Kulttuuripääkaupunki narratiivina Euroopan kulttuuripääkaupunki -hankkeen muutosten vaikutus hakemuksiin

Euroopan kulttuuripääkaupunki -hankkeen (European Capital of Culture, ECOC) uusi toimikausi sijoittuu vuosille 2020–2033. Uuden kauden alkaessa myös hankkeen muodon määrittävä uusi päätös 445/2014/EU uusine tavoitteineen ja valintakriteereineen tulee voimaan. Tämä tutkielma tarkastelee uuden päätöks...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ukkola, Olli
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65813
Kuvaus
Yhteenveto:Euroopan kulttuuripääkaupunki -hankkeen (European Capital of Culture, ECOC) uusi toimikausi sijoittuu vuosille 2020–2033. Uuden kauden alkaessa myös hankkeen muodon määrittävä uusi päätös 445/2014/EU uusine tavoitteineen ja valintakriteereineen tulee voimaan. Tämä tutkielma tarkastelee uuden päätöksen aikaansaamia muutoksia keskittymällä Galwayn kaupungin ECOC 2020 -hakemukseen, joka on tehty uuden päätöksen ehtoja vasten. Hakemusten toimiessa paitsi tittelistä käytävän kilpailun keskeisimpinä argumentaation väylinä, myös ECOC tapahtuman sisältöä kuvaavina sopimuksina kaupungin ja Euroopan komission välillä, päätyvät ne määrittämään ECOC-tapahtumien muotoa. Tutkielma esittelee hankkeen historiaa, sen muutoksia vuosien varrella, ja miten muutokset ovat johtaneet konventioiden syntyyn hakemuksissa. Tutkielma esittelee vuosien 2020–2033 hanketta määrittävän päätöksen, sen keskeiset erot aiempiin hanketta määrittäneisiin päätöksiin, ja sen hakemuksille luomat uudet raamit. Eritelläkseen sitä, miten Galwayn hakemus toimii näiden raamien sisällä, hyödynnetään hakemuksen analyysissa kirjallisuusteoreetikko Northrop Fryen teoriaa romanttisesta narratiivista. Galwayn hakemus hyödyntää romanttista narratiivia luodakseen markkinointitekstille sopivia mielikuvia ja tarinallisuutta annettujen raamien sisällä. Hakemustekstejä rajoittavat raamit ohjaavat hakemuksia käsittelemään niitä asioita, jotka komissio on tunnistanut hankkeen heikkouksiksi. Raamit jättävät kuitenkin hakijakaupungeille huomattavasti vapautta myös oman narratiivinsa esittämiseen.