Ohjaajien kokemuksia työstään maahanmuuttajanuorille suunnatussa avoimessa tukitoiminnassa työn haasteet ja selviytymiskeinot

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää maahanmuuttajataustaisten nuorten avoimen tukitoiminnan parissa työskentelevien ohjaajien kokemuksia omassa työssään kohtaamistaan haasteista ja selviytymiskeinoista. Haastateltavat työskentelivät eri paikkakunnilla erityishuoltojärjestöjen liitto EHJÄ ry:ssä. T...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Pesonen, Hilla, Ikonomidis, Sofia
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65792
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää maahanmuuttajataustaisten nuorten avoimen tukitoiminnan parissa työskentelevien ohjaajien kokemuksia omassa työssään kohtaamistaan haasteista ja selviytymiskeinoista. Haastateltavat työskentelivät eri paikkakunnilla erityishuoltojärjestöjen liitto EHJÄ ry:ssä. Tutkielman tarkoitus on tuottaa objektiivista tietoa EHJÄ ry:lle heidän toiminnastaan ja tutkimuksen tuloksia pyritään hyödyntämään laajemmin järjestön avoimen tukitoiminnan ohjaustyön kehittämiseen. Avoimen tukitoiminta oli ollut käynnissä noin vuoden ensimmäisten haastattelujen aikaan. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää haasteiden tarkastelemisen avulla kehittämismahdollisuuksia sekä tutkia ohjaajien kokemuksia omassa työssään. Toiminnan kehittämisen lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin eroja toimipisteiden välillä sekä sen ajallista kehittymistä ensimmäisestä vuodesta kolmanteen toiminta vuoteen, jolloin toteutettiin toinen haastattelukierros. Tutkimus toteutettiin aineistolähtöisesti puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Ensimmäiset haastattelut toteutettiin kesä-heinäkuussa 2017 ja toinen haastattelukierros järjestettiin keväällä 2018. Toisen haastattelukierroksen tavoitteena oli syventää aiemmin saatuja tuloksia sekä tutkia kuluneen ajan vaikutusta ohjaajien kokemuksiin työstään. Haastateltavina oli ohjaajia jokaisesta avointa tukitoimintaa tarjoavasta toimipisteestä. Aineiston analysoinnissa käytettiin fenomenologis-hermeneuttista metodia. Tutkimustulokset jaettiin neljään eri haasteeseen: ohjaajien oman työn, toimintaan osallistumisen, nuorten elämän sekä toiminnan ulkopuolisiin haasteisiin. Mainintoja sai usein toiminnan ennakoimattomuus, ohjaajien riittämättömyyden tunne, vaillinainen kielitaito, osallistujien rekrytoimiseen liittyvät ongelmat, nuorten epävarma tulevaisuus, sukupuolijakauma sekä ikärajat. Haastateltavat eivät nimenneet toiminnan ulkopuolisia tahoja tai yhteistyökumppaneita merkittäviksi haasteiksi. Haastatteluissa kävi ilmi, että ohjaajat kokivat työnsä haasteet vähäisiksi verrattuna onnistumisiin, ja ohjaajat myös kehittivät avointa tukitoimintaa haastattelujen välisenä aikana.