal & Gatt 2010, 374) ja varhaisk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Koskinen, Essi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65838
_version_ 1826225747825524736
author Koskinen, Essi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Koskinen, Essi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Koskinen, Essi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Koskinen, Essi
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa selvitetään varhaiskasvattajien kokemuksia lasten aggressiivisesta käyttäytymisestä päiväkodin haastavissa kasvatustilanteissa. Tutkimuksen aihe on tärkeä, sillä tällä hetkellä lasten aggressiivisen käyttäytymisen uskotaan lisääntyneen (Rosenthal & Gatt 2010, 374) ja varhaiskasvattajat kokevat sen työssään varsin kuormittavana. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, miten varhaiskasvattajat toimivat kohdatessaan lapsen aggressiivista käyttäytymistä ja millaisia periaatteita heidän toimintansa taustalta löytyy. Lisäksi tehtävänä on selvittää, millaisia tunteita ja ajatuksia varhaiskasvattajat kokevat aggressiivisesti käyttäytyvän lapsen kohtaamisessa. Tutkimuksen teoreettinen tausta koostuu ensinnäkin yleisellä tasolla aggressiivisuuden käsitteestä, sen määrittelystä ja toiseksi lapsuuden aggressiivisuuden ilmiön tarkastelusta. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan myös varhaiskasvattajan ja lapsen vuorovaikutussuhdetta suhteessa aggressiiviseen käyttäytymiseen sekä varhaiskasvattajien toimintatapoja lapsen aggressiivista käyttäytymistä kohdatessaan. Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto on kerätty havainnoimalla noin viikon ajan päiväkodin lapsiryhmää ja haastattelemalla kyseisen ryhmän varhaiskasvattajia. Tutkimukseen osallistui neljä varhaiskasvattajaa, jotka olivat koulutukseltaan sosionomeja ja lähihoitajia. Aineisto analysoitiin teoriasidonnaista sisällönanalyysia hyödyntäen. Tulosten mukaan varhaiskasvattajien toimintatapoihin kuuluivat aggressiivista käyttäytymistä ennaltaehkäisevät menetelmät, joista tärkeimpänä nousivat pienryhmä-toiminta ja suunnitteleminen. Aggressiiviseen käyttäytymiseen puuttumisessa tärkeimmäksi tekijäksi nousi lapsen siirtäminen toisaalle. Lisäksi varhaiskasvattajat käyttivät tilanteen jälkeisiä toimintatapoja, jotka sisälsivät muun muassa tunnetaitojen tukemiseen, dialogisuuteen ja reflektointiin liittyvien keinojen hyödyntämisen. Varhais-kasvattajien periaatteet toimintansa taustalla jakautuivat vuorovaikutustaitoihin ja yhteisöllisyyteen liittyviin periaatteisiin. Tärkeimpinä periaatteina nousi esiin läsnäolo, sylin antaminen, lapsen kuulluksi tuleminen ja fyysinen sekä henkinen koskemattomuus. Varhaiskasvattajien tunteet ja ajatukset jakautuivat myönteisiin ja haastaviin tunteisiin sekä ammatillisuuteen. Merkittävimmät tutkimuslöydöt olivat varhaiskasvat-tajien kuormittuminen ja oma tunnesäätely. Osa varhaiskasvattajista koki kuitenkin kuormittumisesta huolimatta haastavan käyttäytymisen myös motivoivan heitä. Tämän tutkimuksen mukaan aggressiiviseen käyttäytymiseen puuttumisessa tärkein tekijä on ennalta ehkäiseminen pienryhmätoiminnan ja suunnittelemisen avulla. Tulokset osoittavat, että varhaiskasvattajat kokevat vähemmän kuormittumista silloin, kun he kokevat omaavansa keinoja aggressiivisen käyttäytymisen puuttumisessa. Vähempi kuormittuminen on puolestaan tärkeää työssä jaksamisen ja viihtymisen näkökulmasta.
first_indexed 2019-10-14T20:00:53Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koivula, Merja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Koskinen, Essi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-10-14T05:43:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-10-14T05:43:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65838", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n varhaiskasvattajien kokemuksia lasten aggressiivisesta k\u00e4ytt\u00e4ytymisest\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodin haastavissa kasvatustilanteissa. Tutkimuksen aihe on t\u00e4rke\u00e4, sill\u00e4 t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 lasten aggressiivisen k\u00e4ytt\u00e4ytymisen uskotaan lis\u00e4\u00e4ntyneen (Rosenthal & Gatt 2010, 374) ja varhaiskasvattajat kokevat sen ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n varsin kuormittavana. Tutkimuksen teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on selvitt\u00e4\u00e4, miten varhaiskasvattajat toimivat kohdatessaan lapsen aggressiivista k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 ja millaisia periaatteita heid\u00e4n toimintansa taustalta l\u00f6ytyy. Lis\u00e4ksi teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia tunteita ja ajatuksia varhaiskasvattajat kokevat aggressiivisesti k\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4n lapsen kohtaamisessa. \nTutkimuksen teoreettinen tausta koostuu ensinn\u00e4kin yleisell\u00e4 tasolla aggressiivisuuden k\u00e4sitteest\u00e4, sen m\u00e4\u00e4rittelyst\u00e4 ja toiseksi lapsuuden aggressiivisuuden ilmi\u00f6n tarkastelusta. Teoreettisessa viitekehyksess\u00e4 tarkastellaan my\u00f6s varhaiskasvattajan ja lapsen vuorovaikutussuhdetta suhteessa aggressiiviseen k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen sek\u00e4 varhaiskasvattajien toimintatapoja lapsen aggressiivista k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 kohdatessaan.\nT\u00e4m\u00e4n laadullisen tutkimuksen aineisto on ker\u00e4tty havainnoimalla noin viikon ajan p\u00e4iv\u00e4kodin lapsiryhm\u00e4\u00e4 ja haastattelemalla kyseisen ryhm\u00e4n varhaiskasvattajia. Tutkimukseen osallistui nelj\u00e4 varhaiskasvattajaa, jotka olivat koulutukseltaan sosionomeja ja l\u00e4hihoitajia. Aineisto analysoitiin teoriasidonnaista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia hy\u00f6dynt\u00e4en.\nTulosten mukaan varhaiskasvattajien toimintatapoihin kuuluivat aggressiivista k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 ennaltaehk\u00e4isev\u00e4t menetelm\u00e4t, joista t\u00e4rkeimp\u00e4n\u00e4 nousivat pienryhm\u00e4-toiminta ja suunnitteleminen. Aggressiiviseen k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen puuttumisessa t\u00e4rkeimm\u00e4ksi tekij\u00e4ksi nousi lapsen siirt\u00e4minen toisaalle. Lis\u00e4ksi varhaiskasvattajat k\u00e4yttiv\u00e4t tilanteen j\u00e4lkeisi\u00e4 toimintatapoja, jotka sis\u00e4lsiv\u00e4t muun muassa tunnetaitojen tukemiseen, dialogisuuteen ja reflektointiin liittyvien keinojen hy\u00f6dynt\u00e4misen. Varhais-kasvattajien periaatteet toimintansa taustalla jakautuivat vuorovaikutustaitoihin ja yhteis\u00f6llisyyteen liittyviin periaatteisiin. T\u00e4rkeimpin\u00e4 periaatteina nousi esiin l\u00e4sn\u00e4olo, sylin antaminen, lapsen kuulluksi tuleminen ja fyysinen sek\u00e4 henkinen koskemattomuus. Varhaiskasvattajien tunteet ja ajatukset jakautuivat my\u00f6nteisiin ja haastaviin tunteisiin sek\u00e4 ammatillisuuteen. Merkitt\u00e4vimm\u00e4t tutkimusl\u00f6yd\u00f6t olivat varhaiskasvat-tajien kuormittuminen ja oma tunnes\u00e4\u00e4tely. Osa varhaiskasvattajista koki kuitenkin kuormittumisesta huolimatta haastavan k\u00e4ytt\u00e4ytymisen my\u00f6s motivoivan heit\u00e4. \nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen mukaan aggressiiviseen k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen puuttumisessa t\u00e4rkein tekij\u00e4 on ennalta ehk\u00e4iseminen pienryhm\u00e4toiminnan ja suunnittelemisen avulla. Tulokset osoittavat, ett\u00e4 varhaiskasvattajat kokevat v\u00e4hemm\u00e4n kuormittumista silloin, kun he kokevat omaavansa keinoja aggressiivisen k\u00e4ytt\u00e4ytymisen puuttumisessa. V\u00e4hempi kuormittuminen on puolestaan t\u00e4rke\u00e4\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 jaksamisen ja viihtymisen n\u00e4k\u00f6kulmasta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-10-14T05:43:42Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-10-14T05:43:42Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "89", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaiskasvattajien kokemuksia lasten aggressiivisesta k\u00e4ytt\u00e4ytymisest\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201910144417", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aggressiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvattajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_65838
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:04Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1eb5fd72-9001-42ca-baf5-b487500ad026\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201910144417.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koskinen, Essi Varhaiskasvattajien kokemuksia lasten aggressiivisesta käyttäytymisestä Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 aggressiivisuus käyttäytyminen lapset (ikäryhmät) kasvattajat varhaiskasvatus
title Varhaiskasvattajien kokemuksia lasten aggressiivisesta käyttäytymisestä
title_full Varhaiskasvattajien kokemuksia lasten aggressiivisesta käyttäytymisestä
title_fullStr Varhaiskasvattajien kokemuksia lasten aggressiivisesta käyttäytymisestä Varhaiskasvattajien kokemuksia lasten aggressiivisesta käyttäytymisestä
title_full_unstemmed Varhaiskasvattajien kokemuksia lasten aggressiivisesta käyttäytymisestä Varhaiskasvattajien kokemuksia lasten aggressiivisesta käyttäytymisestä
title_short Varhaiskasvattajien kokemuksia lasten aggressiivisesta käyttäytymisestä
title_sort varhaiskasvattajien kokemuksia lasten aggressiivisesta käyttäytymisestä
title_txtP Varhaiskasvattajien kokemuksia lasten aggressiivisesta käyttäytymisestä
topic Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 aggressiivisuus käyttäytyminen lapset (ikäryhmät) kasvattajat varhaiskasvatus
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus aggressiivisuus kasvattajat käyttäytyminen lapset (ikäryhmät) varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65838 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201910144417
work_keys_str_mv AT koskinenessi varhaiskasvattajienkokemuksialastenaggressiivisestakäyttäytymisestä