Peliteollisuuden trendit ja ilmiöt pelialan työntekijöiden näkökulmasta

Videopeliteollisuus on kasvanut viime vuosien aikana merkittävästi. Teknologian taukoamaton kehittyminen tuo alalle jatkuvasti uusia mahdollisuuksia ja ennennäkemättömiä tapoja pelata digitaalisia pelejä. Digitaalisten pelien suosion kasvamisen seurauksena pelien kuluttajien määrä kasvaa koko ajan....

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Collan, Kalle
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65757
_version_ 1826225754812186624
author Collan, Kalle
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Collan, Kalle Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Collan, Kalle Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Collan, Kalle
datasource_str_mv jyx
description Videopeliteollisuus on kasvanut viime vuosien aikana merkittävästi. Teknologian taukoamaton kehittyminen tuo alalle jatkuvasti uusia mahdollisuuksia ja ennennäkemättömiä tapoja pelata digitaalisia pelejä. Digitaalisten pelien suosion kasvamisen seurauksena pelien kuluttajien määrä kasvaa koko ajan. Täten pelinkehittäjien on syytä olla tietoisia, millaisia pelejä kuluttajat haluavat pelata ja miten tällaiset pelit tulisi toteuttaa. Tätä voidaan tutkia tarkastelemalla peliteollisuudessa ilmeneviä trendejä ja ilmiöitä, joiden perusteella voidaan arvioida erilaisten seikkojen suosiossa tapahtuvia muutoksia. Tässä tutkimuksessa tätä tutkitaan haastattelemalla keskisuomalaisen peliyhtiön työntekijöitä. Tässä tutkimuksessa ollaan kiinnostuneita, millaisia trendejä ja ilmiöitä he ovat havainneet peliteollisuudessa viimeisen kahden vuoden aikana. Tämän tutkimuksen tuloksista käy ilmi, millaisia trendejä ja ilmiöitä haastateltavat olivat havainneet, jonka perusteella voidaan saada suuntaa antava yleiskuva peliteollisuuden viimeaikaisista trendeistä ja ilmiöistä sekä sen tulevaisuudesta. The growth of the video game industry in recent years has been remarkable. Technology and its endless advancements offer new possibilities to the industry along with unforeseen ways of playing digital games. The number of video game consumers has been increasing because of the booming popularity of digital games. Therefore, game developers should be aware of what kinds of games consumers want to play and how to develop them. This can be studied by examining the different trends and fads that occur in the video game industry. Based on the results, one can evaluate the change in the popularity of said topics. In this paper, the topic is approached by conducting an interview study which targets the employees of a game company from Central Finland. This study focuses specifically on what kinds of trends and fads the interviewees have noticed in the past two years. From the findings of this study, insight is gained into what trends and fads the interviewees have recently identified in the game industry. Based on these findings we can gain a general view of the recent trends and fads of the game industry as well as on the future of the industry.
first_indexed 2019-10-07T20:01:07Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Isom\u00f6tt\u00f6nen, Ville", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Varsaluoma, Jukka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Collan, Kalle", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-10-07T11:34:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-10-07T11:34:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65757", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Videopeliteollisuus on kasvanut viime vuosien aikana merkitt\u00e4v\u00e4sti. Teknologian taukoamaton kehittyminen tuo alalle jatkuvasti uusia mahdollisuuksia ja ennenn\u00e4kem\u00e4tt\u00f6mi\u00e4 tapoja pelata digitaalisia pelej\u00e4. Digitaalisten pelien suosion kasvamisen seurauksena pelien kuluttajien m\u00e4\u00e4r\u00e4 kasvaa koko ajan. T\u00e4ten pelinkehitt\u00e4jien on syyt\u00e4 olla tietoisia, millaisia pelej\u00e4 kuluttajat haluavat pelata ja miten t\u00e4llaiset pelit tulisi toteuttaa. T\u00e4t\u00e4 voidaan tutkia tarkastelemalla peliteollisuudessa ilmenevi\u00e4 trendej\u00e4 ja ilmi\u00f6it\u00e4, joiden perusteella voidaan arvioida erilaisten seikkojen suosiossa tapahtuvia muutoksia. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa t\u00e4t\u00e4 tutkitaan haastattelemalla keskisuomalaisen peliyhti\u00f6n ty\u00f6ntekij\u00f6it\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa ollaan kiinnostuneita, millaisia trendej\u00e4 ja ilmi\u00f6it\u00e4 he ovat havainneet peliteollisuudessa viimeisen kahden vuoden aikana. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tuloksista k\u00e4y ilmi, millaisia trendej\u00e4 ja ilmi\u00f6it\u00e4 haastateltavat olivat havainneet, jonka perusteella voidaan saada suuntaa antava yleiskuva peliteollisuuden viimeaikaisista trendeist\u00e4 ja ilmi\u00f6ist\u00e4 sek\u00e4 sen tulevaisuudesta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The growth of the video game industry in recent years has been remarkable. Technology and its endless advancements offer new possibilities to the industry along with unforeseen ways of playing digital games. The number of video game consumers has been increasing because of the booming popularity of digital games. Therefore, game developers should be aware of what kinds of games consumers want to play and how to develop them. This can be studied by examining the different trends and fads that occur in the video game industry. Based on the results, one can evaluate the change in the popularity of said topics. In this paper, the topic is approached by conducting an interview study which targets the employees of a game company from Central Finland. This study focuses specifically on what kinds of trends and fads the interviewees have noticed in the past two years. From the findings of this study, insight is gained into what trends and fads the interviewees have recently identified in the game industry. Based on these findings we can gain a general view of the recent trends and fads of the game industry as well as on the future of the industry.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-10-07T11:34:39Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-10-07T11:34:39Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "92", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Peliteollisuuden trendit ja ilmi\u00f6t pelialan ty\u00f6ntekij\u00f6iden n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201910074339", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietotekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "602", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ilmi\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peliteollisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaaliset pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "trendit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peliala", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_65757
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:49Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0d508cad-0be9-4f24-8d64-daaeb3939cc2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201910074339.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Collan, Kalle Peliteollisuuden trendit ja ilmiöt pelialan työntekijöiden näkökulmasta Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 ilmiöt peliteollisuus pelit digitaaliset pelit trendit peliala
title Peliteollisuuden trendit ja ilmiöt pelialan työntekijöiden näkökulmasta
title_full Peliteollisuuden trendit ja ilmiöt pelialan työntekijöiden näkökulmasta
title_fullStr Peliteollisuuden trendit ja ilmiöt pelialan työntekijöiden näkökulmasta Peliteollisuuden trendit ja ilmiöt pelialan työntekijöiden näkökulmasta
title_full_unstemmed Peliteollisuuden trendit ja ilmiöt pelialan työntekijöiden näkökulmasta Peliteollisuuden trendit ja ilmiöt pelialan työntekijöiden näkökulmasta
title_short Peliteollisuuden trendit ja ilmiöt pelialan työntekijöiden näkökulmasta
title_sort peliteollisuuden trendit ja ilmiöt pelialan työntekijöiden näkökulmasta
title_txtP Peliteollisuuden trendit ja ilmiöt pelialan työntekijöiden näkökulmasta
topic Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 ilmiöt peliteollisuus pelit digitaaliset pelit trendit peliala
topic_facet 602 Mathematical Information Technology Tietotekniikka digitaaliset pelit ilmiöt peliala pelit peliteollisuus trendit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65757 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201910074339
work_keys_str_mv AT collankalle peliteollisuudentrenditjailmiötpelialantyöntekijöidennäkökulmasta