fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koivula, Merja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Koskinen, Essi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-10-14T05:43:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-10-14T05:43:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65838", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n varhaiskasvattajien kokemuksia lasten aggressiivisesta k\u00e4ytt\u00e4ytymisest\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodin haastavissa kasvatustilanteissa. Tutkimuksen aihe on t\u00e4rke\u00e4, sill\u00e4 t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 lasten aggressiivisen k\u00e4ytt\u00e4ytymisen uskotaan lis\u00e4\u00e4ntyneen (Rosenthal & Gatt 2010, 374) ja varhaiskasvattajat kokevat sen ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n varsin kuormittavana. Tutkimuksen teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on selvitt\u00e4\u00e4, miten varhaiskasvattajat toimivat kohdatessaan lapsen aggressiivista k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 ja millaisia periaatteita heid\u00e4n toimintansa taustalta l\u00f6ytyy. Lis\u00e4ksi teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia tunteita ja ajatuksia varhaiskasvattajat kokevat aggressiivisesti k\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4n lapsen kohtaamisessa. \nTutkimuksen teoreettinen tausta koostuu ensinn\u00e4kin yleisell\u00e4 tasolla aggressiivisuuden k\u00e4sitteest\u00e4, sen m\u00e4\u00e4rittelyst\u00e4 ja toiseksi lapsuuden aggressiivisuuden ilmi\u00f6n tarkastelusta. Teoreettisessa viitekehyksess\u00e4 tarkastellaan my\u00f6s varhaiskasvattajan ja lapsen vuorovaikutussuhdetta suhteessa aggressiiviseen k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen sek\u00e4 varhaiskasvattajien toimintatapoja lapsen aggressiivista k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 kohdatessaan.\nT\u00e4m\u00e4n laadullisen tutkimuksen aineisto on ker\u00e4tty havainnoimalla noin viikon ajan p\u00e4iv\u00e4kodin lapsiryhm\u00e4\u00e4 ja haastattelemalla kyseisen ryhm\u00e4n varhaiskasvattajia. Tutkimukseen osallistui nelj\u00e4 varhaiskasvattajaa, jotka olivat koulutukseltaan sosionomeja ja l\u00e4hihoitajia. Aineisto analysoitiin teoriasidonnaista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia hy\u00f6dynt\u00e4en.\nTulosten mukaan varhaiskasvattajien toimintatapoihin kuuluivat aggressiivista k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 ennaltaehk\u00e4isev\u00e4t menetelm\u00e4t, joista t\u00e4rkeimp\u00e4n\u00e4 nousivat pienryhm\u00e4-toiminta ja suunnitteleminen. Aggressiiviseen k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen puuttumisessa t\u00e4rkeimm\u00e4ksi tekij\u00e4ksi nousi lapsen siirt\u00e4minen toisaalle. Lis\u00e4ksi varhaiskasvattajat k\u00e4yttiv\u00e4t tilanteen j\u00e4lkeisi\u00e4 toimintatapoja, jotka sis\u00e4lsiv\u00e4t muun muassa tunnetaitojen tukemiseen, dialogisuuteen ja reflektointiin liittyvien keinojen hy\u00f6dynt\u00e4misen. Varhais-kasvattajien periaatteet toimintansa taustalla jakautuivat vuorovaikutustaitoihin ja yhteis\u00f6llisyyteen liittyviin periaatteisiin. T\u00e4rkeimpin\u00e4 periaatteina nousi esiin l\u00e4sn\u00e4olo, sylin antaminen, lapsen kuulluksi tuleminen ja fyysinen sek\u00e4 henkinen koskemattomuus. Varhaiskasvattajien tunteet ja ajatukset jakautuivat my\u00f6nteisiin ja haastaviin tunteisiin sek\u00e4 ammatillisuuteen. Merkitt\u00e4vimm\u00e4t tutkimusl\u00f6yd\u00f6t olivat varhaiskasvat-tajien kuormittuminen ja oma tunnes\u00e4\u00e4tely. Osa varhaiskasvattajista koki kuitenkin kuormittumisesta huolimatta haastavan k\u00e4ytt\u00e4ytymisen my\u00f6s motivoivan heit\u00e4. \nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen mukaan aggressiiviseen k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen puuttumisessa t\u00e4rkein tekij\u00e4 on ennalta ehk\u00e4iseminen pienryhm\u00e4toiminnan ja suunnittelemisen avulla. Tulokset osoittavat, ett\u00e4 varhaiskasvattajat kokevat v\u00e4hemm\u00e4n kuormittumista silloin, kun he kokevat omaavansa keinoja aggressiivisen k\u00e4ytt\u00e4ytymisen puuttumisessa. V\u00e4hempi kuormittuminen on puolestaan t\u00e4rke\u00e4\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 jaksamisen ja viihtymisen n\u00e4k\u00f6kulmasta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-10-14T05:43:42Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-10-14T05:43:42Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "89", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaiskasvattajien kokemuksia lasten aggressiivisesta k\u00e4ytt\u00e4ytymisest\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201910144417", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aggressiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvattajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|