Oppilaiden ongelmanratkaisutavat kaksi eri representaatiota sisältävissä mekaniikan tehtävissä

Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia ongelmanratkaisutapoja oppilaat käyttävät ratkaistessaan mekaniikkaan liittyviä monivalintatehtäviä, joiden vaihtoehdot sisältävät kaksi eri representaatiota. Lisäksi tutkittiin, miten oppilaiden itse kertoma ratkaisustrategia ja representaatiopreferenssi näkyvä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kilpeläinen, Jasmin
Muut tekijät: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Fysiikan laitos, Department of Physics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65752
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia ongelmanratkaisutapoja oppilaat käyttävät ratkaistessaan mekaniikkaan liittyviä monivalintatehtäviä, joiden vaihtoehdot sisältävät kaksi eri representaatiota. Lisäksi tutkittiin, miten oppilaiden itse kertoma ratkaisustrategia ja representaatiopreferenssi näkyvät katseenseurantalaitteella kerätyssä datassa. Tutkimukseen osallistui kahdeksan lukion ensimmäisen vuoden opiskelijaa, jotka valittiin kahdenkymmenen oppilaan joukosta mekaniikkaan liittyviä käsityksiä kartoittavalla monivalintatestillä. Valitut kahdeksan oppilasta tekivät testin, jonka aikana heidän katsettaan seurattiin, ja heti testin jälkeen oppilaat haastateltiin. Tutkimuksessa todettiin, että yleisesti oppilaiden ongelmanratkaisutapa on pinnallisesti tarkasteltuna järjestelmällinen etenemisjärjestyksen ja eri representaatioihin tukeutumisen osalta, mutta heidän katsomansa alueet vaihtelevat tehtävittäin. Lisäksi havaittiin, että katseentunnistusdatan perusteella voidaan määrittää heidän suosimansa representaatio ja löytää selkeitä viitteitä heidän itse kuvailemastaa ratkaisustrategiasta. Tutkimuksessa huomattiin, että katseenseuraamisdatan erilaisten esitysmuotojen ja haastattelun käyttö vahvistaa ja syventää tuloksia.